Status
Tråden går ej att kommentera.
Finns ett annat sätt och då blir man av med stubben också. Man tar dit en grävare som drar ner hela klabbet i lämplig riktning, sitter trädet i stubben blir grävmaskinisten glad!
 
Sökarn
pitufina skrev:
köööör nu! och så berättar du hur det gick
Osäker på om jag ska ta in folk och vad som är bäst, får inte göra det själv för frun.
 
Sökarn
v-g skrev:
Finns ett annat sätt och då blir man av med stubben också. Man tar dit en grävare som drar ner hela klabbet i lämplig riktning, sitter trädet i stubben blir grävmaskinisten glad!
Kommer inte in här utan att förstöra en massa annat.
 
Köp en kvistsåg och ta ner sakta men säkert. En fallsele fungerar utmärkt om du inte sågar av kvisten/stammen den sitter fast i :D

En japankvistsåg finns även med pinne så når man upp till 3-4 meter om man sträcker sig, då är enda faran att man får grenen i skallen.

Med en stege når du lätt uppemot 7-8 meter.

Såga inte med elsåg om du inte står med båda fötterna på något stadigt. Själv höll jag på att klyva skallen med motorsågen när jag bara skulle ta bort en kvist.

Skylift är ju säkert men man får aldrig såga ovanför liften, detta gäller såklart då även att grenarna inte kan falla på liften.

Man man gräva ner något att dra i tex ett båtankare spänna med ett vajerspel och sen såga med rejält fällsnitt.

Jag skulle satsa på det senaste, minst jobb och väldigt säkert. Enda klättringen är för att fästa spelet i trädet.

4600 skulle jag aldrig ge om jag inte var miljonär.

Grävare är dock det bästa :D
 
Sökarn
v-g skrev:
Köp en kvistsåg och ta ner sakta men säkert. En fallsele fungerar utmärkt om du inte sågar av kvisten/stammen den sitter fast i :D

En japankvistsåg finns även med pinne så når man upp till 3-4 meter om man sträcker sig, då är enda faran att man får grenen i skallen.

Med en stege når du lätt uppemot 7-8 meter.

Såga inte med elsåg om du inte står med båda fötterna på något stadigt. Själv höll jag på att klyva skallen med motorsågen när jag bara skulle ta bort en kvist.

Skylift är ju säkert men man får aldrig såga ovanför liften, detta gäller såklart då även att grenarna inte kan falla på liften.

Man man gräva ner något att dra i tex ett båtankare spänna med ett vajerspel och sen såga med rejält fällsnitt.

Jag skulle satsa på det senaste, minst jobb och väldigt säkert. Enda klättringen är för att fästa spelet i trädet.

4600 skulle jag aldrig ge om jag inte var miljonär.

Grävare är dock det bästa :D
Har kvistsåg på stav och grensax.
Det ska vara sele mm.

Trädet står 3-4 meter från huset och är högre än huset på 2 våningar, om man drar bör trädet kunna falla snabbare än man hinner spänna och gå åt fel håll.
 
Man drar ju ner trädet en bit så att det står i spänn sen finns ju även möjligheten att vara två stycken så man hela tiden spänner så gott det går.

Min erfarenhet är att när väl trädet satt ut sin riktning så faller det ditåt.

Är du osäker finns ju 4600 alternativet, de har även försäkring om något skulle gå snett (tål att kontrolleras dock ;) )
 
Sökarn
Det verkar löjligt enkelt, man kanske kan försäkra sig/huset om det ramlar fel, får väl mäta så man inte får det i huvet. Det är grenar högt upp ovanför stegen emot grannes staket.
Finns det selar med dubbla bälten runt trädet?
 
Fäll det åt det "billigaste hållet". Är något i vägen kanske det går att demontera, tex grannens staket.

Löjligt enkelt är det inte men det går.

Fast jag fattar inte, proffsen brukar ju inte vara sååå dyra om man bara ska ha en fällning? Du råkar inte ha en tele eller elledning i närheten som du kan "skylla på"? (bolaget kapar)

Kapa toppen av ett träd medan man sitter i det är mycket farligare än att kapa grenar, en vindpust och du kan vara påväg ner eller hänga medvetslös i en sele.

Tänk också på att sele bara hindrar fallet, hänger du medvetslös i den och dör av cirkulationssvikt så är det bara värre för räddningspersonalen eftersom de måste klättra upp för att hämta liket. Tipset är alltså se till att du har en medhjälpare!
 
Sökarn
v-g skrev:
Fäll det åt det "billigaste hållet". Är något i vägen kanske det går att demontera, tex grannens staket.

Löjligt enkelt är det inte men det går.

Fast jag fattar inte, proffsen brukar ju inte vara sååå dyra om man bara ska ha en fällning? Du råkar inte ha en tele eller elledning i närheten som du kan "skylla på"? (bolaget kapar)

Kapa toppen av ett träd medan man sitter i det är mycket farligare än att kapa grenar, en vindpust och du kan vara påväg ner eller hänga medvetslös i en sele.

Tänk också på att sele bara hindrar fallet, hänger du medvetslös i den och dör av cirkulationssvikt så är det bara värre för räddningspersonalen eftersom de måste klättra upp för att hämta liket. Tipset är alltså se till att du har en medhjälpare!
Det är vid en gavel och fritt ut åt ett håll, tar man bara grenar först finns det inget dyrt som kan skadas om det faller rätt. Jag har sett hur de fällt åt 2 grannar med klättring och sektionskapning, kanske för att tjäna mer pengar, offerter är 3000 privat eller 4600 på firman. Lämpligast bör vara att ta grenar först uppklättrad och stammen sedan från marken om det går.

Jag såg hur ett proffs svajade i toppen intill, mitt är tjockt ända upp och kapat men kan ha röta, det är väl bara att stickprova?

Givetvis ska man ha hjälp med.
 
Jag fällde 9 träd på min tomt.
Eller rättare sagt, ett proffs kom hit och gjorde det.
Han hade försäkring och var otroligt duktig!
Nu fällde han bara träden, jag kvistade och tog reda på allt efteråt.
För det jobbet totalt så tog han inte vad de verkar vilja ha för att fälla Sökarns björk.

Han har även gjort ett jobb hos min svägerska.
Det var en gigantisk Pil. Den tog han reda på alla kvistar och även kapade upp pilen i 35cm längder. (All den veden ligger nu på min tomt, det blev 3 vändor med släpkärra som har galler = Skitstor alltså)
Även det jobbet blev billigare än ovanstående björk!

Nu bor han några mil utanför Sthlm, men om du vill så kan jag skicka pm med kontaktuppgifter.
 
Mikael_L
Sökarn skrev:
Det är vid en gavel och fritt ut åt ett håll,
Är det fritt, så hela trädet får plats att falla, så är det ju inga stora problem.
Då är det i princip bara att fälla direkt, sen kvista och kapa när det ligger på marken.
Jag trodde trädet stod så till att det inte alls fanns något håll att fälla.

Lutar trädet fel eller för extra säkerhet så fäster man lina och spelar ner trädet lite.
Ställ en traktor eller slå ner ett spett eller nåt sånt, lika långt bort som trädet är högt. Fäst en lina/wire halvvägs upp på trädet, eller lite högre. Spela ner så det är i hyggligt rejäl spänn.
Jag har dragit med 2-tons bandspännare för lastsurrning en gång. Man behöver två och växla mellan, då dom inte drar tillräckligt långt.

Var noga med vinkeln på fällskäret och med sågningen bakifrån, även om det är nerspelat i rätt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.