Vi har en funkisvilla från 1942 som vi bott i i ca 1,5 år. Boytan är 170 kvm plus en oinredd källare på 85 kvm. Vi är inga stjärnor på renovering och då detta är vårt första hus kan kan man kanske tycka att det är idiotiskt att köpa en villa i stort behov av renovering. :) Vi har dock ingen brådska utan tar lite i taget.
Nu börjar den vidriga fasaden dock göra sig påmind. Fasaden är putsad och stommen av tegel. Putsen har släppt på vissa ställen och den är mycket smulig/sandaktig, så det är hög tid att göra något åt den saken.
Problemet är att vi inte är riktigt säkra på hur vi vill göra med fasaden. Vi vill helst att huset ska behålla så mycket som möjligt av 40-talet- är puts det enda alternativet? Kan man knacka ned putsen och bara ha tegel? Kan man sätta upp träpanel utan att funkiskänslan försvinner?
Vi skulle även vilja göra en altan/trädäck på baksidan. men vi har inte sett några funkisvillor som har det så vi vet inte hur det ska se ut för att inte förstöra utseendet totalt. Vi hade även tänkt byta båda ytterdörrarna, som snart faller ihop, samt sätta in en altandörr, även dessa i tidstypisk anda (utan att för den skull kosta skjortan!) Några tips?
Överlag skulle vi gärna vilja ha tips på länkar till bloggar, hemsidor och bilder på funkisvillor från 40-talet (och inte bara nyfunkis) så man kan få lite inspiration!

Jag bifogar en bild på vårt högst älskade ruckel!
 
  • 2037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lika1389 och 1 till
  • Laddar…
Neferlina skrev:
Kan man knacka ned putsen och bara ha tegel? Kan man sätta upp träpanel utan att funkiskänslan försvinner?
Nej, tegel under din puts är inte av den sorten som kan pryda huset och stå oputsad i alla väder. Det är tegel som ska putsas för att få fint ytfinish och tätt vägg.
Det verkar att stuprännan inte håller tätt eller du har annan vattenläcka vid yttre vägg på andra våningen där det finns den stora putsskada. Eller kan det vara att visa rum saknar värmen vintertid. När putsen blir fuktig och hinner ej torka tills frosten kommer så fryser den sönder och ramlar av. Färgen på huset är kanske för tätt och låter inte putsen torka/andas och värst blir ju där det finns mest fuktigt under färgen. Att den är smulig kan troligtvid betyda att det är kalkputs och vid reparationer ska du också använda kalkputs - viktigt att använda samma sort vid lagningar.
Om det konstateras att det är en olämplig färg på putsen så ska du rensa bort all färg innan du kan putsa om och reparera skador. Då blir det att knacka bort där det sitter löst och slipa bort färg på dom ställen där det sitter bra.

Ang. att klä med träpanel kom jag bara på tanken att huset är hög och du får fundera på om du vill klättra upp och tvätta/ måla om din träfasad. Putsen är trots allt inte så underhållskrävande och putsas den och målas med rätt färg så kan du glömma detta jobb i nästa 30 år. Träpanel hinner du måla eller åtminstånde tvätta 2-4 gånger under samma tid . Men jag kan tänka att det kan fresta att spika träplankor över eländet för det går ju fort, är billigt och vem som helst kan göra det :).
Du får säkert råd att tillägsisolera i samband med fasadrenovering men läs om alla möjliga system innan du bestämmer dej för det! Man kan göra det på många sätt och det finns bra och dåliga sådana :).

Ang. känslan av funkis så finns det kanske mer av den varan inomhus som man kan förstöra ...än enbart utsidans utseendet.
Jag tycker det är bra att ni inte hastar fram och river ohämmat ... man ska försöka bo ett tag för att kunna konstatera vad som funkar och vad som ni inte kan leva med innan man börjar riva väggar och tak :). För vår del renoveringen blev begränsad till att slipa/lacka golv , byta golv och bänkskiva i köket, foga om i en toa, måla väggar - små saker egentligen i ett hus från 1938 :).
gaia
gaia
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Ert älskade hus är sällsynt. Mitt i brinnande krig 1942 byggdes mycket få nya villor i Sverige. De få som vågade bygga drabbades dessutom av hård ransonering. Det märker ni på så vis att era grundmurar innehåller cement av mycket låg kvalitet. Det riktiga bruket gick istället till Försvarets luftvärnsbunkrar och skyddsrum...

