Jag sitter & räknar fram o tillbaka, och var helt inställt på att leta efter ett hus som redan finns på marknaden. Vi sitter med ett lånelöfte på 1.3 mille (Kan nog få högre men vill ju leva lite gott oxo)..

Men så har jag hittat på flera sajter "skäl" till att bygga nytt, för att det skulle bli så mycket billigare.

Exempelvis Enligt denna länken: http://www.finnsmartstart.se/hus/jamfor/

Den visar att vi skulle kunna bygga ett hus för 1.9 mille utan att månadskostnaden skulle bli dyrare?
Nu vet jag att man skall ta dessa uträkningar med en nypa salt, men ändå.

Känns ju som att det är nybygge som gäller för oss?

Ge oss råd. *ler*

/Peter
 
Tänk på att det inte bara är huskostnad som uppkommer vid husbygge. Dels är det tomt men också en massa halv dolda kostnader som bank och stat/kommun tar ut. Om du kan få tag i ett begagnat hus för 1,3 miljoner i din kommun så låter det som att det inte lönar sig att bygga nytt för dig.

mvh
David
 
Jag tycker att det skiljer så himla mycket ifrån hus till hus. När är det byggt, behöver det bytas något, renoveras. Vad är driftskostnaden osv.

Vi kan hitta hus här för drygt en miljon där driftskostnaden ligger på 3500 kr per månad. Sen kan man hitta ett för 1,7 milj som blir billigare ändå pga driftkostnader osv. Sen behöver många av de billigare husen här renoveras. Det ska grävas runt, tilläggsisoleras, bytas kök el. dyl. och då blir det ju dyrt ändå... De dyrare husen är ju oftast lite mindre att göra på och ofta färre intresserade så det blir mer hus för pengarna så att säga...

Vet har letat begagnat ett tag, men nu börjat kika på att bygga. Tyvärr så inser man ju snabbt att det blir mycket dyrare än vad man tror från början. Sen kommer trädgård osv till. Men det klart, hittar man en tomt där man kan bygga enplanshus av den billigare sorten så kanske det lönar sig...

Det tål verkligen att funderas på :)
 
Än så länge kollar vi runt miljonen, fast har på 1.3 ...
Men dem vi hitills har hittat behövs förskönas/renoveras en del, och då känns det som om man kommer upp runt 1.3-1.4 ....

Det är där man går o funderar på om det man skall titta på nytt eller äldre ... Känns lite samma tankar som vid bilköp - ett äldre hus är det alltid pill på, ett nytt inte lika mycket. Så i slutändan kanske man lagt samma pengar, fast inte allt på en gång? :)

Håller er alla uppdaterade på hur det blir ...
Tack för svaren/hjälpen.

/Peter
 
En sak att tänka på med nybyggen är att trädgården behöver fixas från 'scratch' och det kan bli ganska dyrt. Sen kommer fastighetsskatten efter fem (halva) och tio (hela) år, så det ska man ju inte glömma heller. Som sagt, kan ni hitta ett äldre hus för runt miljonen verkar det ju svårt att bygga nytt billigare. Å andra sidan slipper man bo i byggdamm med ett nytt hus och man slipper kanske förra ägarens aprikosfärgade tapeter ;D

Fast det viktigaste är kanske att fundera på vad ni själva _vill_. Tycker man det är pest med renoveringar kanske man ska fundera på ett 'lättskött' hus typ radhus, älskar man gamla hus (som jag ::)) tar man kanske vissa besvär för att man helt enkelt gillar huset.

Ett vanligt tips är att gå på så många visningar som möjligt så lär ni er helat tiden mer om vad som behöver göras. Kryp på vindar, tjuvlyssna på andra besökare ;D. Tänk er in i vilka sorts renoveringar ni kan tänka er (dränering, våtutrymmen) vad behöver göras omgående och vad som kan vänta.
 
En sak som jag tror att man lätt glömmer när man tittar på månadskostnader vid lån etc så är det att ett lån på 1,3 miljoner är alltid 1,3 miljoner och detsamma gäller om du tar ett betydligt högre lån, även om du har all möjlighet att betala det.

Anna - renoverare med lägre lån!
 
Charisma skrev:
En sak som jag tror att man lätt glömmer när man tittar på månadskostnader vid lån etc så är det att ett lån på 1,3 miljoner är alltid 1,3 miljoner och detsamma gäller om du tar ett betydligt högre lån, även om du har all möjlighet att betala det.

Anna - renoverare med lägre lån!

Jo - så långt är jag med. :)
Vad jag fattar på deras uträkningar så är det kringkostaderma, fastighetsskatt, driftkostnad, slippa renovera, pantbrev, lagfart (som dem påstår sig räkna med i kalkylen)...

Jag menade inte att jag skall låna 1.9 miljoner bara för att dem påstår detta.
Men om månadskostnaden i princip blir densamma (förutom lån), så kanske man även skulle börja leta tomt när man letar hus?

Skall träffa banken nästa vecka, då skall jag ta med mig alla frågor o se vad han tycker & tänker.

Nu är det strax Höjdhopp ! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.