Datakablage är jag bra på men sånna här antennsaker är inte min starka sida :)

Håller på att hjälpa mor att flytta in i ett nytt hus. Hon vill absolut ha boxerabb och det finns en antenn på vinden så inga problem så långt men sen blir det en kedja på tre uttag seriekopplade och oförstärkt så blir det bara bild på första uttaget. Totalt kan det väl röra sig om 30-35 meter från antennen.

Jag tror därmed att jag behöver någon typ av förstärkare, men vad och vilken?
 
Sätt en antennförstärkare så nära masten det bara går. En med tre utgångar. Sen drar du en kabel från varje utgång till uttagen i rummen där dom ska vara. Ska du ha fler än tre kan du ev. splitta nån i två delar. Köp en bra förstärkare. En som går på 230 V.
Blir lite mera arbete men du blir nöjd sedan. Finns inget värre än att sitta och titta på en dålig bild.
 
Som det ser ut i det huset så går det inte att dra separata till två av uttagen utan större övningar, det tredje går att driva separat då man kan göra ett T där kabeln kommer ned från vinden.

Något vid antennen och sen en drivenhet inne alltså, några rekomendatoioner på produkter?
 
En mastförstärkare bestående av utomhusdel (förstärkare) och inomhusdel (nätdel).
Mata spänningen via kablen från antenn till första uttag. Utgången från nätdelen kopplas på befintlig kaskad... Borde funka gott.
Kjell.com har Televés masförstärkare typ art 30335, 30334 och nätdel och nätdel typ art 30336.
 
man tackar.
iom att det bara är en singelantenn som sitter där så tror jag att det får bli en 30-334 samt en 30-336 då. Återkommer med resultatet
 
mats_o
Vill passa på att upprepa ett av mina vanligaste tips när det gäller antenninstallationer. Satsa på koax med lite grövre centrumledare, den gör underverk.
Själv har jag en gigantisk antenn på taket som matar 5 tv-apparater, lite sat, dvdr, rf-modulatorer etc. Driver allt utan en enda förstärkare.
Likaså, den skiten som följer med boxar osv som någon av rent ovett vågar kalla antenkabel kan du binda blommor eller vad som helst med, men låt den inte beblanda sig med någon signal du tänker dra nytta av.

Mitt råd är att alltid köra på minst 0,8 mm centrumledare. Rekomenderar 1,0.
Själv har jag även använt kjelles 1,13 mm med gott resultat. Den säljs för övrigt på lösmeter också...

Själv har jag dock lite funderingar på att gå mer mot Balun-tänket snart, men det har vi ju andra trådar till...
 
Mjodå. Ingen sytråd här inte :)
Som tur är så har man ju hållit på med 10-base-2 och 10-base-5 en gång i tiden när vi ändå skulle åt det hållet ...
 
Det vart bild :)

Måste säga att jag gillade Televés prylarna. Lättjobbade och genomtänkta så det vart en enkel installation
 
Har för mig att de nya Televés prylarna är en kombination av f-anslutning och den klassiska va? Mittledaren trycks bara in i och ett lock skruvas över för skärmanslutning. Am i wrong?
Nätdelen är så i allafall
 
Du har så rätt så.
Kändes som bra matrial i skruvarna också, inte kinamjukt utan man vågade använda mejseln.
 
Spanish engineering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.