Jag är på g att köpa en gräsklippare. Vill ha en med möjlighet till både uppsamling och "Bio-klipp". Den behöver inta vara billig, så länge den är prisvärd...

Många här rekomenderar ju en med Hondamotor, och det köper jag. Honda brukar kunna det där med motorer, men hur är deras klippare i övrigt? Hittar ingen här som skriver om sin Hondaklippare. Funderar lite på HRX 537 som har variabel Bio/uppsamling. Nån här som har erfarenhet av en sån?
 
Det är inte vanligaste märket i Sverige direkt, det är nog därför du inte ser något om dem. Vi säljer dem på jobbet och det är toppkvalitet på alla detaljer. Allt är lika bra som motorn typ :) Det man kan anmärka på är att reservdelar är relativt dyra (nu behövs det ju inte så mycket delar, men ändå) och att det är ganska glest mellan återförsäljare.

Se även till att skriva upp serienummer från både motor och chassi någonstans, för det är ett litet helvete att få fram rätt reservdelar utan dessa nummer. Honda är ett stort märke i världen så de har väldigt många varianter på samma maskin. HRX537 heter t.ex. egentligen HRX 537 TDEA där TDEA betyder olika utrustningar, allt från vilken kniv och drivning som sitter på till vilka klisterdekaler som används.

537 är en fin modell, jag gillar speciellt den nya variabla hastighetskontrollen. När du ändå tittar på en såpass dyr maskin så välj till knivbromsen, det är ganska skönt att slippa starta om motorn varje gång du tömt uppsamlaren.
 
Och se till att den driver på framhjulen. I annat fall undvik köp.

per
 
Jaq köpte en IZY 46 S för några veckor sedan och är jättenöjd med den...trots att den är bakhjulsdriven...:)
 
När det gäller uppsamlarmaskiner är bakhjulsdrivning ingen nackdel, en sådan maskin blir ganska baktung. Sen spelar det ingen större roll med drivningen på 537, den styrs med tummarna alt. handflatan så det är inte direkt komplicerat att koppla ur den när man sväger.
 
C
Jag ser inte problemet med bakhjulsdrift, vad är det för fel med det? Det är väl bara att släppa spaken om man ska vända..?
 
Hej!

Funderar också på en Honda, eller Viking. Är det någon med insikt som kan rekommendera modell? Mina krav är uppsamlare och runt prisklassen 5-7000kr.
 
Så nära 7000:- som möjligt då, du får vad du betalar för. Viking 5-serie röstar jag på. Har inte riktigt koll på priserna just nu, men Hondas mindre HRX-serie är också bra.
 
Viking 545T kostar 5990kr och 545V 6495kr enligt prisjakt. Vad jag kan läsa mig till, så är skillnaden mellan dessa varibel hastighet på 545V. Kanske kan vara bra?

Honda HRX från 7390kr och uppåt. Hur är Honda IZY jämfört med Viking?
 
IZY är bra, men jag tycker bara det är 46cm-varianterna som är prisvärda. Den med 53 cm bra om du verkligen jagar centimetrar, men prismässigt kan du lika gärna gå upp till HRX för 7390 och sen pruta ner den till 6990 som IZY 53 kostar :)

Klippbredden spelar faktiskt inte så himla stor roll, visst, det blir en lite längre promenad, men i gengäld brukar smalare klippare samla upp bättre och packa gräset mer så tidsmässigt tar det ungefär samma tid att klippa. Vill du spara en massa tid ska du för övrigt köpa en Automower.

Variabel hastighet är bra, framför allt för äldre som har svårt att gå. Själv tycker jag det är lite onödigt om klipparen har en lagom grundhastighet. Be att få prova hos ÅF så ser du hur snabbt den går.

Vet inte om man kan säga så mycket mer, båda klipparna spelar i samma liga helt enkelt, du blir inte missnöjd med något av märkena. Bara det att du har kommit fram till att välja ett märke som endast säljs i fackhandel (av folk som faktiskt vet något om maskinerna som säljs) gör att du har kommit en bit i valet av rätt gräsklippare, så du blir nog nöjd tillslut.
 
Tack för svaren, lutar nog åt en Viking 545T
 
Tack för alla svar. Jag funderade även på den där Husqvarnan Jan-L. Men till slut blev det en Klippo Excellent GCV. Dvs jag la ner kravet på uppsamling. Tiden får utvisa om det var klokt eller inte. Hondan känndes onödigt dyr och väldigt ovanlig. Speciellt här i Norrland. Som en NSX typ. Misstänker att det kunde bli dyrt och bökigt att få tag i reservdelar, om det mot förmodan skulle behövas. Nu har jag råd med en ger/kap också! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.