Nu bara måste jag få hjälp från er!

Vi har precis fått vårt hus färdigbyggt och vi har ett par väggar som lutar utåt - nu talar vi om minst 2 cm, troligen mer. Detta i sin tur har gjort att mötande vägg inne i huset också lutar...

Huvudentreprenören har gjort ett dåligt jobb överlag och har över 100 anmärkningar att åtgärda. Felen är många stora och några få små. Än så länge ser det ut som om de faktiskt ska göra det också.

Men de lutande väggarna tänker de inte göra något åt - blir väl både för dyrt och krångligt.

Likadant är det med golven. De har i de flesta rum som en "bulle" mittpå golvet. Toleransnivån är väl överskriden. De bullar upp mellan 8mm och 1cm och i ett rum så är det en svacka istället om ca 1,5 cm.

Hur mycket i reda pengar ska man säga att man vill ha avdraget? Jag har läst en tråd i det här forumet om samma typ av problem - men för en nybörjare inom byggeriet så är det svårt att veta vad "ta i tills du skäms" betyder i pengar.

Behöver alltså er hjälp för att inte känna oss mer "lurade" i den här affären.
 
Klart att väggarna och golven måste åtgärdas. Om inte så ska ersättningen självklart motsvara kostnaden för att en annan firma ska åtgärda felen.

Förstår inte hur de kan säga att de inte tänker åtgärda väggarna och golven för att det är för dyrt och krångligt...

Vilken "norm" finns i kontraktet?

 
Vad är det för tolenansnivå på golv? Hur mycket får det "bulla upp" för att det ska bli åtgärdat?
 
Detta är ju avvikelser som med råge överstiger gällande toleranser. Helt klart är detta, åtminstone golven, sådant som måste åtgärdas. För dessa finns ingen annan lösning än att riva upp beläggningen och göra undergolvet plant.

Kontakta en entreprenör och be denne lämna offert på vad åtgärderna kostar. Både väggarna respektive golven. Håll inne motsvarande belopp plus lite till för säkerhets skull och ge Din entreprenör ultimatum, antingen åtgärdar entreprenören och du betalar när arbetet är klart och efterbesiktat eller så åtgärdar Du och betalar detta med de innehållna pengarna.
 
Det är knappt man tror det är sant. Att gamla hus har väggar som är lite si och så det har man en viss förståelse, men nya hus........jag trodde det var betydligt mer exakt än så.
Finns det fler som drabbats av liknande fel?
 
Toleranserna hämtas från husAMA och vi har nu haft en särskild besiktning för golv och väggar, partiellt dvs de har mätt där vi har förstått att det är något fel men inte alla väggar och golv.

För att åtgärda felet i v-rum måste man riva hela parketten i nederplan... kul va?

Nu ska vi iallafall diskutera vad som ska göras och/eller hur mycket ersättning som ska utgå... till entreprenörens fördel är dock att han åtminstone är villig att sitta ner och diskutera - det är inte husleverantören. Inte bra.

Ja, Cubix vi trodde ju också att de var mer noggranna än så speciellt som huvudentreprenören, byggingenjören (från huslev) och KA skulle ha kontroll på det hela. Tji fick vi!

De borde samtliga ta och läsa den artikeln som jag hittade på google om att det blir mycket dyrare för alla att göra fel från början och sedan försöka rätta till.

Nu ska jag försöka få tag i "de som bestämmer" på huslev HK. Vilket inte är det lättaste. Har funderingar på att åka dit istället.

Men om ni tvekar att bygga hus - gör inte det - alla kan ju bara inte ha samma otur som vi även om jag vet att det finns fler.
 
Vi har nu upptäckt att det finns en stor sättningsspricka i hörnan av den bärande väggen och en yttervägg - torde väl tyda på att något är snett även där.

Är det någon som vet om man kan/ vart man kan hyra/låna/köpa antingen ett infrarött vattenpass? Vill ju veta om det är något att släpa dit alla igen för eller om det är för lite för det.

Carlssoni - du verkar veta toleranserna. Jag fick inte riktigt kläm på hur mycket en vägg på 2500mm får luta.
 
