Hej!
Håller på och förbereder en renovering av vårat badrum och planerer nu dragningen av vp rör i väggarna ( betong ) Vad gäller för ett inbyggt badkar? kan jag fälla in en vanlig dosa i väggen bakom badakret eller ska det vara en utanpåliggande dosa ( eftersom anslutningen kommer hamna bakom karet så antar jag att det är rätt höga krav på det då det oftast finns vatten nära ett badkar :) ,
Kommer att anlita en elektriker som drar all tråd men vill förbereda så myvket som möjligt själv!! )

Tacksam för svar! :D
 
Jag frågade precis min elentreprenör detta!.
Enligt honom skall det sitta en allpolig brytare i rummet, så han rekommenderade rörutlopp på 30 cm över golv.
Ingen dosa alltså!
Ev kunde man tänka sig att sätta denna allpoliga brytare synlig och då ev i dosa, (men det är svårare att få tätt) och endast ett rörutlopp bakom karet, men denna brytare blir oftast inte snygg, så jag kommer sätta den bakom karet.
mvh
Peter
 
Hej!
Tack för det!!
Så du drar ut ett rör och sätter brytan under karet , vad drar du för" tråd" ( eller Elektrikern ) i röret? blir det kulo från röret till brytarn ( om brytarn sitter en bit ifån,eller sätter du brytarn direkt vid röret o går med tråden direkt in i den?

Mvh. Dj-N
 
"Min" elektrikter sa: Dosa under badkaret + brytare. Brytaren tänker jag montera i en angränsande toalett där den stör betydligt mindre än i mitt snygg-badrum.
 
Vår elektriker satte brytaren på väggen ovanför den vanliga brytaren till takbelysningen. Sedan har vi en dosa under badkaret för anslutning av karet.

Kan tillägga att husets förre ägare körde bubbelbadet med skarvad förlängningskabel (med eltejp) till ojordat uttag i hallen utanför badrummet.  :p

/Ingenjören
 
Ojordad skarvkabel!! Det måste ju ändå vad det bästa!! Fantastiskt.. ;D
 
Vad är det för IP klassning på dosan under badkaret?

Dj-N
 
DjNerdy skrev:
Vad är det för IP klassning på dosan under badkaret?

Dj-N

Hmm.....det är en vanlig apparatdosa. Däreferter får man ju montera något lämpligt i denna där badkaret ansluts fast.
 
Det är just därför det blir så bra med ett rör som sticker ut och in i brytaren, lätt att täta och säkert tätt, skippa dosan!!
Peter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.