Hej,
Jag söker efter färdiga ritningar som man kan använda dels som tips och ideer eller som mall när man ska bygga hus, garage eller övriga byggnader, vet någon om en sådant ställe. Det vore bra om man la upp alla ritningar där, el, vvs, osv..
Annars kanske man skulle ha det här..?
Det vore ett enkelt sätt att minska på kostnaden för alla andra om man kan kopiera de andra har gjort.. när jag är färdig med min ritning kan vem som använda den i alla fall.:)
 
Det finns ju ritningar i alla huskataloger. Det är bara att ringa runt o få hem kataloger i brevådan. Sen år det bara att välja o vraka.
 
Det är ovanligt att huskataloger innehåller ritningar. Skisser över planlösningar finns det för det mesta, men sällan ritningar.
Men är det verkligen ritningar TS är ute efter? Det låter mer som det är principlösningar för byggnadskonstruktioner han är ute efter?
 
Om du inte hittar något på nätet så finns det en del på Biblioteket.
 
Jag skulle vilja ha färdiga ritningar, dvs byggritnigar, planritningar osv det som behövs för att söka bygglov och bygga huset, varför måste man göra om detta varje gång?
 
Mikael_L
usling skrev:
Jag skulle vilja ha färdiga ritningar, dvs byggritnigar, planritningar osv det som behövs för att söka bygglov och bygga huset, varför måste man göra om detta varje gång?
För att varje tomt ser olika ut.
För att varje hus ser olika ut.
För att varje markhöjd är olika.
För att kommuner kan ha lite olika formaliakrav.
etc...

Vill du ha generella ritningar för att få koll på ungefär hur dina ska se ut så kan du kolla:
http://www.sundsvall.se/husochhem/b...handlingar.4.19f9c7a107dc1557c5800010971.html
Det här är bra typexempel på handlingar som kan/bör/skall bifogas bygglovet.
 
Instämmer med Mikael_L : Att pilla ihop juridiskt hållbar bygglovsritning är betydligt smidigare än att fylla i rätt blankett för jordbruksstöd från EU.

Arkitektens svåraste uppgift är inte alls att rita hus. Det knepigaste är att få kunden att känna sig hemma, och att arkitekten "bara ritat" det kunden innerst inne ville ha (fastän kunden från början inte hade en aning om det ... ).
 
S
Ga till kommunen och plocka ut ritnigar pa hus du gillar i din närhet. Kostar lite att kopiera där, men inte mycket.
 
Har för mig att det bara är att gå till stadsarkivet och be få titta på ritningar. Om jag inte har fel för mig så finns alla ritningar där som man haft med i bygglovet... Sen finns det även äldre ritningar.
 
Bygglovsansökningar med tillhörande ritningar är offentliga handlingar. Du får titta så mycket du vill, men vill du slå en kopia måste du oftast betala en slant.

Den som är riktigt fräck tar med sig en egen liten kopiator med sladd, lånar ett urtag och kopierar på egen bekostnad... ;)
 
Mikael_L
Eller tar med sig digitalkameran.
 
Oj High tech SPY-varning!! :) Men den kostanden kan inte vara på så mycket?! Självkostnadspris är nog vedertaget. Men det gäller juh bara a-4 utskrifter, dvs 1-4 kronor per kopia... Vet inte om större format, dock
 
Mikael_L skrev:
För att varje tomt ser olika ut.
För att varje hus ser olika ut.
För att varje markhöjd är olika.
För att kommuner kan ha lite olika formaliakrav.
och
För att hus har varierande geografiskt läge villket innebär olika typer av vind och snölast.
För att hus placeras olika i förhållande till väderstreck.
För att varje familj har sina specifika krav.
För att tillverkare ändrar produkterna.
För att hantverkare använder sig av olika montagemetoder.
För att man lär sig (förhoppningsvis) av sina misstag och justerar ritningarna nästa gång.
För att myndigheterna ändrar på kraven relativt ofta.
För att försäkringsbranschen ändrar sina krav relativt ofta.
För att isoleringskraven verierar med uppvärmningsmetoden.


....det finns ännu fler orsaker till att man inte bara kopierar ritningarna rakt av.
 
Egentliga frågan: "varför måste man göra om detta varje gång?" Raka svaret: Skilj på bygglovs- och konstruktionsritning!

Konstruktörens juridiska ansvar är kopplat till konkret uppdragsgivare (precis som auktoriserad besiktningsmans ansvar). Bygglovsritningar däremot kan man till största delen kopiera (givetvis med undantag för husets placering i "situationsplan"). Sällan blir det lika bra som när en arkitekts speciallösning. Men det finns iallafall inga formhinder, bortsett från att man kanske kränker upphovsrätts skyddat material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.