Hej,

Jag blir inte riktigt klok på vad du säger här. Du säger att det ser ut som "entrepenören tänker göra det", när då? Hur länge sedan är det som ursprunglig besiltning och hur lång tid ficka han på sig? Om vi antar att han fick en månad på sig så har ju uppenberligen en stor del av tiden redan gått. Och efter den tiden så skall både reparationer och ev finansiella kompensationer vara klara. Annars har han inte följt sin del av avtalet!

Driver ni det här själv eller har ni jurist hjälp? Jag tror att ni borde få in en advokat åtminstonde i bakgrunden för att inte bli lurade. Villaägarförbundet ger viss hjälp gratis.

Den här sättningssprickan, är den ny eller är den något som missats/dolts på besiktningen? Har ni en opartisk besiktningsman, eller är det en som anlitats/rekomenderats av leverantören?

Har en opartisk besiktningsman kommit upp med en trovärdig förklaring på vad det igentligen är som har blivit fel när väggar och golv ser ut så här. För det låter inte som något "simpelt" toleransproblem. Om man dessutom tar hänsyn till den "nya" sättningssprickan så skulle åtminstonde jag börja fundera på om det något som rör sig i grunden. Om byggaren då kan friskriva sig från det, och betalar er för en golvslipning så har ni blivit grundlurade.
 
Sly_fox skrev:
Vi har nu upptäckt att det finns en stor sättningsspricka i hörnan av den bärande väggen och en yttervägg - torde väl tyda på att något är snett även där.

Är det någon som vet om man kan/ vart man kan hyra/låna/köpa antingen ett infrarött vattenpass? Vill ju veta om det är något att släpa dit alla igen för eller om det är för lite för det.

Carlssoni - du verkar veta toleranserna. Jag fick inte riktigt kläm på hur mycket en vägg på 2500mm får luta.
Kolla med Cramo om de har sådana vattenpass. Bor du i närheten av Stockholm finns det ett företag i Vagnhärad som oxå hyr ut diverse saker: Täll maskin AB, tel: 0156-341 60.
Vi har liknande problem med vår bottenplatta och vi hade vår besiktningsman här i veckan, han hade sån utrustning oxå: Ektomta Bygg & VA-konsult, tel: 08-604 03 71. Fördelen med honom är att han skriver ett protokoll som ju säger lite mer en egna mätningar.
Lycka till, jag vet hur hopplöst det känns...
 
Sly_fox skrev:
Carlssoni - du verkar veta toleranserna. Jag fick inte riktigt kläm på hur mycket en vägg på 2500mm får luta.
För ytterväggar av skivor och träregelverk gäller följande toleranser enligt Hus AMA 98 (Tab 27C/GSN-1):

Lutning: Mätlängden i mm/600; lägst +- 5 mm, högst +- 20 mm. På en mätlängd av 2 500 mm blir det således drygt 4 mm men eftersom värdet får vara lägst 5 mm är det således detta mått som gräns för godkänd avvikelse i detta fall.
Buktighet: +-5 mm på en mätlängd av 2,0 m.

Samma toleranser gäller för innerväggar.

För golvbeläggningar gäller följande enligt tab. 44.BB/-1:
Lutning: Mätlängden i mm/600; lägst +-8 mm högst +- 20 mm.
Buktighet: +- 3 mm på en mätlängd av 2,0 m.
Dessa mått gäller för beläggningar av parkett och laminatbräder. För annan golvbeläggning gäller samma för lutning men för buktighet +- 5 mm.

De avvikelser Du anger överstiger således de som är acceptabla. Jag rekommenderar således den handläggning som jag nämnt i mitt tidigare svar.
                         
 
Vi har ett golv med en puckel på 5 mm och därefter en 10 mm nivåskillnad i sluttning ner till lägsta punkt ca 1 m därifrån. När man ställer sig i svackan så sjunker den ytterligare ca 3-4 mm.

