Hallå.
E på jakt efter bra tips på bänkskiva.
Jag håller på och utökar altanen för tredje gången och tänkte bygga ett utekök med hyfsade mått. Jag skulle behöva lite tips och idéer på vad man skall använda som bänkskiva, skivlängden är ca 6,5 meter i tre sektioner som sitter med 45 graders vinkel med varandra.

Har funderat på
1. Sten skiva - Snyggt o utesäkert men kostar en hel del
2. Rostfritt - renligt, "utesäkert" tråkigt och kan bli rejält varm de få dagar vi har sol
3. Träskiva- Enkelt, kan bli snyggt men kräver underhåll
4. Någon slagsskiva som jag lägger kakel på
5. Betongskiva som gjutes på plats..

Har ni erfarenhet ,tips och ideer? Tanken är att den inte skall stå under tak. Men jag kanske får krypa till korset ändå vad det gäller taket...

//Robert
 
Har ingen erfarenhet, men rent spontant röstar jag på 1 (stenskiva). Vad gäller kostnaden, så svider det bara vid själva inköpet och kanske någon vecka efteråt. Snålar du på något du egentligen vill ha, så kommer du att irritera dig på detta i åratal.

Ska du inte ha tak så vet jag inte vilken typ av träskiva som kommer att hålla sig fräsh och snygg, år efter år, så i min värld går det bort. Rostfritt tror jag också känns lite tråkigt.

Nej, jag röstar på sten.

Good luck!
 
1 eller 5
 
Jag skulle ha googlat på BBQ outdoor kitchen eller liknande för det där r något de är bra på i USA
 
  • Gilla
Gudmundsson87 och 2 till
  • Laddar…
C
Annars en trall av lärk?
 
coss skrev:
Jag skulle ha googlat på BBQ outdoor kitchen eller liknande för det där r något de är bra på i USA
Japp jag håller med.. Vill man hitta snygga uteplatser utekök osv så är det i America man skall kolla.
Jag har hämtat alla idéer kring mitt utekök från "over there". Jag har googlat, köpt 2 böcket i outdoor kitchen design. Tyvärr e de ju anpassade efter ett New Mexico, Florida eller Kalifornien klimat. något vi tyvärr inte har här på västkusten :)

De flesta förslagen / designerna har någon form av Natursten eller kaklade skivor (vanligast på någon form av träskiva).
Om man väljer att kakelbelägga en skiva vad skall man då ha för material som inte rör på sig för myvket av fukt och temperaturskiftningar?

//Robert
 
Skulle kaklat på en frigolitskiva. Finns ju skivor gjorda för sådant.
 
Hemmakatten
Om du har kakel/klinker se då till att det är frostbeständigt.

Själv skulle jag nog i första hand valt stenskiva, i andra hand kakel/klinker och i tredje hand betongskiva (så slät som möjligt för att slippa algpåväxt mm på vintern).
 
raveper skrev:
Skulle kaklat på en frigolitskiva. Finns ju skivor gjorda för sådant.
Var hittar man sådana skivor. Är det något liknande som man har när man kalkar in badkar? Är de tillräclik starka för att vara bänkskivor?

//Robert
 
Mikael_L
rigo01 skrev:
Om man väljer att kakelbelägga en skiva vad skall man då ha för material som inte rör på sig för myvket av fukt och temperaturskiftningar?

//Robert
Mineritskiva kan bli kanon.
http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD46
Den är även ett alternativ till att gjuta med betong, dvs utan kakel.

Men mineritskivan kräver lite tätare stöd i underlaget än en stenbänkskiva t.ex.
 
Eller gjuta betong och kakla/klinkra på, borde hålla?
 
Marmor kanske, det e ju snyggt
 
  • Gilla
ErikB89
  • Laddar…
Hej Robert.

Håller själv på med ett liknande projekt.
Har kollat alternativen och kommit fram till att det enda ekonomiskt försvarbara alternativet, är att gjuta. Tycker betong är snyggt i denna form!

mvh Johan
 
Korp-Johan skrev:
Hej Robert.

Håller själv på med ett liknande projekt.
Har kollat alternativen och kommit fram till att det enda ekonomiskt försvarbara alternativet, är att gjuta. Tycker betong är snyggt i denna form!

mvh Johan
Det lutar mycket åt att det blir en gjuten platta. Är bara lite fundersam på hur man gör en gjutform som håller. Bifogar en bild så ni får ett hum om storleken på bänksiva.
 
  • Utekok.jpg
Hemmakatten
Du får väl gjuta den i flera separata delar. att det blir någon skarv eller springa kan inte göra nåt i ett utekök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.