M
Kan en skruvdragare nånsin få för stort vridmoment?? Själv använder jag alltid min 21,6V NoName skruvdragare/borrmaskin... Den är så bra balanserad, att den eg aldrig känns tung. Å än har jag aldrig gått bet på att dra i en skruv med den.. Däremot har jag dragit av en hel del skruvar, vilket iofs kanske kan kallas för en nackdel. Men jag har väl mig själv att skylla, det har såklart gått för tungt för vad skruven tål. Fast jag antar att jag inte är ensom om att öka på momentet, när skruv-uslingen inte går in som tänkt :)

magentis
 
NyfikenVit skrev:
Jag var inne i en butik idag och provade Bosch GSR 10.8 V-LI-2, Bosch GSR 14.4 V-Li (med 1.3 Ah kompaktbatteri) och Bosch GSR 14.4 V-LI (med 2.6 Ah standardbatteri).

Bosch GSR 10.8 V-LI-2 var naturligtvis väldigt lätt (1.1 kg), men jag tyckte greppet på den var lite väl stort (tjockt & brett). Bosch GSR 14.4 V-Li/LI tyckte jag hade skönare grepp och den kändes faktiskt inte mycket tyngre (1.5 kg). Någon som har någon åsikt om greppet på respektive maskin när man arbetar med dem?

Vidare tyckte jag det var konstigt att kompaktbatteriet till Bosch 14.4 V maskinen har en laddningstid på 60 minuter, mot bara 30 minuter för standardbatteriet till samma maskin! Hur kommer det sig egentligen?
Greppet är rätt bra på båda, men 10.8an är lite bulligare i handtaget för att den skall lättare peka rakt fram trots en viss brist på balans (jag har den gamal modellen, kan skilja nu).

En sak du skall prova förutom vikten är balansen. Om du tar 10.8an och håller hängande i handen kommer du att märka att den pekar ganska snett ner (framtung). Om du skruvar neråt i brädor kommer den alltså att tvinga dig att hålla emot lite för att skruva. Prova 14.4an med stora batteriet, och den hänger spikrakt ner. Båda hänger rätt bra rakt framåt (skruva in i en vägg). 10.8an mycket genom handtaget, 14.4 genom balansen med ditt grepp mitt emellan två tyngder.

--- Mats ---
 
Ja, det där med balansen var faktiskt en aspekt som jag inte hade tänkt på. Men det blev ganska tydligt när man höll skruvdragarna i handen. Det hela handlar om var skruvdragarens tyngdpunkt ligger. Bosch GSR 14.4 har faktiskt en fördel där.

Sen angående laddningstiden, så undersökte jag lite själv. Det visade sig att Bosch GSR 14.4 V-LI som levereras stanadardbatterier kommer med laddaren AL 1860 CV, medan Bosch GSR 14.4 V-Li som levereras med kompaktbatterier kommer med laddaren AL 1820 CV. Info om dessa laddare kan ses här:

http://www.bosch-pt.se/download/ACC_0910_CORDLESS_WORKING_SE-sv.pdf (se sida 6).

Som jag tolkar det skulle man kunna använda laddaren AL 1860 CV även till kompaktbatterierna, och då få en laddningstid på ca 24 minuter. Någon som vet om det stämmer? Och i så fall går det att köpa ett färdigt kit med Bosch GSR 14.4 och kompaktbatterier, fast med laddaren AL 1860 CV istället för AL 1820 CV?
 
J
Jag väcker den här tråden till liv igen, eftersom jag själv funderar på en GSR 10.8 V-LI-2.

Så, NyfikenVit: Vilken maskin köpte du till slut?
 
JAg köpte en Ny Bosch GSR 10,8 LI-2 för ca en måna sedan. Jag gjorde e ganska grundlig genomgång av marknaden på mindre skruvdragare som skulle klara lita av allt, pristaket var max 2000 kronor.

Mitt val föll på Boschen av några olika anledningar. Bäst vridmoment, bäst pris i klassen, tillbehörskit med borr och bits samt bra bygg kvalitet. De övriga jag kollade på var AEG 12 c samt en makita.

Efter att ha använt den till att bygga ett förråd och montera möbler så kan jag bara säga att jag är positiv till den.. Fungerar utmärkt till att skruva i reglar, lägga altan m.m.

Kan varmt rekomendera den.
 
J
Tack för svaret Balin!

Jag har också gjort hemläxan och tittat igenom utbudet noga. Det känns helt klart som att GSR 10.8 V-LI-2 är den bästa "minimaskinen" för mig.

Det enda jag egentligen oroar mig för, är att det inte ska vara tillräckligt stark. Jag gör väl inga tyngre jobb, men det vore tråkigt om maskinen baxnar om man vill dra någon enstaka större skruv (6x80+ mm eller så).
Därför tittar jag på den gröna PSR 14,4 LI-2 också. Den är enligt spec aningen starkare, men jag vill hellre ha en liten och smidig maskin om kraften räcker till.