Besiktningsmannen sa att man skulle utgå från en sorts "normalnivå" för golvet. Dvs att det sluttar 10 mm är istället att anse som en uppåtsluttning på 5 mm och en neråt på 5 mm till. Detta anses OK. Däremot ska inte golvet svikta så mycket, skrev han in i protokollet.

Låter det här rimligt? Vi har en sluttning på 10 mm från högsta till lägsta punkt, men det är alltså OK eftersom det är två olika fel på 5 mm vardera?
 
En lutning kan aldrig mätas så att toleransen av + och - värden läggs ihop.
Således inte sluttning uppåt respektive nedåt som Du uppger.

Vid buktning (försänkningar och/eller förhöjningar i ytan) däremot får man tänka sig en "nollinje" om det är både förhöjningar och försänkningar i direkt anslutning till varandra och från denna linje får ytan avvika + eller - med högst de angivna värdena.
 
Slutbesiktningen gjordes i slutet av dec efter att vi påminnt både entreprenör o huslev att enligt kontrakt skulle vi flytta in i mitten av dec

Entreprenören fick på sig 3 mån att åtgärda felen - de har faktiskt varit o gjort lite småsaker som målningsåtgärder etc

Vi har kontaktat villaägarförbundet och får stöd därifrån

Den "sista"? sättningssprickan har funnits hela tiden och vi har tagit upp den gång på gång - besiktningsman konstaterade bara att den fanns men verkade inte bry sig varför den fanns där - vad som orsakade det hela

Opartisk besiktningsman? Finns det? Nej, det här är genom Gar-bo och husleverantören.

Jag har också funderat på om problemet ligger i själva plattan - men man är ju så dj-a dum så man vill inte tro att sådant ska vara sant. Opartisk besiktningsman skulle jag vilja ha dit och jag har sökt med ljus o lykta efter någon som vill komma ut och besiktiga - men det ska ni veta att det inte är lätt att hitta, de vill inte stöta sig med vare sig Gar-bo eller huslev, så har jag fått det förklarat muntligen - nu har jag på forumet fått namnen på två och jag ska ringa dit idag.

carlssoni - då hade jag o den bygg ing jag frågade tidigare helt rätt - och det betyder ju att besiktningsman hade fel - han hävdade att det får luta ut 1,2 cm på en vägg som är 2500mm.

Bulan i golvet är ju ca 50cm lång och ca 30cm bred och den ligger under parkett.

Det där med nollinjen eller horisontallinjen hade jag läst mig in på också.

För några dagar sedan trodde jag att allt skulle lösa sig men nu ser det värre ut än någonsin - har inte hört av vare sig entreprenör eller husleverantör på en vecka.

Allt vi ville var att äntligen få det hus vi längtat efter och vad har vi fått? Sömnlösa nätter och stora lån..., ont i magen och en ständig oro att inget nånsin ska lösa sig. Nåväl - nog med självömkan - fighten går vidare.

 
Jag undrar om inte det att besikningsmannen godkänt felet skulle kunna vara till er fördel, för då borde ni kunna stämma besiktningsmannen för dom skador hans felaktiga besiktning orsakat. Då har ni EN part som inte kan skylla på någon annan.

Fast självklart så är det ju så att om det går att få er entrepenör att ta sitt ansvar så är det nog ändå det mest praktiska. Någonstans måste man sätt ner foten och vara beredd på att låta någon annan åtgärda skadorna. Men då gäller det ju att allt är klart från advokaten, annars kan ni åka på att både betala er entrepenör och den nya firman.

Om ni inte redan har gjort det så tycker jag att ni skall ta in offerter på att få felen fixade, ev. inklusive evakueringskostnader för er. Det är ju ett bra underlag både om ni skulle godkänna kompensation istället för åtgärd av någon av punkterna, och kanske kan få entrepenören att lägga på ett kol om han inser att det kan bli dyrt för honom.

Även villaägarförbundet brukar kunna tipsa om besiktningsmän. Passa också på att fråga byggföretag som du kontaktar om offerter om tips på besiktninsmän. Dom känner i många fall till besiktningsmän som kanske inte normalt jobbar med villor eller som kanske mest jobbar som konstruktörer, fast gör någon besiktning ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.