Hej, undrar vad som rekomenderas på en inglasad altan med isolerade väggar över/under glasen o bara matta på trallen, funderar på konvektorelement eller stående infravärmare som vrids litegrann. Vad har ni för erfarenheter o råd? Vill bara förlänga sommaren, ej användas vinter.
 
Luft-Luft Värmepump.
 
Hej!
Jag ska satsa på en kamin där man eldar bioetanol.

"- Väggbrasan är en ny typ av kamin som kan hängas direkt på väggen. Den brinner med riktiga lågor och avger värme. Den drivs av biobränsle, ett slags etanol som är sotfri och luktfri."
Det är även tillsatt något ämne som avger gula lågor samt "spraket" som vanlig ved avger.

mvh Daniel
 
Det är klart att dessa två alternativ kan vara nåt, men just nu funderar jag nog ändå på konvektorelement eller stående infravärme. Ingen som har erfarenheter av det ena eller andra eller kanske både och :)
 
Eftersom en altan bara används viss tid av året och bara behöver värmetillskott vissa dagar/kvällar så verkar värmepump fullständigt överambitiöst och dyrt medan etanolkamin svårhanterligt, brandfarligt (flera dokumenterade fall då de används för uppvärmning, de ska bara vara dekoration) och inneffektivt.

Ditt första förslag med infravärmare är bra. Inframvärmaren är (förhållandevis) tyst vilket inte ett konvektorelement (med fläkt är). De billigare modellerna av konvektorelement kan leva om ordentligt.

Varför just stående infravärmare? Varför inte vägg eller takhängda. Infravärmare är ju bra om de är placerade utifrån var man befinner sig eftersom det är direktstrålningen som värmer.

Det finns förvisso stående infravärmare som dessutom oscillerar. Det kanske kan vara bra.

Vad är det för storlek på altanen, takhöjd?
 
??

Om man vill ha ett uterum men inte använda på vintern så pratar vi ändå en period Mars-Okt +/- några veckor.
Ganska stor potential om man har en bra värmelösning....typ värmepump.
 
Jag drar nog bort en månad på varje ände så det blir nog April- September å altanen är ca.16-17 m2 och 2,5m upp till tak där det är högst. Så då blir det ...?
 
En gasolkamin!! Snabb härlig värme, och ofta finns det även ett elektriskt värmeelement i dessa oxå.
 
ptlf skrev:
Jag drar nog bort en månad på varje ände så det blir nog April- September å altanen är ca.16-17 m2 och 2,5m upp till tak där det är högst. Så då blir det ...?
Sorry, tänkte inte på att du bodde så långt norrut.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.