Thomas59
Sophie skrev:
Men för det finns det väl inget som hindrar att man ändå vill såpskura sina golv. Vill man ha skurgolv men det ligger plastmattor på spånskiva i huset finns liksom iget annat alternativ än att börja från början...jag tror som sagt inte på genvägar och väljer därför att "bara" skura även om det tar tid att få ett skurgolv! Jag har inte bråtton...varken jag eller huset ska någonstans... :D

Vad jag menade var att man inte behöver gå så vetenskapligt till väga. Slipa och skura med såpa. Med tiden blir det ett såpskurgolv.



Våra golv är enbart skurade och jag tycker de är vackra redan. Ingen lut och golven är betydligt ljusare än det golv ni har i ert arbetsrum. kan visserligen bero på golven. Jag vet inte vilken sort ni har men våra är gran.

Nej lutningen är ingen nödvändighet. Det går givetvis lika bra att bara skura med såpa



Nej klibb menar jag bara att det blir om man såpar golven så som jag beskrev ovan. Inte om man skurar med såpa och vatten.
****
 
... hur vet man om man har furu- eller grangolv? Finns det nåt enkelt knep? Förresten, är det antalet kvistmärken som är ledtråden?

Läste nånstans att grangolven fick en annan färg än furugolven av skurningen, en finare färg, tolkade jag det som (enligt vad jag tycker är fint alltså).
//Elise
 
Furu har färre och större kvistmärken än gran. Men jag tycker också att det kan vara svårt att se, är inte säker på vad vi har.

Furu gulnar mer så, ja, om det är det där "silvriga" man är ute efter så blir väl gran finare.
 
Just det, det silvriga tycker jag är fint!
 
Ber att få ändra mig i frågan om vilka golv vi har :D Jag blandade ihop dem och de vi lagt in nu är FURU!!

Men de är iallafall fina och mycket ljusare än när vi la in dem :) Det där med att skilja dem åt är inte så lätt. Mindre kvistar i furu...ja men inte alltid. Vi har mycket kvistar men det är visserligen ett golv i B-kvalité.

Här är iallafall en bild på vårt golv i arbetsrummet. Det ser lite rödaktigt ut på bilden men jag upplever det mer krämigt :)
 
  • P7220042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefint golv. Det jag funderar lite över är ifall våra golv kommer att få permanent smuts om vi inte har någon annan "metod" än att:
1. Slipa dem
2. Skura dem med såpa och vatten en ggr/månaden (inte realistiskt att vi hinner skura dem jättemånga gånger innan vi börjar använda dem).

Åsikt?
 
Såpa och vatten tar bort det mesta. Fettfläckar kan vara envisa, men även de brukar gå bort. Jag skurar våra slipade golv två ggr per år. Oftare än så orkar jag inte, men då brukar jag förstås ligga på knä och nöta...

Såvida ert golv inte är ett köksgolv så kommer det att fungera utmärkt med bara såpskurning.
 
I boken "så renoveras torp och gårdar" läser jag... Och här talas om ljusa golv, undvik den vitigmenterade oljan står det och sedan detta:

"Man kan istället kalka gran- och furugolv, en tradition som åtminstone i Västergötland går tillbaka till 1700-talet och omnäns av Linné. Man blandar släckt kalk och vatten i proportionerna 1:4-5, stryker på lösningen - den s.k. kalkmjölken - och låter den torka till en vit hinna. En viss mängd skall tränga ned och fylla öppna porer. Torka genast upp överflödig kalk så att det inte bildas hårda beläggningar! Sedan golvet torkat sopas det av varefter det såpbehandlas en eller flera gånger med en stark såplösning (en halv-en liter såpa till fem liter kallt vatten). Skölj inte efter med vatten! Gå inte på golvet förrän der är helt torrt."

Jag vet inte om golv efter den här behandlingen blir vita eller grå, men det är uppenbarligen en vedertagen metod.
 
Redigerat:
Oj, här måste jag ju in med vår erfarenhet. I vårt kök har vi ett skurgolv, som ser ut som ett skurgolv, inte grått, eftersom det är furu (och skurat med kallt vatten, borde man inte alltid ha haft vatten direkt ur brunnen f.ö.? ;)) men absolut ett skurgolv jämförbart med det som är 160 år i sovrummet.
Vårt golv var slipat innan, eftersom vår ursprungstanke var att ha det oljat. Det oljades en gång 2003 och sedan dess är det skurat. Sista åren har det deifinitivt blivit ett skurgolv, med den strukturen och det utseendet som ett skurgolv brukar ha. Så: det går att skura även ett slipat golv, precis som Karakorum skriver. :)
 
Redigerat:
Majjijann skrev:
I boken "så renoveras torp och gårdar" läser jag... Och här talas om ljusa golv, undvik den vitigmenterade oljan står det och sedan detta:

"Man kan istället kalka gran- och furugolv, en tradition som åtminstone i Västergötland går tillbaka till 1700-talet och omnäns av Linné. Man blandar släckt kalk och vatten i proportionerna 1:4-5, stryker på lösningen - den s.k. kalkmjölken - och låter den torka till en vit hinna. En viss mängd skall tränga ned och fylla öppna porer. Torka genast upp överflödig kalk så att det inte bildas hårda beläggningar! Sedan golvet torkat sopas det av varefter det såpbehandlas en eller flera gånger med en stark såplösning (en halv-en liter såpa till fem liter kallt vatten). Skölj inte efter med vatten! Gå inte på golvet förrän der är helt torrt."

Jag vet inte om golv efter den här behandlingen blir vita eller grå, men det är uppenbarligen en vedertagen metod.
Jag tror inte någon använder släckt kalk numera, utan den mera lätthanterliga kalkpastan, men principen är densamma. Som jag skrev i inlägg #6 så ger denna behandling ett ljust golv (utan tillstymmelse till begie eller gräddfärgat men inte heller vitt). Det blir till en början vita kalkbeläggningar i springor och fördjupningar. Dessa försvinner dock efter ett par skurningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.