Har en mycket liten garderob som jag vill ha någon form av rimlig inredning i, men jag har svårt att visualisera det hela!

Längst in är den 90 cm bred från "rör till rör" (lite ledningar längst in i båda hörn)
Närmast dörr är den 110 cm bred
Den är 140 cm djup
Takhöjd 270 cm

Vad jag vill förvara i den är:
- Kläder (hängmöjligheter för plagg, aldrig längre än 100 cm + galge 10 cm)
- Tvättkorg (ej köpt, så den behöver inte påverka inredningen nämnvärt)
- En symaskin (á 200x260x420 mm) och en skrivare (450x250x250 mm). Anv sporadiskt, förvaras riml högt upp.
- 1-2 hyllor för böcker, för att slippa ha allt detta ute i lägenhetens enda rum. Också riml högt upp.

Borde jag anv någon form av konsolsystem, typ Elfa? Oroar mig lite för hörnet (tänker mig att jag skulle nyttja väggen till vänster och det rakt fram isåfall) med dessa system, det skulle väl i princip bli tomt?

Om inte, hur skulle ni gjort för att inreda garderoben? Förslag på var stång att hänga på, var/hur hyllförvaring, osv uppskattas!


BIlder (väggen t v ska spacklas och målas på ytterligare):
kswep.jpg
91fjwo.jpg
2cmqayp.jpg
 
Målade över det svarta jag missat i nedre vänstra hörnet nu. ;-)
 
längst in på den korta väggen vid rör skulle jag placera 1 eller 2 klädstång: en högst upp ( så man kan nå) och en 110cm under och kanske en skohylla på golvet. Rör försvinner bakom kläderna :).
Du får kvar ca 90cm av den 140cm sidoväggen där du kan ha elfa hyllor från golv till tak. På den sista väggen kan du hänga någon hylla högt uppe så man kan gå under utan att slå huvud i.
Köp en liten pall ( loppis, ikea?) så du når bekvämt alla höjder och köp den innan du börjar hänga hyllor så du ha något att stå på och jobba :).
bara ett förslag :)
gaia
 
Mycket bra idéer! Hade öht inte tänkt på att köra "enbart hängning" på den främre väggen! Kommer nog att göra så!

Har varit och köpt mig lite väggfästen och konsoler från elfa idag, och ettpar stänger!

Vet dock inte om jag skall anv dessa stänger; köpte elfa-stänger utav bara farten men tyvärr var de inte exakta i längd (för korta - misslyckat!). Jag gillar ju att jag kan variera dem i höjd om jag fäster dem på väggfästen istället vilket skulle vara ett alternativ, men då måste jag tydligen fästa dem i undersidan utav en hylla.. Överväger att göra just så, och montera spottar i hyllan för att få belysning på kläderna, men funderar på om det kommer att bli bra eller dåligt ljus.. Kanske för nära inpå, iom att stången bara skulle sitta 10 cm nedan hyllan isåfall.

Annars får jag nog ta mig i kragen och köpa nya stänger!
 
klädstång kan man kanske göra av en enkel men styv gardinstång och fästa det mellan väggarna? Väggfästen behöver inte vara komplicerade - typ en bit skiva med utsågat "U" . Ikea har fina stång till sina pax-garderober men dom är bara 100cm . Jag gissar att du behöver ca 110cm?
En solid duschsstång skulle kanske fungera?...fast dom är ofta inte så csolida :).
No ja, bara du hittar något som når från vägg till vägg så blir det nog bra :)
Montera spottar för nära kläder? ... dom kan tydligen bli varma ??!
Skulle satsa på en mer praktisk belysninglösning en takpendyl som tänds när man öppnar dörr och släks när man stänger :).
lycka till med möbleringen!
gaia
 
Jo, har redan belysning som tänds när man öppnar dörren och är släckt annars, men skulle kunna koppla spotsen så att samma sak händer med dem hade jag tänkt. Fast, jag bestämde mig för att skita i elfa för klädstängerna eftersom jag hittade klädstänger som var exakt 110 cm som går att fästa i väggarna utan bök. Då slipper jag hyllorna där.

Nu ser planen ut såhär:
Väggen längst in: 2 rader klädstänger
Väggen till vänster: Runt 6-7 hyllplan på 223 cm elfa-konsol. 24 cm djupa, 90 cm breda.
Väggen till höger: Hylla högt upp, lite djupare. Spottar monterade i denna. Under hyllan en spegel och antingen krokar eller lister m upphängningsmöjlighet.
 
Det blir dom efektivast använda m2 i din lägenhet - Grattis!!!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.