il_duce skrev:
Varför skulle inte grannen få såga ner sin häck?
Läs allt innan du svarar så slipper man missförstånd!!!

//M
 
Micke_1 skrev:
Läs allt innan du svarar så slipper man missförstånd!!!

//M
Nu har jag läst tråden tre gånger och förstår inte heller varför grannen med syrénhäcken inte "fick" klippa ner den. Anns och hennes grannes gemensamma häck verkar dock vara något helt annat.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
joflopp skrev:
Nu har jag läst tråden tre gånger och förstår inte heller varför grannen med syrénhäcken inte "fick" klippa ner den. Anns och hennes grannes gemensamma häck verkar dock vara något helt annat.
Där ser man man måste lära av sina egna misstag!
Ber om ursäkt för det inlägget! :(

//M
 
Jag var visst lite otydlig i mitt inlägg, jag och grannen hade pratat om att vi skulle "trimma" häcken för att få ned de gröna bladen på en lägre nivå, inte totalt ta bort den.

I mitt tycke om man skall ta bort en häck som är ett insynsskydd för grannen så lyssnar man med denna innan man skrider till verket.

I detta fallet så hade vi haft en dialog men sen så kapade han ned den när vi inte var hemma.

Följden blev att vår fina gröna vägg som skyddade från insyn från bil/gångväg helt försvann för att inte växa upp på de närmaste 4-5 åren.

Och då sålde vi.
 
Det framgår inte vilken sorts häck TS har? Om det är syren så borde den ha klippts till ca 20 centimeter för att bli tät ända nerifrån. Det växer upp igen på två år. Dock klipper man 1/3 varje år, de tjockaste grnarna, dvs glesar ur, för att behålla insynsskyddet, särskilt som den inte blommar på nya skott.

Den som klippte ner sin syrenhäck till 5 centimeter gjorde alltså inte alls fel, det kommer om 1-2 år att vara en tät, vacker och rikblommande häck om inte plantorna är allt för gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.