Ja, man kan göra det enkelt för sig och köpa ett soffbord, eller så kan man göra det enkelt för sig och bygga ett enkelt soffbord med många räta vinklar. Sen kan man göra det gigantiskt riktigt svårt för sig och försöka bygga ett soffbord som inte har en rät vinkel eller kant.

Så klart bestämde jag mig för att försöka mig på det sistnämda.

Tänkte att det ska bli en övre och en undre bordsskiva, båda med ram av böjda björkplank. I ramen tänkte jag fälla in glasskivor, förmodligen svarttonade. De två skivorna tänkte jag binda ihop med böjda ben i björk med.

Jag har nu hållit på ett tag och börjar nu se ljuset i tunneln. Har nästan gett upp några gånger då jag varken har alla fancy verktyg eller hantverkarskickligheten som alla andra här på forumet har ;). Men i alla fall så har jag lyckats med att knyppla ihop något :)

Det är lite kvar att göra för att passa in benen till ramarna. Sen är det dags för ytbehandling, har provat på en bit med kallpressad rå linolja. Tycker det ser bra ut. Har försökt att läsa mig till, här på forumet, vilken ytbehandling jag ska testa, men det verkar ju finnas lika många olika sätt som det finns personer här på forumet ;)
 
  • 20090725189.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du har helt rätt, varför ska man göra det lätt för sig? Så långt jag ser ser det bra ut. Du har inga bilder från själva konstruktionsarbetet?
 
En anledning till att göra det riktigt svårt för sig är ju att man får köpa lite verktyg och maskiner, även om de inte är av den bästa kvalitén alla gånger. Men de funkar även om det tar lite längre tid. :)

Tackar, jag fick ju ta kort från "rätt" håll ;). Tyvärr är jag inte den som är allt för flitig med att dokumentera med kameran under arbetets gång, får väl bli bättring med det om jag får för mig att göra något annat.

Det var väldigt mycket fixturer som jag fick göra. Sidorna på ramen har jag böjt genom att värma upp dem och böja dem i var sin fixtur. Tar väldigt lång tid när jag bara kan hålla på med det på helgerna. Men nu har jag semester så att då hoppas jag att jag ska få det färdigt. Tänkte att jag ska försöka passa in benen så att det går att limma ihop allt nu under helgen.
 
Fixade det sista så att jag kunde limma ihop bordet idag. Kom till och med ihåg att ta någon bild innan jag limmade ihop allt, så att det syns lite mer hur det är byggt, för de som vill se det :).
 
  • 20090725190.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090725191.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090725192.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du gjort fogen till höger? Kör in med en handöverfräs och sen gjort tappen efter det?
 
Ja, fast i omvänd ordning, tappen först och fäst efter den. Ville ha tappen något kilformad så att den "låser" sig själv. Det fyrkantiga hålet ska passa i en tapp som sitter på benet. Där gjorde jag också tappen först och försökte sen efter bästa förmåga mäta ut var tapphålet ska vara. Fick bli lite glappassning på den, men det sitter under bordet så det syns inte om man inte letar efter det. ;)

Börjar fundera på om linoljan blev så bra, visst det blev väldigt snyggt, men har den en slittåligt yta? får väl läsa igenom vaxer/olja tråden igen för att se om jag blir klokare på det :)
 
Fräckt bord!

Sjäälv håller jag på att klura på ett bord till en hörnsoffa... Superelips (kvirkel) eller kanske ett "trekantigt" men med rund hörn...

Jag kanske gör en egen tråd tids nog. Kul att se andras projekt och speciellt ditt med en kul och annorlunda design.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.