Hörde idag att man inte kan ha vilka mattor som helst på värmegolv :surprised: alltså inga mattor med "gummi" under...Har aldrig hört detta...Någon som vet hur det ligger till?
Blev så förvånad :-/
 
Har oxå hört det. Gummit lär visst torka och smulas sönder men det ska finnas gummi som tål varma golv. Hör med försäljaren.
 
Jo, det ska kunna bli så men jag har blandade erfarenheter; vi hade en liten matta vid dörren till altanen där det bara blev pulver kvar av gummit, nu har vi en Egeby från IKEA under köksbordet och den har efter 1,5 år inte hänt något med på baksidan (framsidan är värre! Den har fått utstå mycket spill... Just Egeby ser jag som en matta man förbrukar; priset är 995 kr för den som är 200*300 och den går inte att tvätta. Vi var inne på att köpa en tvättbar matta men priset var så högt på sådana vi gillade att vi kom fram till att vi nog kör på Egeby och köper ny då och då istället).

När vi letade matta frågade jag i flera mattbutiker om just gummibaksidan och ingen verkar ge garanti för att just deras mattor klarar golvvärme...

/FlitigaLisa
 
Vår uråldriga hallmatta med gummibaksida fick följa med vid flytten och användes tills jag hittade en ny (som jag gillade, inte helt enkelt).

Det blev fläckar på klinkersen, men det blev det även tidigare och då på en plastmatta utan värmegolv.

Jag tror att det beror på åldern helt enkelt. Vår mattas "bäst före"-datum hade passerats för ganska länge sedan.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.