Jaha, jag hade planerat att slipa vår altan idag. Har tänkt hyra en maskin för detta. Det regnade i natt, men har varit mulet och uppehåll i två timmar nu. Altanen är under tak, men det regnar in på vissa ställen plus att trapp och kanter hamnar i regnet. Vad tror ni, måste jag vänta eller kommer det funka att slipa ändå?

Och kan jag olja den sen, eller bör jag vänta med detta? På oljeburken står det att träet inte får innehålla mer än 18% fuktighet, men hur ska jag veta vilken procent det ligger på :confused:
 
varför slipa?

men generellt bör du vänta
 
Nimajneb skrev:
varför slipa?

men generellt bör du vänta
Altanen har varit målad med röd heltäckande färg. Ägaren innan oss påbörjade att slipa bort detta, men slarvade och lämnade färgen under räckena. Dessutom så har han haft en hink med aska som lämnat svarta ringar på flera ställen på altanen. Plus att han skippade att behandla altanen (med olja). Så jag tänkte ta bort resterande rödfärg, och dra över för att få en snyggare yta och sen olja in.

Antar att du menade att jag lika gärna kunde tvätta, men jag tror det är svårt i mitt fall, då det inte bara mörknat av smuts så att säga. :cool:
 
Oftast är det billigare o enklare att byta trallen än att slipa om.
Med vänta menade jag att du ska inte slipa o olja blött virke
 
Nimajneb skrev:
Oftast är det billigare o enklare att byta trallen än att slipa om.
Med vänta menade jag att du ska inte slipa o olja blött virke
Kostar 148kr moms att hyra slipmaskin för en dag.
Tvivlar på att jag byter trallen på ca 30m2 altan för det priset.
Dessutom är både jag och min sambo rätt inkompetenta när det gäller att snickra så det lär ta mer än en dag isf, och tid är inget vi har i överflöd. :(
Vet inte hur svårt det är att slipa heller, men jag hålle tummarna för att jag ska få till det någorlunda.

Hur som helst blev det inte idag. Killen på uthyrningsfirman tyckte inte jag skulle göra det i dagens väder, och dessutom var maskinen ledig nästa vecka också (och sambon har semester även då och kan ta hand om sonen) så jag gör ett nytt försök då istället :)
 
Trodde du bara menade trallen under räcket.

Antar att det är en stor golvslipmaskin plus någon liten rackare ni ska hyra för att göra jobbet. Tänk på att oftast står slippappret för den stora kostnaden och att det är inte helt lätt att slipa till trall snyggt då den gärna flisar sig samt att ni måste vara försiktiga med spik/skruvskallar som kan riva upp pappret.
Men det går säkert bra och alternativet med att byta trall kvarstår ju alltid om det inte blir bra.
 
Nimajneb skrev:
Trodde du bara menade trallen under räcket.

Antar att det är en stor golvslipmaskin plus någon liten rackare ni ska hyra för att göra jobbet. Tänk på att oftast står slippappret för den stora kostnaden och att det är inte helt lätt att slipa till trall snyggt då den gärna flisar sig samt att ni måste vara försiktiga med spik/skruvskallar som kan riva upp pappret.
Men det går säkert bra och alternativet med att byta trall kvarstår ju alltid om det inte blir bra.
Ska bara hyra en maskin, en kantslipmaskin. Den funkar att slipa under räckena, är bara 6cm hög, själva delen som sticker ut alltså. Blir inte lika bekväm att köra på resten av altanen som en vanlig stor maskin, men där hoppas jag ju kunna bara dra över den lite snabbt....
Slippappret kostade 18kr/st men visst lär det säkert gå åt några stycken...
Ska försöka tänka på det där med spikskallarna, bra tips!
Jo misslyckas jag totalt får vi väl köra på nåt annat (leja nån som slipar, eller byta trall). :)
Hoppas på bra väder imorgon eller torsdag, här har det regnat i mer än en vecka nu. :mad:
 
Kullan skrev:
Och kan jag olja den sen, eller bör jag vänta med detta? På oljeburken står det att träet inte får innehålla mer än 18% fuktighet, men hur ska jag veta vilken procent det ligger på :confused:
När jag målar/oljar virke utomhus, använder jag alltid fuktmätare för att säkerställa rätt fukthalt i virket innan jag börjar. Även om virket ligger under luftig presenning, blir det väldigt fuktigt vid regn.

Givetvis har Clas Ohlson även fuktmätare :D De är inte dyra och en fuktmätare har du alltid användning av om du avser att måla trärent virke utomhus.
 
Vafan har ni inte sett Karatekidd... där slipas de för fullt hehe...
 
Vänta med slipningen tills det torkat. Du kan skydda det med en pressening eller vanlig folie.
Slipa längst plankorna. Första 2 kan tas med svag vinkel. Men sista slip lãngst dessa. Väta/fukt som torkar kommer att resa ytan. Då ãr det bara att slipa en gång till.
Gardera er med pressening eller folie.
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.