Hej tænkte høra mig før lite hær på forumet.

Jag skall bygga ett hus før 5,6 milj med en kontant insats på 600000kr och lån på 5 milj. Gediget stenhus med bergværme osv.

Vi har två fasta anstællningar och har NETTO ut ca 67000/mån och tre barn.

Banken har sagt ok till lånet men jag skulle bara vilja ha lite input från andra.

Mvh,

Rebmic.
 
Med tanke på dina ä'n, och ö'n och att du kommer från Skåne kan man misstänka att du/ni jobbar i Danmark....tänk då på att den stora kursskillnaden mellan danska och svenska kronor kanske inte är för alltid.
Ändringarkan ju påverka inkomsten ganska rejält.

FLKR
 
:confused: Har inte dansk inkomst.......men ær just nu på tjænsteresa i Danmark.
 
Kul med fint och stort hus om man har möjliget !!
Men jag tänker så här...varför skall man ha så stor skuld bara för att bo lite finare och lyxigare ? Bo lite sämre fast absolut inte dåligt ! Jobba lite mindre ! Tillbringa mer tid med barnen ! Res mer ! Lev livet !
 
rebmic skrev:
Hej tænkte høra mig før lite hær på forumet.

Jag skall bygga ett hus før 5,6 milj med en kontant insats på 600000kr och lån på 5 milj. Gediget stenhus med bergværme osv.

Vi har två fasta anstællningar och har NETTO ut ca 67000/mån och tre barn.

Banken har sagt ok till lånet men jag skulle bara vilja ha lite input från andra.

Mvh,

Rebmic.
5.6 milj är ju en rätt saftig budget - ett lyxigt hus bör man kunna få för 2.5-3.5 milj - men sen tillkommer förstås tomten :)

Ni har ju iof pengarna - men vill man ha ett lån på 5 miljoner !?
25 000 i månaden (ion innan ränteavdrag) är ju rätt saftigt (räknat på en ränta på 6% vilket inte är orimligt på en 10 års sikt) - men i ert fall förstås överkomligt - i nuläget.
Med er inkomst torde ni dock ha en hel del sparat - är det inte bättre att putta in en liten del av den bufferten i huset istället för att ligga på maxlån ? Förvisso kan du ju vänta och se, bufferten kan vara bra att ha under bygget, men sen !?
/K
 
Oavsett hur mycket eller lite man spenderar på husköp/bygge bör man ta i beaktande att morgondagen kanske inte ser ut som i dag. Personligen skulle jag dra mig för att låna för mycket. Med 5 milj i skuld och 10 % ränta blir det ett stort hål i plånboken. Om därtill någon av någon anledning inte kan bidra till försörjningen blir det ännu kämpigare. Det råd jag skulle ge är, att ni tänker er för. I dag har ni tveklöst en mycket bra inkomst och ni kan kanske bedömma hur framtidsutsikterna ser ut för er i era yrken.
 
enligt stjärnorna kommer ni att gå i konkurs.
 
...vad är det du vill veta egentligen. Banken gör rimliga kreditprövningar och dessa har ni klarat. Det råd som kan ges är att årligen fondera pengar till underhåll av huset, för hus kräver tid. Vill man inte lägga den själv får man betala någon annan om inte allt skall vara förfallet inom 50 år.
 
Jag förstår inte varför folk tycker att 5 miljoner är sååå mycket i lån, allra helst när nettoinkomsten ligger på 67000 i månaden?

Med 5% ränta ger det 25' per månad och står för knappt 40% av inkomsten.

I dagsläget är månadskostnaden för lånet kring 7-8000 även om det inte är något att kalkylera efter...

Men ok, alla får tycka vad dom vill, men att låna dubbelt så mycket som dom flesta andra när man tjänar dubbelt så mycket är i mina ögon inget konstigt.
 
jag tycker som verktygsgurun, bygg billigare, jobba mindre och lev livet när du har det :cool:
 
Lustigt att folk ska råda till mindre jobb för att någon tjänar lite mer stålar än övriga... Ger ni det rådet till alla som tjänar mer än er själva?
 
Om ni bygger på en plats där det är attraktivt att bo, så att huset faktiskt får det andrahandsvärde det förtjänar så säger jag OK. Om det INTE är en attraktiv plats, tänk om och tänk mindre. Mina 5 spänn.
 
Tack för alla svar!

Vi sparar i nuläget 33000/mån så vi vet att vi kan klara en ränta upp mot 10% utan att ändra på våra vanor.

Vi bygger i ett attraktivt område - vi fick tag på vad jag tror är en av de sista riktigt centralt belägna tomterna:D!

Man kan ju inte riktigt heller snacka procent här eftersom om man lägger 30% av sin inkomst på boende så kanske man har 20000 "kvar". Men om man tjänar mer och lägger 40% så kanske man ändå har 35000 "kvar".
 
Har ni marginaler för att klara en ränta på 10 % utan att ändra på era vanor och dessutom bygga för drygt 5 milj är ni lyckligt lottad. I ett sådant läge verkar det för er del vara ganska riskfritt. Grattis!
 
verktygsgurun skrev:
Kul med fint och stort hus om man har möjliget !!
Men jag tänker så här...varför skall man ha så stor skuld bara för att bo lite finare och lyxigare ? Bo lite sämre fast absolut inte dåligt ! Jobba lite mindre ! Tillbringa mer tid med barnen ! Res mer ! Lev livet !
Hej verktygsgurun....:)

Jag lever livet nu faktiskt;)......arbetar 5 dagar, ledig 4 dagar. 9 veckors semester per år. Inkomsten baserad på frugans 50% arbetstid.
Vi håller barnen hemma från dagis så mycket som möjligt, snittet är väl 2 dagar i veckan nu.
Har en skarp tjej på 5 år och tvillingpojkar på 2,5 år:eek::).
Trivs bra hemma i sommarstugan på sommaren men reser gärna till varmare latituder på vintern. Reser riktigt billigt med SAS:rolleyes:.
Jag är bara lite, ska vi säga, "brydd" över lånebeloppet då jag tycker att 5 milj. ÄR mycket pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.