Hej alla .. Har ett problem eller snarare vet ej hur jag ska göra. Har ett rum i ett garage där det är klinker idag med trasig golv värme . Har varit bastu och dusch plats men ej nu mera då jag har rivit hela inner konstruktionen pga mögel. Ska bygga ett rum här igen men vill ej ha klinker på golvet, tänkte välja ett laminat golv eller något sådant, Nu till frågan jag undrar hur jag ska lägga detta. Golvet är av betong . sylen ser jag den ligger mot betonglovet under det finns papp eller tjärpapp. Ska jag använda platonmatta ? utrymet kommer att värmas upp med luft/luft . tips och ideer är välkommna.. Ps finns inget i rumet förutom reglar idag och ett nytt fönster + dörr

tacksam för hjälp så jag kommer vidare
 
Hejsan, jag har gjort om en garagedel till "ungdomsgård" med laminatgolv.
Jag köpte typ platonmatta på byggmax därefter frigolitskivor ovanpå som isolering (tejpade ihop frigolitskivorna med vanlig silvertejp). Därefter limmade jag golvspånskivor och la laminatgolv ovanpå detta. Gick med platonmattan ända ut till väggarna och sedan lade jag distansbitar mellan golvlist och vägg för att ev. fukt under platonmattan skall kunna vädras ut .
Det funkar finfint ännu efter ca 3 år.
 
tackar så mycket... :)
 
C
Silvertejp är dock inte så där väldigt åldersbeständig, säger bara.. :)
 
nä det vet jag men själva iden e det ju inge fel på. vilken tjocklek på frigoliten bör man ha... såg nu att plattan e ungefär kanske 10 cm tjock eller kanske lite mer
 
Silvertejpen använde jag bara för att fixera frigolitskivorna mot varandra under läggningsfasen.
Om man vill kan man ju limma frigolitskivorna mot varandra, har för mig att byggmax har lim i spruta annars finns åldersbeständig byggfolietejp.
Angående höjden på frigoliten så tror jag du skall tänka på takhöjden , platonmatta + golvspån + laminatgolv bygger en del. Ta i så mycket du kan på på tjockleken, kostar ju förhållandevis lite nu medans du ändå är igång.
 
e ju inga större summor... men tror jag kan ha minst ett par cm i alla fall
 
C
50mm och 100mm plattor är väl vad som finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.