M
Hej!

Står i planerna att bygga ett nytt hus, och detta ska vara helt runt till formen.
Undrar om någon känner till nån firma som har böjda fasadelement i sitt sortiment,
eller i vart fall kan tillverka detta? Huset ska vara 1-plan, yta ca 150kvm.

Tacksam för hjälp!
 
M
Jo, har spanat in Apex-hus, men dom är inte helt runda, utan "kantiga" samt gjorda av trä.
 
Ert projekt låter enormt spännande. Kan du lägga ute en skiss? Konkret svar på den konkreta frågan: Kolla med producenter som Strängbetong! www.strangbetong.se/

Kolla exempelvis deras flygledartorn på Arlanda: http://www.strangbetong.se/?get=files&action=view&id=14-325

Det finns en uppsjö av betonggjuterier. Men jag gissar att det första ni behöver är en driven och kommunikativ konstruktör. I ert ställe skulle jag ringa runt till några gjuterier och be dem nämna kunder med duktigt konstruktionsstöd.
 
Konstnären Ulla Viotti på Österlen har designat runda, husliknande skulpturer i tegel. Hon vet antagligen var du kan få sådant tegel 'böjt'. Annars har man i Malmö för ett antal år sedan designat rund/svängd form då man fortsatte byggnationen mellan Konserthuset och Triangeln, också detta i tegel men lite kantigare än ursprungsbyggnaden från förra sekelskiftet.

Men annars förmodar jag att ett hus i betong lättare kan förverkliga din vision.
 
Behöver inte vara svårt, lecablock lagda i ring och fasade eller putsade utvändigt ska väl klara biffen galant?
 
M
När man tittar på byggnationsbilderna på Ross hus ser det dyrt ut... Mycket pussel helt enkelt. Smidigast måste väl ändå vara färdiga fasadelement i betong, gjutna med en radie, placera ut, skarva ihop, färdigt. Läste på Fagerdalas sida att dom kan gjuta med radie, dock har man ju även läst en del negativt om firman i sig. Huvudbry...
 
Direkt billigt har jag svårt att tro projektet blir hur du än bär dig åt. Tro mig!

Prefab betongelement ser man oftast i objekt som är mycket, mycket större än i en styckbyggd villa. Och det beror på att man får en mycket hög tröskelkostnad för gjutformarna.

Fast vem vet? Kanske finns det någonstans därute en speciallösning redan framplockad, som du kan dra nytta av. Någonstans på ett bortglömt upplag ligger de rostiga vertygen kvar sedan man byggde parkeringshus, motorvägsbro eller kraftverksdamm nånstans...

Sannolikt kommer du ändå till sist fram till att det blir mindre kostbart att platsgjuta. Eller mura. Inte LIKA elegant, men va fan! :)
 
Dyrt eller inte..... Du lär ju inte få någon skit i hörnen iaf :D
 
Har sett något hus i lättbetong med en hel del runda väggar. Där hade man beställt block med given radie direkt från fabriken. Lättbetong sågas ju ut stora stycken. Ingen aning vad ett sådant specialbeställt parti block kan kosta.
Annars kan man såga vanliga block runda mha bandsåg typ Lissmac, men arbetskostnaden lär försätta dig i konkurs.
 
Det enklaste är nog EPS-element som nämnts tidigare, finns fler firmor än ross som bygger med det, kolla med www.dorotherm.se och www.thermokub.se vad de har för återförsäljare. Dock får man inte alla stenhusfördelarna när stenen är inklädd med frigolit som sedan putsas, men det är nog den enklaste och billigaste lösningen för att bygga ett runt hus.

Lammiblock finns som cirkelformade element, dock bara för innerväggar, kanske går att göra en sandwichkonstruktion med sådana och isolering mellan. Kolla med www.lammistenhus.se

Bör väl annars gå att platsgjuta runda väggsegment i betong så du har en glidande gjutform som du roterar så du gjuter en "tårtbit" i taget sen roterar formen ett steg och gjuter nästa tårtbit osv, dock lite knepigt med isoleringen men det går kanske att gjuta in EPS innuti men det är nog rätt bökigt.

Varför inte ett mångkantigt hus? typ 12-16 kanter för att få lagom långa sektioner men ändå ganska runt så blir det väldigt mycket enklare att få tag i byggmaterial då det finns mer att välja på och då bör de flesta firmor kunna bygga det. (Är själv sugen på att bygga ett mångkantigt stenhus, men misstänker att det faller på möjligheterna att få bygglov för det)

Även jag är nyfiken på att se skisserna / ritningarna :)
 
M
Med risk för att bli tokförklarad... men såhär var tanken att det skulle kunna se ut. Dock är garaget mer av en dröm, lär nog ha tillräckligt med problem att finansiera husbygget verkar det som..

116tgeu.jpg
 
M
I innerväggarna är tanken att det ska finnas inbyggda skjutdörrar, så att varje rum kan förslutas efter behov.

PS. Första gången jag använder ritprogrammet, vänligen ha överseende med detaljer :)
 
Redigerat:
Vilket ologiskt hus. Man måste ju gå runt halva huset för att ta sig till andra sidan. dvs genom ett eller flera rum. Och väldigt opraktiska former. Det blir nog bara tyvärr dyrare och krångligare än ett vanligt hus samt fulare. Det finns orsaker till varför hus oftast ser ut som de gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.