S
Jag har på baksidan av huset ett uterum på 12 kvadratmeter och tänkte bygga en veranda på framsidan på runt 8 kvadratmeter med tak. Verandan ska vara uppbyggd av 2 stolpar som bär upp ett tak. Det kommer finnas ett lågt staket runt om och på marken kommer jag ha trall.

Nu läste jag på boverket följande:
Det är också tillåtet att över sådana uteplatser anordna skärmtak som tillsammans inte täcker en större area än 15,0 m². Om uteplats eller skärmtak anordnas närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av de grannar som berörs. Ger grannen inte sitt medgivande måste du söka bygglov.

Som jag tolkar det så kan man ha hur många skärmtak som helst bara de inte är större än 15 kvadratmeter styck. Så frågan är, kan jag ha ett uterum och en veranda med gemensam takyta på över 15 kvadratmeter?

Min andra fråga är relaterad till att det krävs 4,5 meter till närmaste gräns utan berörda grannars tillåtelse. Nu har jag inte riktigt 4,5m till min tomtgräns men utanför tomten så finns bara gatan vilken tillhör komunen. Kan jag bygga då utan bygglov?

Tack på förhand!
 
Du kan inte ha både uterum och skärmtak på över 15 m2, om du nu inte har bygglov för ditt uterum, har du det så har du 15 nya m2 att tillgå. Har du dessutom ett inglasat uterum utan bygglov så är det troligtvis ett svartbygge.

Tomtmarken mot gatan brukar vanligast vara så kallad prickmark, och där får man inte bygga någonting. Hör med din kommun vad som gäller, eller kolla upp din tomtkarta.
 
Japps, inglasade uterum i direkt anslutning till bostadhus kräver i dom flesta fall bygglov, dock ej i alla fallen. Har du ett inglasat uterum som ej ansluter till annan byggnad kan du få det som t.ex. växthus eller friggebod.
Citat ur boverket:
Får jag glasa in min befintliga uteplats utan bygglov?
Som tillbyggnad räknas allt som ökar en byggnads volym. Inglasning av uteplatser under skärmtak kräver således normalt bygglov. Om fastigheten är belägen utanför både detaljplan, områdesbestämmelser och samlad bebyggelse får du göra en mindre tillbyggnad utan bygglov. Byggnadsnämnden kan upplysa om din fastighet ligger inom detaljplan, områdesbestämmelser eller samlad bebyggelse. Byggnadsnämnden kan också upplysa om den åtgärd som skall göras är att betrakta som en bygglovsbefriad mindre tillbyggnad. Om uteplatsen ligger närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av de grannar som berörs. Ger grannen inte sitt medgivande måste du söka bygglov.

Slutcitat.

Länk till boverkets sida:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Byggande/Altaner-uteplatser/

Så hör med din kommun vad som gäller om detaljplan, områdesbestämmelser o samlad bebyggelse. Oavsett så lär du behöva bygglov vilket fall som helst för nått av taken/altanerna eftersom takytan ändå blir större än 15 kvm.

Så för att svara på din fråga.
Nej du kan förmodligen inte ha ett inglasat uterum och en veranda med tak även om totala takytan blir mindre än 15 kvm för att inglasningen kräver normalt bygglov.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.