Hejsan! Sitter med värsta planeringsfrenesin eftersom det stundar tillbyggnad+köksrenovering senare i år. Tycker det är svårt att uppskatta vad man kan göra själv och vad man behöver hjälp med när man inte själv är byggare och har kunskaper om hur saker görs egentligen.

Det här med att dra ny el i köket, till exempel, det låter ju enkelt: Man drar ny el med lite kablar här och var och det måste ju en elektriken göra. Men... när jag tänker lite längre så blir det helsnurringt och jag tänker att kanske måste en byggare in för att rikta upp en ny vägg att dra elen i? Någon som vet hur det går till, jag ska försöka förklara:

Vi bor alltså i ett hus från 1936. Köket ska helrenoveras i och med tillbyggnaden. Det jag funderar över är hur mycket man river?

1: Handlar det om att ta ner skåp och sådant som "sitter löst" och så fräser man spår för elen i de befintliga väggarna och spacklar igen hela härligheten?

2: Eller tar man bort allt ändå in till reglarna för att sedan "börja om" och sätta upp väggar man fräser spår i för elen, drar den och sedan på med ett lager gipsskivor uppepå?

Det här kanske är en koko-basic-frågamen jag har verkligen ingen aning och hur man gör har ju en viss betydelse när man beräknar kostnaderna.


Please, någon som kan hjälpa mig även om detta kanske inte är en ren köksfråga?
 
Båda alternativen förekommer. Det hela beror ju lite på, dels vad det är för materila i väggarna, dels om man kanske vill ha dit nya gipsskivor ändå.
 
2:an, helt klart
 
Jag tror på förslag ett. Aldrig hört om någon som river en vägg bara för att nya ledningar ska upp. Näe. Är väggarna bra tar man bort all inredning och fräser spår för el där inte bra rör redan finns. Gipsvägg är det väl knappast då huset är från -36?
 
Gjorde detta i mitt kök i höstas o mitt hus är från -37.

Där det inte fanns rör utan det skulle dras ny el valde vi att fräsa nya spår sedan vräkte vi på med ett lager gips på detta.

"1: Handlar det om att ta ner skåp och sådant som "sitter löst" och så fräser man spår för elen i de befintliga väggarna och spacklar igen hela härligheten?"

Vet inte riktigt om jag förstår dig här, men skall elen gå bakom skåpen så är det ju en klar fördel om man plockar ned dem. Skall skåpen tillbaka upp så hade jag nog inte spacklat igen det sådär jättenoga eftersom det ändå inte kommer att synas.



"2: Eller tar man bort allt ändå in till reglarna för att sedan "börja om" och sätta upp väggar man fräser spår i för elen, drar den och sedan på med ett lager gipsskivor uppepå?"

Vad har du för väggar?
För vår del handlade det om att slita ned några masoniteskivor innan vi fräste så det var inget hästjobb direkt.
Sedan la vi även nytt golv o utnyttjade bjälklaget där för rördragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.