L
Hej!

Är i full gång med mitt altanbygge och har kommit till att montera takbalkarna till plasttaket. Har en spänvidd på 3 meter och hade tänkt mig att hänga takbalkarna i husets takstolar.

Ska ha 45x120 som takbalk med cc 90. samt 45x45 som bärläkt för plasttaket.

lutningen hade jag tänkt ha 10 cm/m

Flera personer i området (brf) har monterat takbalkarna med vanligt trall dvs 95x22 emot takstolarna och de säger att det fungerar (bevisligen då deras tak sitter kvar). Vet dock inte vad de har för dimension på takbalken. Tycker dock detta känns rätt klent... Borde inte trallbrädan klyvas av tyngden (om den blir för stor dvs)?

änkte använda mig av 28x120 som "spikplåt" om nu detta kan rekommenderas.

Problemet att använda riktig spikplåt är att då kommer jag inte kunna komma lika långt under hustaket med altantaket som om jag använder trallbrädor då dessa kan göras längre och monteras närmare husväggen.

Hoppas nån förstår vad jag menar annars får jag kanske lägga in en bild.
 
Kan du inte så att säga sätta takstolarna till altanen på sidan av husets takstolar...
Gjorde så när jag renoverade vår altan i fjol, fast då vilar mina på tegelväggen i kombination med rejält överdimensionerade skruvar.

Annars är ju en bärlina på husväggen inte helt fel heller!
Om det finns plats till det...

28x120 kan knappast matcha en riktig spikplåt och ska du in till granne som har 22x95 om dom bjuder på pilsner på altanen, ta på störtkrukan!:D

Hoppas att jag fattade dig rätt, eller?
Annars får du dra till med en bild...

mvh
Daniel

edit: framgick inte vad du har för fasadbeklädnad...
 
L
Bärlina på husfasaden fungerar inget vidare pga tegelvägg som inte verkar gå att spikplugga på ett bra sätt ... Har testat och fick inte pluggen att dra ordentligt och vågar nu inte göra fler försök då jag inte vill sabba husväggen. ...

Vet fler som använt sig av spikplåt och hängt upp reglarna till altantaket i (skruvat med ankarskruv) samt har också på avstånd sett konstruktionen med 28x?? som infästning på båda sidor av takstolen såklart ...

Verkar ju som att det håller för dem med liknande tak som jag ska ha men det känns nervöst att hänga upp taket med trallvirke ...
 
L
Nån som vet om det finns längre spikplåt att köpa än den som finns på byggmax? den är 300mm tror jag.
 
Okej...
Men den andra lösningen då...
Hittade en halvkass bild som visar knappt hur jag menar...

Ursäkta handstilen - ritbrädan ville inte som jag i kväll....

Altantakstol ligger på järnbalk som i sin tur ligger på teglet...
För att fördela tryck pga fönster.

Kom just på att jag lyft bort 2 pannerader, eller ja, det var så på det gamla med...
Men då det blev ju kanske en helt annan konstruktion...

//Daniel
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Tack för svaret men det där är nog överkurs för min del ...

problemet är att taklutningen på huset är så brant, så det blir ett relativt långt avstånd mellan altanens takbalk och husets takstol.

Avståndet blir ju mindre längst fram på takstolen men jag vill ju kunna skjuta in plasttaket så långt det går under utsticket på huset.

Hoppas du förstår vad jag menar ... Har tyvärr ingen bra bild och nu är det lite mörkt ute för att ta bilder.
 
L
ingen som har några synpunkter?

Ideen är alltså att hänga altantaket i husets takstolar med en 28x120 på bägge sidor.

Vad ska jag använda som infästning? fungerar det att dra bara trallskruv en 5-6 stycken från bägge sidor?Vill helst göra så liten åverkan på huset som möjligt då det är en bostadsrätt.

Mvh Jonas
 
L
Har också ett litet problem med att takreglarna är 45 mm breda och takstolarna är 50 mm ...
 
L
Här är en bild...

Har bara fäst upp reglarna med en skruv men det håller redan att hänga sig i...

Vad tror ni? Vågar man köra på detta?

Hela paketet trycks ju mot fasaden när det trycks ner, så fasaden lär väl ta upp en del av vikten antar jag ...
 
  • DSC00264.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
En annan bild
 
  • DSC00263.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ok, nu har jag iaf monterat alla takreglar ...5 stycken med cc90, verkar stabilt faktiskt!

Kan ju hänga och gunga i takreglarna och det känns tillräckligt för mig. väger 95 kg.

ska ju bara på ett plasttak så det väger ju inte mycket i sig och 100 kg snö per regel tror jag inte att det kommer bli ...
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Hej dijonken!

Blev så glad när jag nyligen fann denna tråden - det är precis en sån här lösning jag letat efter! (Ditt hus ser för övrigt ut som en kopia av mitt!)

Undrar bara: körde du med ankarskruv eller vanliga trallskruv? Och hur många i varje del? Blev slutresultatet bra? (Har du någon bild?)

Vårt projekt med altantak "försvann" i somras pga andra jobb, bl a med målning, men jag är fortfarande jättesugen på det där altantaket. Kan man bygga så här års tror du? (Bor i Småland).

Tack så länge!
 
L
Hej!

Slutresultatet blev bra, men jag vet ju fortfarande inte om det håller :)

Vet dock flera som har kört samma sak, både med spikplåt och så som jag gjort.

Jag använde vanliga trallskruv 75 mm långa. 4 från varje sida. Jag var ju uppe på taket när jag skruvade fast plasten och jag har hängt i det och svajjat och det verkar som det håller. Ska dock hålla lite koll på hur det reagerar om det kommer mycket snö, tror dock inte att det blir problem.

Jag är dock dataingenjör och inte snickare så ta inte mina ord för sanningar utan känn efter själv först innan du kör (eller vänta till i vår så kan du få rapport från mig om taket sitter kvar).

Ska se om jag kan leta fram en bild på slutresultatet, är på jobbet nu.

Har ingen aning om man kan bygga nu, kanske nån annan som vet om det är lämpligt?

/Jonas
 
Hej!

Jag letar inspiration till altantak. Har det hållit?

L Lucioperca skrev:
Hej!

Slutresultatet blev bra, men jag vet ju fortfarande inte om det håller :)

Vet dock flera som har kört samma sak, både med spikplåt och så som jag gjort.

Jag använde vanliga trallskruv 75 mm långa. 4 från varje sida. Jag var ju uppe på taket när jag skruvade fast plasten och jag har hängt i det och svajjat och det verkar som det håller. Ska dock hålla lite koll på hur det reagerar om det kommer mycket snö, tror dock inte att det blir problem.

Jag är dock dataingenjör och inte snickare så ta inte mina ord för sanningar utan känn efter själv först innan du kör (eller vänta till i vår så kan du få rapport från mig om taket sitter kvar).

Ska se om jag kan leta fram en bild på slutresultatet, är på jobbet nu.

Har ingen aning om man kan bygga nu, kanske nån annan som vet om det är lämpligt?

/Jonas
 
  • Vy genom glasdörr mot en altan med tak, möbler och växter, under en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Haha, det var ett tag sen. Jag bor inte kvar dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.