Hej på er!

Ska det verkligen vara så märkvärdigt att bygga en ackumulatortank själv som tål att användas i ett vanligt trycksatt system?? Skulle vilja ha en som är 1,5 * 1,5 * 2m = 4,5m3. Den skulle få plats på ungefär samma yta som en rund 3m3 tank.

Har läst några gamla trådar men det var bara en massa beräkningar och teorier. Någon kom fram till att det skulle behövas dryga 1,2 ton stag i sin gamla oljetank om den skulle tåla2-2,5 bar. Hela tanken skulle ju bli att väga i runda slängar 1500kg. Jag kan inget om hållfastighetsbräkning men kan det vara nödvändigt med så många stag?

Är det någon som verkligen har byggt en tank som tål 2,5 - 3bar, och inte bara räknat på det, som kan svara på hur mycket stag man behöver och hur det ska se ut??

Vad väger en tank i den storleken som man köper?
 
Om en sida är 1,5 x 2 meter = 3m2 och du har ett tryck på 3 bar så blir den totala kraften på sidan 9 ton.
Att man ska behöva 1,2 ton stag låter orimligt. MEN, det beror på hur stora sidorna blir.
Stora krafter blir det i alla fall.
Men varför ha så högt tryck som 3 bar? 30 meter vattenpelare. Har du 30 meter upp till översta element, så ska du fundera på värmeväxlare istället.

(Jag reserverar mig för tankefel i sommarvärmen.)

Mats
 
Nej, det högsta elementet ligger nog kanske 7-8m över botten på tanken. Tog det trycket bara för att jag sett tankarna man köper är testade att klara det.
 
150 cm x 200 cm x 3 kg/cm2 = 90.000 kg = 90 ton Så det är lite kraft stagen ska ta upp. Normalt är arbetstrycket 1,5 kg/cm2 på tankar med plana sidor. Men det blir ändock 45 ton x lämplig säkerhetsfaktor som stagen skall ta upp.

Har fyllt nån oljetank med 2m vattenpelare (0,2 bar) och då knakar och bankar det lite innan plåten sätter sig...
 
Ett bra riktmärke är att mellanrummen mellan stagningen har en storlek att man kan föra en handboll genom dem.

Ett annat sätt som jag sett några exempel på är att ha en stor tank trycklös och sen använda en slinga i tanken för att växla värme till radiatorkretsen.
 
Hur skulle det funka om man svetsade på "stående"plattjärn, 5*50mm kanske, eller L-järn i ett rutnät på alla sidor? Borde man inte kunna minska antalet stag då?

Har tänkt mig 4mm plåt till alla sidor.
 
_ap_
Borra hål och stick igenom 12mm rundstång som du svetsar fast på utsidan,
en kompis gjorde en tank med plattjärn invändigt och den var han tvungen att komplettera med rundstång.
Det är ett jäkla jobb att svetsa ett rutmönster av plattstång.
 
Jag har en huskvarna tank som är nästan samma mått som dina önskade. Den var förstärkt med plåtremsor ca 15cm breda på insidan. Kommer inte ihåg hur tätt dom satt men det var inte så tätt minst 30cm. Förvånad att den inte var mer förstärkt då jag tittade i den faktist, den är godkänd till 1,5 bar. Var också inne på bygga en egen från början.
 
JK2 skrev:
Den var förstärkt med plåtremsor ca 15cm breda på insidan. Kommer inte ihåg hur tätt dom satt men det var inte så tätt minst 30cm.
15cm.... så pass breda. För att det inte ska bli missförstånd; gick dom tvärs genom tanken eller satt dom på sidorna?
 
Är också intresserad av att bygga egen tank. Skulle vilja bygga 1250X1250x2500.

Om man bygger rund istället, med en diameter på 1600mm och höjden 2500mm, hur funkar det med trycket då? Borde inte behöva stagas horisontellt då iallafall.

Hur ska gavlarna se ut då? Hade det räckt att svetsa dit en topp och en botten? Antar att det inte gör det, men skulle man kunna "kupa" en gavel i den storleken själv? Tänkte använda 4mm plåt...om det räcker alltså :)

Om man väljer att svetsa bara en plan topp och botten, hur mycket behöver man staga då?

Ska kunna klara ett arbetstryck på 1,5 bar med viss säkerhetsmarginal.
 
_ap_
Borö:s tankar är 2mm i manteln och gavlarna 3mm.
Gör man plana gavlar bör dom nog vara 5mm för att inte "bågna"
Har aldrig provat men det bör funka.
Att köpa färdigt kupade gavlar är för dyrt.


En rund tank behöver aldrig stagas horisontellt.
 
Kanske hade räckt med 4mm's gavlar fast med ett svetsat stag från topp till botten.

Då kanske man kan köra med 3mm plåt i manteln istället.

Sparar ju lte på vikten...och plånboken :)
 
_ap_
ska du spara på vikten är det nog 2mm mantel och 4mm gavel som gäller,
ingen idé att sätta mer än 2mm i manteln, om man inte är risig svetsare. ;)

Ett stag mella topp och botten är en god idé
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.