Hej!

På ett av ställena där jag jobbar ska det byggas ett nytt pumphus. I detta pumphus finns en hydrofor på 1000l och ett vatten kar på 2000l. Nu pumpar det från den borrade brunnen till karet och sedan till hydroforen.

Nu sa rörmojjen att det är mycket bättre att slänga ut hydroforen som är från -83 och sätta in en hydropress. Tror den skulle vara på 360l.
Ska man behålla hydroforen eller inte, vad tycker ni?
 
Vad skulle vara bättre med hydropressen?
 
Det är ju det jag undrar. Rörmojjen hade väl bara sagt att nej nu har man hydropress
 
Hydropressar går sönder
Hydroforer kräver mera skötsel (ofta men enkel).

Sedan är det så att hydroforer också går sönder och hydropressar är knepigare att sköta om.

Finns INGEN anledning att kasta ut hydroforen bara för att.
360 L hydropress är sämre än 1000 L hydrofor.

Protte
 
Håller helt och fullt med Prototypen, låt hydroforen stå kvar, ta ev bort luckan och spola ur, sätt tillbaks med ny packning.
En galvad hydrofor håller ca 50 år så den borde ha många år kvar.
 
hydropressen tar mindre utrymme för samma nyttovolym som du kan ta ut från en hydrofor. Men om den redan står där och platsen finns är det ingen anledning att byta ut hydroforen mot en hydropress. Dom gör samma sak.
 
En kompressormatad hydrofor MÅSTE vara lika effektiv som en lika stor hydropress, visst är det så.

Protte
 
Vad innebär kompressormatad?
 
Att man fyller på luft med kompressor istället för tappa ur vattenmetoden. Luftvolymen kan då gå ända ner till vattenutloppet vid tillslagstryck.

Protte
 
prototypen skrev:
En kompressormatad hydrofor MÅSTE vara lika effektiv som en lika stor hydropress, visst är det så.

Protte
Ja det stämmer. Sen ska jag erkänna att jag är osäker på om en kompressormatad hydropress är bättre än en hydrofor. Men det borde den inte vara.
Dock har sällan enskilda anläggningar kompressor. Och i detta fallet då det finns en överdimensionerad hydrofor så tycker jag inte det finns anledning att byta. Jag håller alltså med dig fullt ut ;-)
 
prototypen skrev:
Att man fyller på luft med kompressor istället för tappa ur vattenmetoden. Luftvolymen kan då gå ända ner till vattenutloppet vid tillslagstryck.

Protte
Så kompressorn trycker ut vattnet från hydroforen då? Ett litet justeringsw arbete då att få pumpen och kompressorn att arbeta bra ihop antar jag?


Varför är hydroforen överdimensionerad? Trodde det var bra med stor hydrofor om man hade stort vatten uttag så pumpen slipper starta så ofta
 
Nej nej Kompressorn behövs kanske en gång i veckan att fylla på luft för att behålla luftkudden så stor som möjligt. Yrrol har i en annan tråd en länk till en amerikansk tillverkare av hydroforer med automatisk luftpåfyllning. Det sitter ett flöte, typ, inne i hydroforen och om vatten nivån blir för hög så ....pyyyyys.. in med lite luft.

Protte
 
Aaa då är jag helt med
 
gadeberg skrev:
Varför är hydroforen överdimensionerad? Trodde det var bra med stor hydrofor om man hade stort vatten uttag så pumpen slipper starta så ofta
Lite felformulerat av mig. Oftast dimensionerar privatperssoner hydroforen så liten som möjligt och då jag tyckte du hade en rejält tilltagen hydrorfor så skrev jag överdimensionerad (för ett vanligt hushåll) Men det finns inga nackdelar med det. Så jag tyckte egentligen att du hade en bra anläggning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.