Hej!

Undrar om man kan räta ett äppelträd som vuxkit snett? Trädet skulle jag tro är en 12-13 år, stammen ca 10 cm i diameter. Skulle det fungera att slå ner något i marken intill och sätta trädet i spänn på något vis?
 
Jo, det bör kunna gå om du låter rättningen ske under ett antal år dvs mycket sakta och lite i taget. Det svåraste är nog att få ner ett järnrör tillräckligt djupt och stabilt för att motstå äppleträdets kraft.
 
Tolkar ditt svar med ett djupt järnrör att spänningen mellan rör och träd bör vara väldigt stark?
 
Finns det en anledning till att det har vuxit snett? T.ex. att det står skuggat och strävar mot ljuset? I så fall kämpar du mot naturlagarna....
 
Nej ingen anledning som jag kan se det!
 
Spänningen bör vara extremt stark samtidigt som det är önskvärt att fästet har någon svikt. Det finns en typ av gummiband som proffsen använder och som ger trädet möjlighet att svaja lite med vinden.

En radikal insats skulle annars vara att rotbeskära trädet till hösten och nästa år gräva upp det och plantera om det.. Du kanske inte ens behöver gräva upp det fullständigt. Jag handgrävde själv ett Alice-träd och flyttade det när det var ca 8 år gammalt (efter att en säsong tidigare rotbeskurit det). Det frodas nu hos grannen. Nu var det ett svagväxande träd och vi vet ju inte härinne hur stort ditt träd är och vilken sort det är och vilken grundstam det har.

Rotbeskärningen skulle i detta fall ske runt om stammen ca 70/80 cm ut och minst ett spadtag ner. Det kanske är att föredra att göra på detta sätt och tidigast till sena våren räta upp trädet. Sedan stabiliserar du trädet som om det vore nyplanterat.

Kanske det finns någon arborist härinne som kan ge mer proffsiga råd?
 
Jag rätade upp ett cirka12cm grovt gullregn för några år sedan. Jag slog ner en trästolpe och slog ner och skruvade fast diagonalstöttor till denna. Sedan rätade jag upp trädet med ett par vanliga spännband och lät det hela sitta kvar i tre år innan jag tog bort det. Nu är trädet rakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.