Håller på att inreda vår kallvind och tänkte återanvända det befintliga golvet som mest sannolikt är det gamla köksgolvet (finns en lucka som ganska exakt motsvarar platsen för luckan i det "nya" köksgolvet). Golvet är kilsågat och relativt tjockt, typ 5 cm. Det är dock ospontat och min fråga gäller just detta. Överallt skrivs det om att man bör få till en spontning även på gamla golv, det skulle dock bli svårt med detta golvet pga att kanterna inte är lodräta. Vad tror ni?
 
Du kommer inte att kunna få till en spånt på dina gamla golv maskinellt via en stationär hyvel. Dels går det inte att hyvla koniska golv på kanterna eftersom det är olika bredder och kuttrarna sitter fast och följer inte brädan.

Dels finns det inte en vettig person som stoppar in begagnat golv i en hyvel...stål är inte billiga och gamla golv är inte rena.

Möjligtvis kan du fräsa not och spont för hand men behövs det verkligen? Damma dit dem med rejäl handsmidd spik så ska du se att det sitter.

Springor? Vad spelar det för roll????
 
Ja inte vet jag om du måste sponta dem men som Cheesus skriver är det svårt att göra det i hyvel. Däremot vet jag att Dr Jekyll beskriver väldigt bra hur han gjort med kilsågade (nya) golv i sitt hus på sin hemsida. Han använde en fräs för att göra not på båda sidorna av planken och sen använde han lös fjäder.

Eftersom han inte hittat hit ännu (förmodligen) :D så länkar jag till hans hemsida!


http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html
 
Tack för svaren!

Kikade på den hemsidan igår, men problemet med mitt golv är att kanterna inte är raka utan v-formade mot den smalare undersidan. Så 2-3 cm ned från golvytan är det 2-3 cm mellan golvbrädorna när man slagit ihop dem. Ett alternativ i så fall är förstås att såga kanterna raka först, men då känns det plötsligt som ett enormt projekt med mycket som kan misslyckas... Eftersom det handlar om ett golv på andra våningen funderar jag på att bara lägga tillbaka det, golvdrag och behöver jag ju inte tänka på och det lär ju inte vara så mycket som kan rinna ned mellan springorna och ställa till problem heller. Förutom om jag ska olja golvet, men det får bli en senare huvudbry.
 
Ah så fina grova golvplank! Har själv lite kvar av dessa! dom har aldrig varit menade att vara spontade. Finns det hål i stället för spont/fjäder? I så fall så har dom varit ihopfogade med tappar. Vanligt fram till ca 1850 i mellansverige. Att göra nya hål och tappar är betydligt enklare än att försöka göra not och fjäder. Dessutom tallar man inte på originalet om det är felfritt och vackert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.