Överväger att fästa en bärlina direkt i plintarna. Byggmax har ara plintar med fasta järn och inga balkskor.
Är det någon som vet vart man kan köpa (Skåne) plintar med reglerbara balkskor och om traditionella balkskor är fördelaktiga i det fall man vill sätta bärlinan direkt i plintarna?
 
Ska du ha altan så lågt så kan du lika gärna ställa bärlinan på stenplattor
 
hej
beijer har dessa.
gav 78 spänn för en 50 plint med justerbarastolpsko 4".

mvh¨
snickar estwing
 
estwing skrev:
hej
beijer har dessa.
gav 78 spänn för en 50 plint med justerbarastolpsko 4".

mvh¨
snickar estwing
Super! Tack!
 
Nimajneb skrev:
Ska du ha altan så lågt så kan du lika gärna ställa bärlinan på stenplattor
Däcket hamnar på ~50cm.. Så plint+stolpsko får sticka en 100mm, sedan bärlinan 190mm och sedan regelverket 190mm följt av trallen på 28mm.

En lösstående bärlina känns för ruckligt för mig, även om det låter som ett spännande alternativ.
 
Mangan skrev:
Däcket hamnar på ~50cm.. Så plint+stolpsko får sticka en 100mm, sedan bärlinan 190mm och sedan regelverket 190mm följt av trallen på 28mm.

En lösstående bärlina känns för ruckligt för mig, även om det låter som ett spännande alternativ.


Behöver du verkligen golvreglar på 190????? Det blir en dyr lösning för att komma upp i höjd. Har du "räknat" på dimensioneringen?
 
Mangan skrev:
Däcket hamnar på ~50cm.. Så plint+stolpsko får sticka en 100mm, sedan bärlinan 190mm och sedan regelverket 190mm följt av trallen på 28mm.

En lösstående bärlina känns för ruckligt för mig, även om det låter som ett spännande alternativ.
hej du skall använda 2"9" som bärlina.
golvreglar 2"7"
gå in på : mitt projekt så ser du..

mvh
snickar estwing
 
Nimajneb skrev:
Behöver du verkligen golvreglar på 190????? Det blir en dyr lösning för att komma upp i höjd. Har du "räknat" på dimensioneringen?
Hej!
Nej, inte räknat på det alls. Vill bara ta till i överkant för att få det rejält stabilt.

Däcket skall lbi 395x480 med längstgående trall (önskemål från flickvännen att ha trallen på längden) och placeras i en vinkel mellan kök o vardagsrum (så jag har två väggar att bygga mot).

Tänkte sätta 3 bärlinor mha 3 plintar vardera. Hade såklart helst satt färre, men nästan alla rekommendationer på avstånd ligger kring 1,5-2m mellan bärlinorna..

Jag skall räkna på hur mycket jag sparar på att gå ner i balkstorlek. Det kanske är overkill..
 
Fäster du inget i huset?
Spontant känns det som 120 golvbalk räcker, men kolla på tabellerna.
 
estwing skrev:
hej du skall använda 2"9" som bärlina.
golvreglar 2"7"
gå in på : mitt projekt så ser du..

mvh
snickar estwing
Ja, jag börjar överväga att ställa bärlinan på stolpar istället för direkt i balkskorna.. Då skulle jag kunna köpa billigare plintar från typ byggmax och ha mindre pill med att få ner plintarna på exakt "rätt" djup.
 
Om man kör med 45x190 för bärlinorna och 45x170 för regelverket.. hur tätt måste bärlinorna stå? Hur tätt måste plintarna som håller bärlinorna stå?
Hade varit neat om jag kommit undan med 2 bärlinor (plus en i husgrunden) på 4m..
 
Nimajneb skrev:
kolla här
Om jag förstår tabellen rätt så behöver mina bärlinor ha plintar på ca 1,5m avstånd från varandra om jag kör med 45x195 som är ca 4,2m långa.
Bärlinorna skulle då, enilgt den andra tabellen, kunna stå med 2,7m avstånd från varandra?

Isåfall borde det ju bli stabilt med 2 bärlinor (plus en i husgrunden) som står 2m från varandra. De skulle vara ca 4,8 långa och vila på 3 plintar vardera..
 
men, kör med 2"9" som bärlina 2"7" golvreglar.

2 bärlinor räcker +balkskor i väggen
mellan varje bärlina i själva golvstommen kryssar du emellan med.

du skall ej gå ner till 120 reglar m.m rena plocke pinnet.
står det 10 pers på det så gungar det.

bygg efter det jag skrev nu så har du en kanon fin altan... trust me...

mvh
snickar estwing
 
plintarna ser ut så här; gå in 50 cm från sidorna. sen kör runt 2 m mellan plintarna. blir kanon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.