Hej!

Har ett hus på 82 kvadrat som står på plintar, sedan 1969.
Marken är ganska ojämn under så nivån mellan mark och blindbotten är ca 50cm till 120cm.
I snitt skulle jag säga 80cm, så det är ganska gott om plats.

Föregående ägare har låtit mura upp sidorna med lättbetong, men de är inte bärande.

Jag vet inte riktigt vad epitet för en sådan här grund är, om det kallas krypgrund eller plintgrund.

När jag kryper omkring där nere så är det ganska fuktigt, eller snarare blött. Och det är mer jord än grus runt plintarna tyvärr.

Så anledningen till detta ämne är att jag oroar mig för fukten. Idag så såg jag t ex en skogs-snigel där nere. (Tur att det inte var en mördarsnigel, det är lite läskigt i mörkret som det är ändå)

Fick ett förslag från anticimex som var här och besiktigade att installera en fläkt som suger ut fukten. Men det känns mer som en åtgjärd på symptomen snarare än att åtgjärda problemet en gång för all.

Har funderat att fylla ut med grus, jämna upp med isolerande cellplast. Bygga en form som stödjer lättbetongen runt hela huset och sedan försöka få tag på en gjutare som tycker det är jättekul att jobba i ett utrymme med höjden 50cm och fylla upp med betong.


Så jag vore oerhört tacksam för tips, om t ex någon annan åtgärdat ett liknande problem.

Mvh
Fredrik
 
Hade det varit mitt hus hade jag rivit bort lättbetongsmuren. Jag har nyss själv krupit under en sommarstuga från -69 som står på plintgrund. Den står direkt på skogsmark och där finns det inte en gnutta fukt trotts allt regnande i sommar.
En plintgrund med de höjder du beskriver har alla förutsättningar att funka om du tar bort de ventilationshindrande låttbetongen.

Min villa står dock på en sk. torpargrund som är fuktskadad. Då fukten i luften och marken blir kvar där under
 
Min kompis köpte ett hus som visade sig vara ett fuskbygge (ca 120m2 på plintar) och har nu hållt på i tre år med att rätta till alla felen. Bland annat rev han ut alla golv, lyfte upp huset med domkrafter, HANDSKOTTADE bort 50 cm under hela huset, skottade in grus, byggde form, armerade, la golvvärmeslang och gjöt en platta. Sedan sänktes huset ner. Enkelt.... Under tiden bodde de fyra i familjen i en husvagn på gården.
 
Hej!

Tack för svaren.

Tänkte fråga om du vet hur länge han höll på med just grundarbetet?
Gissar att det var lite påfrestande att bo i husvagnen.
Vågar du gissa vad det kostade oxå?

Tusen tack på förhand!

Lät ju intressant att det borde var lättbetongen som blockerar ventillationen. Tänkte själv börja med att låta de två luckor jag har in i grunden stå vidöppna. Kanske sätta i ett nät som håller katter och andra djur borta.

Mvh
Fredrik
 
Måste ju även säga att din kompis som genomförde projektet visar ju att allt går bara man inte ger sig. Strongt jobbat!
 
Idag har vi inte så mycket kontakt tyvärr men det tog iaf en hel sommar. Tror han nämnde att han totalt handskottat in/ut 90 ton grus och massor :) Dessutom fick de bygga om hela takkonstruktionen eftersom den var totalt felbyggd. Inte helt skoj att lägga ner så mycket tid och pengar (3-400 000 kanske?) på något som inte ens syns...
De stämde säljaren och fick till en förlikning men det motsvarade inte ens en tredjedel av deras kostnader. Dessutom visade det sig att dubbelgaraget var ett svartbygge men de slapp riva det eftersom de köpt i god tro. Tror inte heller att det var så kul att bo i husvagn med två småbarn. På vintern bodde de 4 tillsammans med svärmor och svärfar i deras lägenhet...:) Hyfsat jobbigt det också.

Men han visade att allt går att genomföra och med tanke på husets läge 15 m från luleälvens strand så förstår jag att de valde att ta allt det jobbiga. Sen sparar du ju in gymkortet också, inte att förringa :)
 
Redigerat:
Det kan inte vara så att du har för lite ventilation i muren (grunden) runt huset? Det kanske inte räcker med de två som du nämnde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.