står inför valet att köpa ett hus från 1964 eller inget hus alls.


problemet med huset är att golvet är uppreglat och att det troligtvis finns fukt i kök (förhoppningsvis finns det bara där men kan hända att det finns mer på andra ställen i huset). huset är krypgrund med betong platta (som jag har förstått det).

scenario 1: fukten finns bara i kök (ca 13kvm)
scenario 2: fukten finns i hela huset (ca 112 kvm)

vad är det lättaste?

1. ta upp uppreglat golv och träbjälkarna och ja.. "gör om gör rätt".
2. strunta i det i och med att kostnaden blir för dyr.

om någon har en uppfattning om vad detta skulle kosta så skriv det med.

tack på förhand från en novis
 
Be om en konstruktionsritning och låt en sak kunnig ge ett förslag på åtgärd och pris. En mäklare eller en av denne rekomenderad besiktingsman skulle jag inte se som sak kunnig.
 
tack. vi har fixat en kille som arbetar med fukt och liknande (kommer ej håg företaget) som ska göra lite tester imorgon.
 
Var väldigt försiktig om du misstänker fukt någonstans det kan bli mycket dyr historia. Går aldrig att uppskatta en kostnad det kan stanna på vad som helst.

Mäklarna kan ingenting om fukt och de såkallade besiktningsmännen har alltid en bra bortförklaring om de skulle godkänna en byggnad som senare visar sig vara fuktskadad. Det behövs riktiga proffs för sådana problem som fukt. Fukt är sånt som måste åtgärdas direkt om det sitter i trä.
/ Jojje
 
Det är ju himla svårt att veta hur allvarligt det är innan man rivit upp golvet/väggen där man vet att det är fukt. Besiktningar där man mäter, känner, luktar och använder sin erfarenhet blir ändå en del gissningar. Jag skulle vara väldigt försiktig innan jag köpte en hus där man vet att det är fukt, skulle räkna på en totalrenovering och inte betala mer än att mina pengar räckte till det.
Generellt gäller att fukt är som rost på gamla bilar, det är ALLTID mycket värre än det ser ut. Så ser min erfarenhet ut alla fall.
 
Samtidigt ska man inte göra en höna av en fjäder!

Enligt en del mäniskors förmenande så ska man passa sig för fukt/uppreglat golv så till den grad att alla hus byggda för 1985 ska man passa sig för ;)
Hur många hus blir det... Knappast troligt att alla hus är så himla skadedrabbade, då skulle väl halva sveriges befolkning vara drabbad :p

Räkna med att bygga om köket ,där du har problemet istället, resten av huset är troligtvis ok.


// Kim
 
B6304S1 skrev:
Samtidigt ska man inte göra en höna av en fjäder!

Enligt en del mäniskors förmenande så ska man passa sig för fukt/uppreglat golv så till den grad att alla hus byggda för 1985 ska man passa sig för ;)
Hur många hus blir det... Knappast troligt att alla hus är så himla skadedrabbade, då skulle väl halva sveriges befolkning vara drabbad :p

Räkna med att bygga om köket ,där du har problemet istället, resten av huset är troligtvis ok.


// Kim
Nä inte alla hus, jag har själv bott i ett suterränghus byggt 1965 som 1999 inte hade fuktproblem trots att ingen omdränering gjorts och trägolvet i gillestugan låg reglat direkt på betongen.
Men det här huset har bevisligen problem det vet vi ju, då är risken större att det finns fukt på flera ställen än chansen att det inte gör det.
 
teec skrev:
huset är krypgrund med betong platta (som jag har förstått det).
:confused:
 
har ny information. uppreglingen är det ingen fara med. dock måste vi få dit folk som fixar till vårt (kommande) nylagda golv samt städa ur krypgrunden, lägga plast och installera fläkt.


och så måste de installera till/från ventilation i varje rum.

men det verkar inte bli en alltför dyr historia . ca 60 000 med arbete, utan rotavdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.