Funderar på att bygga egna skjutdörrar till vår garderob i MDF och låta sprutmåla dem i rätt färg.

Vad som oroar mig är hur länge man kan förvänta sig att färgen håller.

Dörrarna kommer sitta i vår entré och antagligen få en ganska rough treatment av oss själva och gäster, varav många barn.

Kanske smartare att välja ett "naturligt" material som inte nöts ner på ett lika synbart sätt?
 
Färgen håller inte sämre på MDF än på trä, snarare tvärt om. Ett trämaterial rör sig och om dörrarna har speglar finns det risk för att färgen spricker. Däremot kan det gå skal ur en MDF-skiva, precis som på en träskiva. Då syns ju det som är under, och det är ju brunt på en MDF och trädet vet du antagligen hur det ser ut.

Du kan ju jämföra med en målad kökslucka. De består ofta utav mdf och de håller ganska bra.
 
Är man oroligt kan man alltid be målare lägga en skyddande lack över färgen för att tåla extra slitage.
 
...eller så får jag helt enkelt köra med rent trä där skador inte märks lika mycket/fort... Så länge man undviker fanér menar jag.
 
En sprutmålad yta är betydligt ömtåligare än de laminerade skivor som man normalt använder till skjutdörrar.
Dessutom tveksamt om det blir billigare om man inte sprutlackerar dem själv, det skall liksom till några lager för att bygga upp en yta. Varför inte rolla dem bara?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.