Ja jag kanske skulle har postat denna frågan i köksdelen, men jag tror att jag kan få kunnigare svar här.

Står och väljer mellan två olika kök i den övre prisklassen, nämligen Kvänum och Åraslöv. Bägge talar ju naturligtvis sig varma för respektive produkter.

Kvänums kök består av en MDF-kärna och fanér. De hävdar att de frångått massiv produktion för att luck ock skåp slog sig och sprack. Jag är inte lika säker utan misstänker kostnadsreduktion, men är inte säker och vill gärna ha era synpunkter.

Åraslövs kök tillverkas i massiv fur och de hävdar att de inte har några problem.

Prismässigt ligger de väldigt nära varandra så vilket är att föredra? Är det en fråga om tycke och smak eller något mer att fundera över?
 
När vi böt kök 2004 sa säljarna en hel del, inte minst han som sålde Kvänum pratade bra :) Utan att vara expert på materialen som sådana tror jag att det är en kostnadsfråga eller tillverkningsfråga i första hand. I stort sett varje kökstillverkare oavsett prisnivå hade då luckor/stommar i massivt trä. Jag har svårt att tro att dessa tenderar att slå sej, det borde man hört nåt om nånstans i så fall.
Jag skulle inte ta med den punkten i beslutet utan välja det som passar bäst utseendemässigt.
Btw, vi valde HTH, högtryckslaminat med kantlister i körsbär och är väldigt nöjda med kvaliteten. En djungel, vi tittade på olika tillverkares kök i nästan ett år, samma skåplösning kostade då allt mellan 52 000 (Myresjö) och 165 000 (Kvänum) vi lät ögat välja till slut, köpte det vi tyckte var snyggast. På visningsköken var det närmast omöjligt att se någon direkt kvalitetsskillnad.
 
Vad lämnar de för garantier?
Allt beror på vad man väljer för träslag samt vilken del av trädet det är sågat ur.
Torkningen är också av vikt, samt luckans konstruktion.
Jag har inte goda erfarenheter av tunna furu eller ask luckor med spegel och ramverk.
Dessa tenderar slå sig kopiöst mycket.
Sen är det väl som sagt olika kvalitet på olika leverantörer.Så kolla upp garantierna innan köp.
 
Redigerat:
Varm i kläderna från granntråden här bredvid om skivmaterial för möbeltillverkning känns det angeläget att slå ett slag för massivt trä. Det finns visst bra skivmaterial och det finns massiva träluckor som slår sig, men känslan blir väl annorlunda i ett kök av massivt trä, eller är det bara jag som är ett offer för en romantisk syn på material?

Angående övergången från massivträ till MDF låter det ju i första hand som att de haft kvalitetsproblem med tillverkningen och då snikat till det med MDF, det är klart att det är enklare och billigare att arbeta med ett material som åtminstone i jämförelse med trä beter sig likadant varje gång.
 
Helt klart en ekonomisk fråga tror jag.

Billigare och lättare att tillverka ett kök i mdf+ faner än massivt.
Visst, kan man handla virke billigare men ska man tillverka tunnare saker av tex fur så måste det som tidigare inlägg påvisade.
Vara rätt sågat. från rätt del av stocken, torkat på rätt vis och långsamt, konstruerat och behandlet på riktigt vis.

Kan man det så kan man bygga solida saker men annars får man en massa reklamtioner m.m

Tror att gå över till mdf är en fråga om ekonomi samt sänka risken för feltillverkning.

Och Handyman, det finns fler materialromantiker där ute:D
 
Ja, det är väl så jag tror att det ligger till.

Skönt att höra att man inte är ensam.
 
Ja jag vill personligen också ha ett kök av massivt trä. Men är det så att det slår sig mycket så är jag inte främmande för att välja Kvänums kök även om det är fanér. Det är ju trots allt erkänt hög kvalité och tyvärr priset också.

Någon som känner till hur Åraslövs kök är? Hur skall köket vara konstruerat för att det inte skall slå sig? Vad för garantier är rimliga att ställa eftersom trä är ett levande material och att man nog får vara beredd på viss rörelse?
 
Köpte ett par Kungsäterluckor till köket för 5-6 år sedan, massivt körsbär och de har inte slagit sig eller spruckit det minsta lilla, och då menar jag inte det minsta. Exakt lika raka och samma höga ytfinish som när det kom ur emballaget, sånär som på ett märke jag gjort själv.
 
Vilka pengar talar vi om när det gäller ett Åraslövskök?
 
Ganska så likvärdigt med Kvänum, något lägre pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.