Väldigt fint hus!

Vi är precis i startgroparna med vårat projekt och vi har lite panelångest, vad har ni för panel på erat hus, det såg jättebra ut!
 
Jessica:

Tack :-D

Vi har reningsverket under trädäcket men vi har gjort en lucka så man kan komma ner och byta.

Vi har en värmepump men den behöver vi inte använda alls mycket eftersom vår poll inte är så stor och hålle rvärmen ganska bra.

Göran: snyggt jobbat! Nu hamnade ju vårt bygge helt i skymmundan :(
Guuud vad stor den är poolen. Måste varit dyrt va?
 
Johannes 100
Tack!
Panelen är vanlig liggande träpanel, inte fjällpanel utan med spont..
Millface
Tack!
Men din var minst lika fin, poolen är 4x6 m, kostar mer än vad som är rimligt ca 175 kilopix... ::)
 
Oj jo det är en hel del.

Men sen kan ni njuta av den i många år framöver ;-)
 
Förhooningsvis, 30 års garanti... 8)
 
Köp en trappa!
Det här är vår (också självbyggd) Folkpool 8*4m.
Bilden tagen från taknocken...
pool_stairs.jpg

/Fredrik
 
Kanon fin också! Kan vi inte få se fler bilder :p
Det är riktigt snyggt med en sådan trappa..men det är svint dyrt väl? Har sett någon på 23' tror jag..
 
Jo, inte är de billiga. Men de fyrkantiga är billigare än de runda. 23' Låter som ganska rimligt. Denna kostade 18500 för 3 år sedan.

Mer bilder nedan. Stenen är Starkas marksten i färg sand 14 och sargen är specialtillverkad av Starka för Folkpool, också färg sand 14. Folkpool har större sortiment av stensarg idag än då.

Rekomenderar avstånd mellan pool och gräs som vi har, annars dör gräset. Vi har lite för litet avstånd, gräset är inte så piggt ibland...

/Fredrik

pool_corner.jpg
pool_night.jpg
pool_porch_house.jpg
 
Åh vad fint ni har det!!! Den skall ni vara stolta över! Nu kommer lite frågor :-[Det ser ut som att er också kommer nära grannar..hur långt har ni till varje granne från poolens kortsidor? Behövde ni bygglov för den i er kommun? Hur värmer du din? Har du koll på vad taxeringsvärde gjorde med pool? Monterade ni er själva?Ligegr den i sol hela dagen eller har ni eller grannar några träd som skuggar?
Vi vill ha pool men där vi vill ha den så är det närmare en granne och dom har träd som förmodligen kommer att skugga den efter kl.15-16 typ..men det får man väl ta..
 
Tack tack..

- Ganska när grannar, men inte närmre än 4,5 meter (lite kanske, men den grannen är tillfrågad). Det är ungefär 4,5-5 meter till varje granne.
- Inget bygglov i Sollentuna.
- Vi värmer med solfångare när solen skiner. 6kw elpatron när solen inte skiner (dyrt). Koppla till värmepump eller bergvärme om ni kan.
- Taxeringsvärdet påverkas inte.
- Monterade ALLT själv, utom duken, det är inte äkta mosaik. Har till och med kapat stenarna i trappan själv..
- Huset ligger rakt nord-syd så den ligger i söderläge.
Kan du, så bygg i väst-sydväst-läge eftersom man vill ha sol på eftermiddagen och kvällen.
- Lite träd i närheten men de skuggar bara sen kväll.

Det Gjordes ett reportage om vårt bygge i Äntligen hemma nr 9 och 10 2002. Ett reportage som gjordes utan Folkpools inblandning.
Men vi var så nöjda och glada att vår leverantör blev lite stressad och trodde att han skulle få för mycket att göra. ;D

Idag skulle jag kanske titta på Svenska Poolfabriken eftersom de har rostfri stomme. Lite dyrare men borde hålla längre. Folkpools stomme är i plywood.

/Fredrik

 
Tack för alla svar!!vad skönt att slippa bygglov!Vi verkar inte slippa undan det.Vet en som byggt utan men jag vet inte om jag vågar :-[Ja vi har funderat att sätta en växlare på vår bergvärme,men en del säger att solfångar är billigast i alla fall(men jag har ingen aning).Är du säker på att taxeringsvärdet inte påverkas??Var duken svårast eller?Hade det inte varit för grannens träd så hade vi redan haft en pool.Få väl ge dom en fin vink ;DMen vi får fundera på läget.Men du har överdag och inget staket ser jag. Jag skulle också vilja slippa staket,men vår kommer att vara på framsidan så man måste nog bygga in den på något sätt för andra barn..Nu får jag hem o leta upp den tidningen, nr9 och 10 -02 sa du :p. Vi vill ha en åttaformad och har fastnat för Poolkungen då dom inte kräver gjuten botteplatta(har ni det?) samt andra har varit för grunda. Vill ha runt 1,20.Deras bygger dom i galvaniserad plåt .Men jag har ingen aning om det är bra eller dåligt.En riktig djungel är det :p
 
Kul att man får användning för och kan dela med sig av sitt onödiga vetande :)

Tänker inte ringa och fråga skattemyndigheten, men vi har inte hittat något om det ;) Och vi har letat.

Solfångare är kanske billigast, men solen skiner inte alltid. Om du har haft mulet och regn i en vecka och sedan blir det sol till helgen sitter du där med en kall pool om du bara har solvärme.
Sambons syster har precis byggt klart en pool kopplad till bergvärme. Har inte hunnit få in några synpunkter ännu.

Vi har numera staket också.

Har inte hört om någon som KRÄVER gjuten platta.
Välpackat samkross eller annat som packas ihop är det enda jag hört. Vi har det och sedan frigolit ovanpå samkrossen för isolering. Vi har byggt i lerjord så vi har dränering runt gropen också för stommens skull.

Duken är tung och svår. 5cm vatten i poolen sedan sitter rynkorna där de sitter... Du måste vara vansinnigt noggrann.

Känner inte till poolkungen.
Vi har ca 1,35 vattendjup (väggarna är 1,5 men det försvinner några centimeter i botten plus att vattnet aldrig är ända upp).

/Fredrik


 
FEL TIDNING!
Hem Ljuva Hem var det!


/Fredrik
 
Jätte fin pool Fredrik!!
Hur går det med grannarnas badsugna ungar utan staket? Här har vi ständigt 3-4 dreglande icke simkunniga barn exklusive våra egna som VILL BADA. Skulle inte våga vända ryggen år poolen i två sekunder om överdraget inte va på.
Vi håller på att slutföra altanbygget och staketet, sedan kommer det bilder på vår pool med!
 
FredrikB_Viby skrev:
FEL TIDNING!
Hem Ljuva Hem var det!


/Fredrik
Nemas problemas..vilken tur att man prenumerera på den och nästan alla tidningar ;D..får ner o leta upp den tidningens katong och år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.