H
Ja nu hade jag tur att få köpa en PS300 till det gamla priset, -16%. Jag hade kanske köpt en Bosch om det inte varit för att jag vill använda dammsugaren även till sticksågen. Nu kommer säkert någon med att Bosch går att koppla till samma dammsugare man jag ville ha en festool. Blev förvånad över deras priser på slippapper, tyckte det var dyrt när jag stod i affären. Efter slipningen kan jag konstatera att deras koncept inte sliter papper. Gjorde av med 10 papper på en hel trapp som var lackad med båtlack. Deras tillbehör är klart välutvecklade men att betala t.ex. 2500 för en skena till sänksågen är bra dyrt. Där blir det en Dewalt istället.
 
Men vänta här nu, var ska du köpa skenan och i vilken längd? 830kr +M är priset på 1400:askenan. 2400:askenan ligger på 2500kr. Alla priser jag sett hittills på sänksågar har gjort gällande att DeWalts sänksåg och tillbehör är dyrare.
 
Det är klart att det går att koppla en Boschsticksåg till dammsugaren, men jag förstår inte argumentet riktigt bara. Du ville ha en Festool, men hade kanske köpt en Bosch om den gått att koppla till dammsugaren, vilket går.
 
gifen skrev:
Aningen misslyckade kommentar, det jag refererar i är att man tex köper en festool T15+3 sen klagar man på att systemtillbehören är snuskigt dyra och inte tänker använda dom.
I min mening finns ingen anledning att köpa festool om man inte är intresserad av tillbehören. Som maskiner i sig är festool inget över det naturliga, finns många bra konkurrenter i samma klass, men det är ju med deras enorma och välutvecklade tillbehör man får maskinerna att glänsa på dom flesta områden. (Gäller givetvis inte alla maskiner)
Det är väl inget fel i att köpa en pryl och sedan värdera tillbehören lägre och välja en annan lösning? Om man anser sig inte behöva systemtänket och tycker tillbehören i systemtänket är dyra så står det var och en fritt att skippa tillbehören eller välja andra.

De personer som i diverse trådar beskrivit hur de tillverkar egna blad till MM för att antingen få, i deras ögon bättre, tillbehör eller för att komma billigare undan har ju valt MM för att det är en bra maskin. Maskinen blir ju inte sämre för att man väljer att inte använda tillbehören...
 
Daniel_N skrev:
...

Deltex 93 har jag inte prövat (jag skrev ursprungligen deltex i posten du svarade på, men jag menade deltaslipen, dvs dts400).

...

Kanske finns där en plats för dx93 också - vad säger ni som äger en sådan? Vad är dess styrkor om man har en MM och en deltaslip?
Finns ett par trådar om DTS 400 vs Deltex 93 (Festool deltaslipar) på FOG-sajten. I denna:

http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=6193.0

...verkar man anse att DTS 400 inte är lämplig för att slipa bort färg, bara för finare finish-arbete. Den är inte gear driven och har bara 2 mm rörelse. Deltex 93 däremot, är kraftfullare och bättre lämpad för detta. Hade nästan bestämt mig för DTS för att jobba med alla mina spegeldörrar ocf fönsternischer (en riktig surdeg btw :)), men nu blev jag osäker... Förlåt OT förresten!

/A
 
Alko skrev:
Finns ett par trådar om DTS 400 vs Deltex 93 (Festool deltaslipar) på FOG-sajten. I denna:

[länk]

...verkar man anse att DTS 400 inte är lämplig för att slipa bort färg, bara för finare finish-arbete. Den är inte gear driven och har bara 2 mm rörelse. Deltex 93 däremot, är kraftfullare och bättre lämpad för detta. Hade nästan bestämt mig för DTS för att jobba med alla mina spegeldörrar ocf fönsternischer (en riktig surdeg btw :)), men nu blev jag osäker... Förlåt OT förresten!

/A
Det håller jag helt med om, borde jag förtydligat innan - deltaslipen är inte något avverkningsmonster. Och ska du har bort mycket färg så kan 93an säkert vara ett alternativ (och riktigt bra skrapor såklart).

Men sista slipning innan målning och mellanslipning gör deltaslipen utmärkt.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Det håller jag helt med om, borde jag förtydligat innan - deltaslipen är inte något avverkningsmonster. Och ska du har bort mycket färg så kan 93an säkert vara ett alternativ (och riktigt bra skrapor såklart).

Men sista slipning innan målning och mellanslipning gör deltaslipen utmärkt.

OT igen dårå, men borde inte isåfall Deltex 93 vara ett bättre komplement än DTS 400 till Rotex 150?
Den tar ju ännu snävare vinklar med sin mindre platta, och klarar till skillnad från Deltex 93 att slipa färg effektivt förutom mellanslipning och finslipning (där jag håller med om att Fein med sina swirl marks får problem) .
DTS 400 har jag läst bra om (betydligt nyare än gamla Deltex 93 som inte ens har plug-it-kabel tydligen) men det låter ju som att den bara ger den fördelen att den tar lite mindre vinklar är Rotexen klarar av.

En annan fördel med Deltex 93 är ju att den likt Fein MM har symmetriskt papper som kan roteras 120 grader när de slits/cloggas igen i hörnen.

Bilder nedan,

DTS 400: http://www.festooljunkie.com/catalog/images/DTS400_101_web.jpg

Deltex 93: http://www.festoolusa.com/images/featureviews/567738-Front.jpg

Rotex 150: http://www.ernstp.se/images/A571570.jpg

/A
 
Redigerat:
Jag kör DTSen som komplement till ETS 150/3 dvs finslipning, och inte så mycket till Rotexen som är mer en grovslip. Två olika användningsområden liksom. Däremot kan Deltexen passa mer som Rotex-komplement.

Dock åker DTSen fram alla dar i veckan framför MM som mest ligger och samlar (slip-) damm. Skönt enhandsgrepp och lagom stor slipplatta.
 
härlig kapning, det passar väl bra i ett byggforum.. kan man kapa virke så kan man kapa trådar, normalt använder man inte rotex för kapning men med vilja och vaselin går det med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.