Vi har precis fått våran tomt och har kollat runt lite på olika hustillverkare.Vi vill ha nyckelfärdigt för vi är inte så händiga.Vi föll först för älvsbyhuset Tor. Fick oxå ett bra pris tycker vi:1800000 med tomt,inkopplingar,markarbete,garage och tillval.Men vi är lite oroliga för våttapeten som känns väldigt tunn och skör.Sen var vi och tittade på ett hjältevadshus och föll för västangården. Har ännu ej fått kalkyl men säljaren uppskattade ca 2,2 milj men det känns som deras hus var lite mer hus. Man får ju bl.a en ordenlig våtrumstapet och osb-skiva i väggen. Sen om man vill kaklar de ju för rätt så billig peng.På västangården ingår ju dessutom altan färdigbyggd. På björklidenhus fick vi ingen kalkyl med oss hem. Vi fick inte ens se den utan han bara sa att det skulle bli nånstans över 2 milj.Nu undrar vi om det är nån annan som byggt med älvsbyhus eller hjältevadshus och kan dela med sig av sina erfarenheter.Och om nån byggt ett nyckelfärdigt västangården vad kostade det er utan tomt, inkopplingar och tillval.
 
Ta en titt på LB-hus classic-serie också, de har platta på mark och erbjuder även totalentreprenad. Av de du nämner har nog LB-hus bäst standard utan att vara så värst mycket dyrare.

http://www.lbhus.se/vara-hus.php?serie=classic

1-planarna som jag gissar att du är ute efter ligger i runt 1.7-1.8m i NF pris.

Angående Hjältevadshus kanske du ska läsa denna tråd och fundera om du vill bygga med den speciella grunden http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/121625-finndomos-nya-grund.html
 
Spontant sätter jag dem i följande ordning:
1. Hjältevadshus.

5. Björklidenhus

80. Älvsbyhus

....men detta är min uppfattning baserat på iakktagelser i min region. Förhålladet kan vara annorlunda på andra platser i landet.
 
Finns en stor skillnad i hur 2 av dessa leverantörer monterar sina hus. Att montera 98% färdiga moduler innebär snabb leverans mm men också en stor risk att stora skador uppstår om husen monteras med slarv i regn och rusk. Älvsbyhus har senaste tiden bevisat att metoden har stora risker. Att bygga väggblock och montera dessa med tak för att sedan torka innebär helt klart flera fördelar. Älvsbyhus trillar därmed bort från valet. Hjältevadshus har dock stora fördelar med bla sina väggar, frigolit under läkten, OSB + gips inne, mm. Förutsatt att Hjältevad sköter sina monteringar står valet mellan Hjältevad och Bjöörkliden.

Tillit för en säker montering, bra konstruktion och kundhantering är viktiga detaljer som lätt förbise. Det är sannolikt ingen slump att flera byggnadsinspektörer och villaföringar uttrycker oro för Älvsbyhus promenad i gråzonen på gällande lagar. Läs bl.a. villaägaren Maj/Juni 2009 och sydsvenskans repotage.
 
Jag skulle sätta Björklidenhus som nummer 1 av dessa. Anledningen är självklart totalentreprenad vilket ingen av dom andra erbjuder. Sen platta på mark är ett stort +. Hjältevadshus som nr 2 och Älvsbyhus som nr 10.
Väljer du att gå upp i pris så är LB-Hus Classic det bästa valet.
 
Vi byggde ett Hjältevadshus för ca 4,5 år sedan. Vi fick lite bristfällig information från vår säljare om vad som skulle vara fixar av oss på leveransdagen. Men herrarna som skulle få huset på plats och göra det färdigt var grymt duktiga, förstående, trevliga och noggranna. Så all heder till dem. Nu så här 4½ år senare har vi inte allt för mycket att klaga på. I det stora hela är vi jättenöjda. Det största felet är att vi har kommit på saker som vi skulle ha gjort annorlunda om vi byggt igen. Men om man bara ser på husets kvalité, så har jag egentligen bara tre lite underliga saker att fundera på.
1. Varför släpper färgen från toalettdörren efter knappt 3 år. Är ju inte så dyrt att byta dörr själv. Så inget problem egentligen.
2. Varför ruttnar dekorationslisterna på ytterdörren efter 4 år. Inte heller något husproblem egentligen... :-D
3. Duschkabinen har fullständigt rasat ihop. Började efter ca 2 år att falla sönder så smått. Men nu är den helt kass. Så det är dags att fara till affären och inhandla en ny kabin.
Som du ser, så har jag inget att klaga på på huset eller på företaget. Det enda som Hjältavadshus hade påverkat var att göra en repa i parketten under leverans. Men vi kom snabbt överens om en skälig ersättning, så det var inget problem.
Under slutbesiktningen hittades ett par mindre fel. Men de var ganska snabbt här och åtgärdade dem. Så i det stora hela är vi väldigt nöjda och trivs bra här i vårt hus. :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.