Sannolikt härrör er havererade fasad från samma år. Många självbyggda villor från denna tid har annars fasad av trä, som senare reveterats. Men eftersom husets stomme är av tegel kan vi direkt dra slutsatsen att det från början varit putsat.

Ytterdörren är allt annat än original. Däremot trappräcket ska ni vårda ömt! Fönstersnickerierna och fönstersättningen är helt okey och oförvanskad. Ni kan lugnt komplettera med ett smäckert dörrtak.

Detta med altaner och uteplatser är ett kinkigt kapitel för egna hem i denna generation. Faktum är att de flesta folkliga villor från början ofta helt saknade altan. De tillkom som (mer eller mindre underliga och skitfula) tillbyggen under senare tid. Ska ni bygga tidstypisk uteplats bör ni alltså snegla på 40-talets lite mer påkostade villor för tjänstemän. Dessa villor hade ofta balkonger, altaner, burspråk och verandor integrerade med huskroppen. Har googlat fram ett exempel -

http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/97872-funkishus.jpg

Vill du var mer antikvariskt korrekt är kanske bästa tipset i starten att ta fram bygglovshandlingar från kommunens arkiv. Knacka dörr hos grannar, och sök upp sådana som kan tänkas ha åldriga foton från husets "barndom"!
 
Redigerat:
  • Gilla
Excanto och 1 till
  • Laddar…
AnneFi
billy_baver skrev:
Ert älskade hus är sällsynt. Mitt i brinnande krig 1942 byggdes mycket få nya villor i Sverige. De få som vågade bygga drabbades dessutom av hård ransonering. Det märker ni på så vis att era grundmurar innehåller cement av mycket låg kvalitet. Det riktiga bruket gick istället till Försvarets luftvärnsbunkrar och skyddsrum...

Sannolikt härrör er havererade fasad från samma år. Många självbyggda villor från denna tid har annars fasad av trä, som senare reveterats. Men eftersom husets stomme är av tegel kan vi direkt dra slutsatsen att det från början varit putsat.

Ytterdörren är allt annat än original. Däremot trappräcket ska ni vårda ömt! Fönstersnickerierna och fönstersättningen är helt okey och oförvanskad. Ni kan lugnt komplettera med ett smäckert dörrtak.

Detta med altaner och uteplatser är ett kinkigt kapitel för egna hem i denna generation. Faktum är att de flesta folkliga villor från början ofta helt saknade altan. De tillkom som (mer eller mindre underliga och skitfula) tillbyggen under senare tid. Ska ni bygga tidstypisk uteplats bör ni alltså snegla på 40-talets lite mer påkostade villor för tjänstemän. Dessa villor hade ofta balkonger, altaner, burspråk och verandor integrerade med huskroppen. Har googlat fram ett exempel -

[länk]
...
är huset ovanligt eftersom det var byggt 42? tänkte på samma burspråk som dig, nästan alla mina grannar har sådana.

putsen ska ni definitivt behålla. mer typiskt än puts på en funkisvilla i skåne kan det inte bli.

min sambos föräldrar har byggt altan på sin baksida och jag tycker inte alls att den är tokig, i och med att taket är platt är det lätt att få altanen att bli snygg och smälta in. sen och andra sidan så har ni den på baksidan så det är inget som syns utifrån vägen.
 
Ja, bostäder producerade åren 1939-1945 (plus ett par år med kvardröjande restriktioner och ransonering) BLEV färre helt enkelt därför att man byggde så lite. Dels pga materialbrist (som sagt). Dels pga brist på arbetskraft (stora delar av manliga arbetskraften inkallad). Och kanske framförallt pga allmänt tvivel på framtiden. Vem vågar bygga eget hem när grannländerna är ockuperade och villadrömmen nästa vecka kan vara en grushög...
 
AnneFi
det var intressant att veta eftersom jag själv bor i ett egnahemshus ( tror jag?) byggt 1943. hela området är från mitten av 40 talet. mest funkis i tegel.

Neferlina hade varit roligt att se fler bilder på ditt vackra hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.