C
Varför finns det ingen klistrad tråd om detta? Lär ju vara massor av folk som behöver sådan information till småprojekten (inklusive mig)..

Så, generella tips, vilka maskiner behöver man, hur går man till väga, för att gjuta en mindre platta på mark.

(Låt oss för enkelhetens skulle säga att jag har en granne som kan köra helikopter på ett tillfredställande vis.)
 
bort med översta jordlagret,på med grus padda spika form eller sätta kantelement alt gjuta sockel+mura ett varv.i med isolering i med armering och på med betong.vibba helikopetra klart
 
C
Typ själva gjutningen tänkte jag på..

Hur mycket vibrerar man?
 
Tills ytan är jämn och blank, tror man ska doppa den vertikalt i fyra sekunder var 2-300 mm typ...

Dra inte vibbran och försök flytta betong med den, risk för separering.

Vibbra inte för mycket bara för att försöka få ner höjden.
 
Dagens betong innehåller alltid tillsatsmedel, då kan man övervibba den utan problem..vi pratar om golvgjutning här va?

Separerar gör den endast om det är för mycket vatten och för lite flyt i den och det märks genast och bör skickas tillbaks till fabriken (eller vid extrema skyfall)

Vibba "lagom"..det är lite svårt att förklara men om din granne kan köra skurmaskin och gjuta antar jag att han även kan vibba betongen.

När betongen har brunnit tillräckligt och ytan är gångbar, utan att kännas som smält smör skurar du sen glättar du.
 
"för att gjuta en mindre platta på mark."
Och jag tar för givet att den betongen blandas på plats. I alla fall här, för vi får inte utkört mindre än 4 kbm och det räcker till rätt mycket..
 
C
Nja, 4,5x8,4 meter rör det sig om i det här fallet, knappt 5 kubik. Vi har dock beställt vibbfri, men det kan ju ändå vara bra med lite tips.

Drar man av med avdragsbräda när man gjuter en platta med L-element? Var får man tag på en sådan isåfall? För inte använder man vanligt trä, det slår sig ju?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.