Bygger man ett 1-plans 140kvm hus idag är det ju väldigt vanligt med en extra toalett i anslutning till "vuxensovrummet" alt en gästtoalett.
Hur resonerar ni kring detta? Jag förstår om man behöver upp och pinka 3gånger per natt alt har 5 barn att det finns behov.

Men är det en onödig lyx eller ett måste?
 
Man brukar ju säga att det krävs en toalett per två boende. Om man då bor 4 personer krävs det således 2 toaletter. Ibland ser man på planritningar att den andra toaletten nås vis föräldrarnas sovrum. Jag tror detta mest är ett trick för att huset ska kännas lyxigare, för det blir ju inte speciellt praktiskt att tvinga t.ex. gäster att gå på toan genom ett sovrum. Däremot att lägga toaletten i anslutning till föräldrasovrumet ser jag som både smart och praktiskt. Att ha en toalett på sovrummet tror jag är rätt vanligt utomlands, men som nu börjar komma även i Sverige.
 
Ilandsproblem! Men det kan vara rätt praktiskt att ha minst två toaletter, om någon gör nummer 2 och det finns någon annan i huset som är i paniksituation så att man kan avsluta nummer 2 i lugn och ro. Eller om någon är magsjuk så att man kan sätta ena toaletten i "karantän".
 
Jag tycker att det för en tvåbarnsfamilj är optimalt med tre toaletter.
Vi har:
- ett badrum med ingång från master bedroom
- ett badrum som är barnens och är placerat intill barnens rum
- ett gästtoalett

På vår toalett är ingen utomstående välkommen
Barnens kompisar får gå på gästtoaletten eller barnens badrum
Vuxna gäster går givetvis på gästtoaletten!
 
stilofunk skrev:
Jag tycker att det för en tvåbarnsfamilj är optimalt med tre toaletter.
Vi har:
- ett badrum med ingång från master bedroom
- ett badrum som är barnens och är placerat intill barnens rum
- ett gästtoalett

På vår toalett är ingen utomstående välkommen
Barnens kompisar får gå på gästtoaletten eller barnens badrum
Vuxna gäster går givetvis på gästtoaletten!
Är det 1-plan eller 2 ni har?
Jag tyckte 2 toaletter var mycket. :)

Intressant att höra hur alla resonerar.
 
Vi håller på och renoverar vårt hus och har därför levt med endast ett badrum (dusch och toalett) i drygt 2 år nu. Med två barn och två vuxna är det helt värdelöst! Man kan ge sig f*n på att det är något barn som bara _måste_ in såfort man har stängt dörren.. När gäster hälsar på så är det sju resor värrre...

Målsättningen är dock att när allt är klart så ska vi ha samma upplägg som stilofunk. Längtar något oerhört dit..!
 
Vi är 2 personer och har 2 badrum med varsin toalett. Tycker att det funkar kanon. Funderar på att flytta till hus och då tror jag det behövs minst 3 toaletter. 1 i anslutning till entrén som blir gästtoalett och sedan 2 till.

Vi vill helst ha en toa i anslutnig till sovrummet, men som man även kan komma åt utifrån, ifall det behövs.

Jag tycker att det är ett måste med en sovrumsnära toalett! Och en separat för gäster.
 
L-Bror
Vi är 3 stycken i 2-plans huset.
Jag + fru och dotter.
Vi har badrum på övervåningen och WC på undervåningen. Det räcker inte. :(
Helt klart förespråkar jag ett badrum per kvinnlig boende + 1 extra för allt annat. Män, hund, gäster och liknande.
Inget kan ta så mycket tid som en dotter som ska ”piffa” lite, på god två kommer fru.:rolleyes:
 
Eller också ordnar man annan lämplig plats för "piffandet". Det måste ju knappast ske på toan!
 
L-Bror skrev:
Vi är 3 stycken i 2-plans huset.
Jag + fru och dotter.
Vi har badrum på övervåningen och WC på undervåningen. Det räcker inte. :(
Helt klart förespråkar jag ett badrum per kvinnlig boende + 1 extra för allt annat. Män, hund, gäster och liknande.
Inget kan ta så mycket tid som en dotter som ska ”piffa” lite, på god två kommer fru.:rolleyes:
Kan du berätta om dina hundars toalettvanor, jag visste inte att det gick att toaletträna en hund.
 
Minst 2 toa med dusch krävs som jag ser det. När man har flera barn bor hemma som är i tonåren skulle man nog behöva en 5-6 st :) Men nu med en tonårsson i källaren och 2 vuxna en trappa upp klarar vi oss med 2 toa/dusch. Men en gästtoa hade inte varit dumt att ha, vi hade en men prioriterade att få större hall så den är bortrenoverad.
 
Verkligen i-landsproblem...
Vi klarar oss fint med en toalett, och nu i vårt andra hus vi repar upp kommer vi oxå ha en toalett...
Men har man mkt utrymme som man inte vet vad man ska göra av så är ju extra toalett bra...
Har även bott i hus med två toaletter och visst har det fördelar men det är inte ett måste.
 
själv växte jag upp 4 pers med 1 toa och det gick alldeles utmärkt. men jag skulle aldrig lägga miljontals kronor på ett hus och snåla in på en toalett! Alltså är mitt svar minst 2 toaletter i ett nytt hus!

Jag skulle gärna vilja se saken tvärtom, var behöver man en toalett? gäster behöver självklart en och barnen kan antagligen använda samma toalett men bara om de har rum i närheten, annars "krävs" en toalett där också.
Till föräldrasovrummet krävs en plats för kläder och helst en plats där man kan duscha, fixa håret, sminket och tandborstningen och då är det ju dumt att inte ha toalett där också, men det är ju inte huvudattraktionen direkt. Så min ultimata planlösning för föräldradelen är sovrum utan för mycket krafs som tv och garderober utan ha en intilliggande klädkammare där man kan byta om och i anknytning till denna ha dusch och speglar där man kan piffa till sig och i anknytning till det ha en toalett. Jag tycker inte man ska se toaletten som något stort och tråkigt, för det kan ju vara ett pyttelitet utrymme där det hade varit praktiskt att ha en bara. Denna idé är en erfarenhet från hotell.
 
Hejsan!

Vi bor i ett 1½ plans hus med källare. Vi har ett badrum per våning, vilket känns helt perfekt!

I källaren har vi en relativt liten toalett med dusch. Perfekt både för sonen som bor i källaren men eftersom vi har vidbyggt garage så är det också lättsamt att springa på den toaletten om man är i garaget.

På bottenplan har vi toalett med badkar. Här får alla gäster gå samt att det är denna toalett vi använder oftast eftersom både kök och vardasrum ligger på bottenplan!

På övervåningen har vi vår "sista" toalett också denna med dusch. Eftersom vi har 2 sovrum på övervåningen så används denna främst nattetid.

Det som känns så otroligt bra är att förutom det faktum att det alltid finns en ledig toalett om man behöver en så finns valet mellan dusch/badkar, flera stycken tom!
 
Vi är två vuxna i ett hus och vi har tre toaletter. Alldeles utmärkt när vi har gäster. Bekvämt när vi är själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.