Är det någon som har provat fiber i hemmet??

Då menar jag inte fiberanslutning till huset utan fibernät i själva huset.

Kapaciteten i sig är dessvärre med samma prestanda som man får ut av en kopparkabel.
Fördelarna här är att man kan nyttja sig av redan befintlig kanalisation såsom elrören.
I elrören får man ju inte dra svagströmskablar men fiberkabeln tillhör inte denna kategori.

Men en fiberswitch vid elcentralen och man kan enkelt komma ut till vilket rum som helst
via elrör och dosor.
 
Vad kostar det med änd utrustningar? Har inte sett nätverkskort för fiber för hemmabruk än. Har inte letat iofs.
Och att lyckas få i fiber som är relativt känlig i befintliga rör med FK låter risky.med tanke på hur det ser ut i många centraler.
 
Man nyttjar sig fortfarande av sitt befintliga nätverkskort i datorn och med sedvanlig patchkabel. Det är bara transporten av signal genom huset som förläggs på fiber.
 
Det finns fiberkonvertrar som omvandlar vanlig RJ45 till fiber men de kostar en del och en fiberswitch är tyvärr ganska dyr än så länge om man ska över 100 mbit.

jag ser väl inte fiber i hus som riktigt försvarbart ännu om man inte har speciella behov. Däremot kan den vara väldigt bra mellan byggnader på samma fastighet iom att den inte leder ström så kan den hjälpa till med tex åskskydd
 
när det gäller konverters så vill jag passa på att tipsa om att kjell för tillfället har ett mycket bra pris på en konverter från SC-RJ45, i skrivande stund enbart 399 kr/st.

Är det någon som vet anledningen till denna kraftiga rea? produktfel, eller vad är det frågan om? ordinarie pris 999 kr.
 
Att köra en massa fiberkonverterare i alla ändar känns ju inge vidare visst ström har man ju där grejerna sitter vilket är en fördel. Så att använda detta istället för att dra ett fullstort cat5e/6 nät tror jag inte på än men som mats_o skriver vid speciella fall och mellan hus kan det vara en lösning.
 
Bjurran skrev:
när det gäller konverters så vill jag passa på att tipsa om att kjell för tillfället har ett mycket bra pris på en konverter från SC-RJ45, i skrivande stund enbart 399 kr/st.

Är det någon som vet anledningen till denna kraftiga rea? produktfel, eller vad är det frågan om? ordinarie pris 999 kr.
De byter katalog så jag tippar på utgående artikel. Var lite magrare på "bra" it-prylar i den nya.

Såg en spec på en rätt intresant 3com switch häromdagen. 8 portar gbit varav en valbar mellan rj45 och mini gbic. En sån i ena ändan och ett fiberkort i andra kändes lockande kan jag säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.