Men ni som äger en GSR 10.8 V-LI-2 har alltså inte upplevt att den skulle vara klen?
 
Joakim-E skrev:
Men ni som äger en GSR 10.8 V-LI-2 har alltså inte upplevt att den skulle vara klen?
För klen är ett relativt begrepp men om du tror den ska ersätta fälgkorset så är den för klen.
 
J
Nimajneb skrev:
... om du tror den ska ersätta fälgkorset ...
Lyckligtvis är jag inte så pass svagt begåvad.


Jag hoppades på att få exempel på situationer där någon använt maskinen och upplevt att den inte räckt till. Eller, jag hoppades väl snarare på att ingen upplevt en sådan situation, pga maskinens fullkomlighet ;)

Som framgår av min ovanstående post, så anser jag att den är den för klen om den inte klarar att dra någon eller några skruvar i klassen ca 6x80 mm (underförstått i träregel).
 
6x80 är ganska grova skruv. En smidig skruvdragare har sina begränsingar i styrka.
En stark skruvdragare har begränsningar i smidighet istället.

Av de tiotusental skruvar jag dragit har ca 500 varit grova som 6x80 eller likartat.

Skulle jag köpa ny dragare idag skulle välja en som är lagom till det jag gör 99 gånger av 100.

Mvh
 
JoakimE... om du läser tråden så hittar du flera fall där den inte räcker till.
Som jag ser det, i en lägenhet så klarar man sig med en sådan men har man hus så behöver man denna plus lite starkare varor.
 
Ett annat stort minus med fjuttdragare tycker jag är varvtalet. Ofta är det inte mer än 600v/min. En bra skruvdragare skall ha minst 1300-1400v/min på sin höga växel.
Jag skulle aldrig skruva trall eller gips med 400-600v/min. Det går ju så jäkla långsamt!!!!
Jag fattar inte att fjuttdragarna blivit så populära. För 1600kr får du tex en Metabo 14,4 Li. Den väger 1,35 kg har 2st 14,4V Li-batterier och varvar 1600v/min på höga växeln. En sådan maskin är ju så mycket mer flexibel än en liten 10,8V-maskin

(jag har ingen affärsrelation med Metabo ;-))
 
  • L-Klass.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har både GDR och GSR 10,8V, samt en GSR 12V.
Normalskruvning upp till de storlekar du anger klarar GSR 10,8V, men med reservation att det är ganska färskt virke. Gammal torrt virke i huset klarar den inte, men även 12V får jobba tungt då.
Har jag hus och skulle välja EN skruvdragare så blir det min GSR 12V av normalstorlek (finns andra motsvarande från andra fabrikat) med 2 växlar som klarar att borra och även dra i t.ex. 6*120 skruv. Tycker inte vikten är så avgörande utan hur den är balanserad i handen och hur handtaget passar för mig. Går man sedan vidare på större voltmaskiner uppfattar jag att tyngden börjar märkas mera.
Men har man en sats borr med sexkantfäste så är det enkelt att förborra man endast kör med en GSR 10,8V och at den inte orkar.
 
Det är stor skillnad på GSR 10.8 V-LI och GSR 10.8 V-LI-2.
GSR 10.8 V-LI-2 har 2 växlar med 0 – 400 / 1.100 varv/min.
GSR 10.8 V-LI har 1 växel med 0 – 500 varv/min.
Om man har trähus och inte skruvar mycket så kan jag rekommendera GSR 10.8 V-LI-2 som enda skruvdragare.
 
Springare skrev:
Det är stor skillnad på GSR 10.8 V-LI och GSR 10.8 V-LI-2.
GSR 10.8 V-LI-2 har 2 växlar med 0 – 400 / 1.100 varv/min.
GSR 10.8 V-LI har 1 växel med 0 – 500 varv/min.
Om man har trähus och inte skruvar mycket så kan jag rekommendera GSR 10.8 V-LI-2 som enda skruvdragare.
Jag känner mig tveksam till 2 växlaren.. den är lite varken eller...

tror nog mer på den lilla maskinen tillsammans med en riktig 14 eller 18 voltare, då täcker man in hela sitt behov.

Själv har jag tänkt att komplettera min samling (GSR14 dragare samt en VE slagborr o en klen ixo) med en GDR(för dom riktigt höga momenten) , o en GSR lilla( som ersättare till IXOn) samt en GWI för att komma åt.
 
Nimajneb skrev:
Jag känner mig tveksam till 2 växlaren.. den är lite varken eller...

tror nog mer på den lilla maskinen tillsammans med en riktig 14 eller 18 voltare, då täcker man in hela sitt behov.

Själv har jag tänkt att komplettera min samling (GSR14 dragare samt en VE slagborr o en klen ixo) med en GDR(för dom riktigt höga momenten) , o en GSR lilla( som ersättare till IXOn) samt en GWI för att komma åt.
Det är stooor skillnad på 500 varv och 1100 när man skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.