PVC är helt ok!
Men...ta det lite lugnt med ditt plussande för produkten, det blir nästan lite för mycket.

Fönsterkunder väljer mellan trä/ träAluminium o PVC, alla typer av fönster har sina fördelar o nackdelar, förutom (enligt dig ) PVC, som bara behöver underhållas med diskmedel o vatten + lite olja till beslagen, de närmsta 50 åren.
Jag har sett ETT ANTAL installerade PVC fönster, som har sett hemska ut o varit rangliga i beslagen. Möjligtvis har ägaren inte skött rengöringen med diskmedel o vatten, tillräckligt bra, eller så kan även PVC påverkas lite av yttre omständigheter.

Jag vet inte, men om PVC varit i samma prisklass som tex trä/aluminium, hade det inte sålts speciellt många.
Utan det är nog för att de är billiga som gör dom intressanta;)
 
Eh...
Varför antyder du att Jav skulle vara anställd på eller ägare av ett företag som tillverkar PVC-fönster? Börja med att läsa tråden innan du uttalar dig. Han länkar ju till hur många olika tillverkare som helst utan att trycka på någon speciell.
Fast han kanske äger hela den polska och svenska PVC-fönsterbranschen, vad vet jag....

Tycker inte heller att han plussar speciellt mycket, däremot lyfter han fram en j-la massa nyttig info för de som är intresserade av denna typ av fönster och därför ska han ha ett riktigt stort beröm för sin insats.
 
jeppeknaster skrev:
Eh...
Varför antyder du att Jav skulle vara anställd på eller ägare av ett företag som tillverkar PVC-fönster? Börja med att läsa tråden innan du uttalar dig. Han länkar ju till hur många olika tillverkare som helst utan att trycka på någon speciell.
Fast han kanske äger hela den polska och svenska PVC-fönsterbranschen, vad vet jag....

Tycker inte heller att han plussar speciellt mycket, däremot lyfter han fram en j-la massa nyttig info för de som är intresserade av denna typ av fönster och därför ska han ha ett riktigt stort beröm för sin insats.
Det var inte menigen att trampa nån på tårna eller skapa irritation, tyckte bara att det blev lite onyanserat, men som sagt, inte illa ment!

Sorry Jeppeknaster och Jav
 
Jav skrev:
Intressant, tjeckiska? profiler från GL-system som jag tidigare inte sett. (länkar polska sidan eftersom dom hade engelska som språkval). Köpta av drutex? (Drutex anger iaf at de tillverkar profiler själva) Ser inge på någon av sidorna om ett fönster med de prestanda du nämner. För övrigt prestanda som jag tycker låter höga, de bästa fönster med under 4 glas som man ser testade ligger på ca Uw=0,8? Men utvecklingen går fort så det är inte alltid allt är testat? På Drutex sida hittar jag bara information om standard 2-glas 4/16Ar/4T. Ofta från Press-Glas i polska fönster, med U-värde på 1,1 (men drutex anger att de tillverkar glas själva..). Drutex anger max 32mm plats på iglo profilerna, vilket nästan inte räcker för en bra 3-glaskassett? Har jag missat något eller har de saker som inte finns på sidan i sitt sortiment? Synd att Menta Fönsters sida är så dåligt uppdaterad, enda jag hittar där är en länk till en SP rapport och bilder av fönster baserat på Inoutic profiler.
På engelska sidan anger Drutex max 32mm plats i IGLO 5, på polska sidan 35mm... Prislistan fungerar också bara i det polska originalet.

Men de verkar i alla fall inte ha annat än tvåglasfönster, alternativt "säkerhetsglas" där två tunna glas med plastfolie mellan ersätter ett av dessa två glas - men i värmeisoleringshänseende blir det ju ett tvåglasfönster i alla fall.

Ser också att Drutex nämner fönsterglas med U ner till 0,7, bland annat har de tester för nedladdning, men de verkar inte sälja annat än glas med 1,0. Och vad det sedan blir för ett faktiskt fönster, med karm osv, vet jag inte.

Att vi intresserar oss för just Drutex är att bekanta i Gdansk installerat Drutex fönster och är nöjda.
 
Mina grannar byter fönster med Probc, fönster kommer förmodligen från Polen, men Probc ligger någonstans i Farsta. Jag får se hur det blir och kanske köper samma...
www.probc.se
 
jag har också kikat på probc och fått väldigt god respons därifrån på mina frågor samt bra priser. Gott intryck så långt alltså. Men jag skulle gärna höra från någon som faktiskt köpt deras fönster om erfarenheter och intryck. Någon?

Deras fönster är polska och från drutex, enligt uppgift.
 
Jag har precis beställt fönster från PROBC och kommer att informera omgående om leverans och liknade...
 
Probc har ju inte ens dreh/kipp samt ett dåligt urval och begränsade mått.
Mentafönster eller eufönster verkar bättre på dessa punkter. Priserna är ungefär desamma. Probc anger dessutom priser exkl. moms.
 
jeppeknaster skrev:
Probc har ju inte ens dreh/kipp samt ett dåligt urval och begränsade mått.
Kolla ritningarna så ser du att allt är dreh kipp. (utom de fasta förstås) http://www.probc.se/priser
 
Aha, då det är det strecken på fönstren står för! Tack för upplysningen. Fantastiskt, då har man lärt sig nåt nytt idag också!
Lite korkat dock att anta att konsumenten vet detta, varför inte bara skriva hur fönstren öppnas?
 
jag var ganska inställd på menta först, men eftersom de inte svarat på mail trots två försök så har jag avskrivit dem. synd, de har ju annars en rätt bra hemsida och vettiga priser. att probc anger priser exkl. moms reflekterade jag inte över som något problem, det är ju bara att räkna om. Huvudsaken är att de anger att det är exkl. så det inte blir en överraskning senare.

jag kan tänka mig att man kan få särskilda mått samt att det går att välja bland fler fönstertyper än vad som finns på hemsidan - jag ska fråga.
 
jeppeknaster skrev:
Aha, då det är det strecken på fönstren står för! Tack för upplysningen. Fantastiskt, då har man lärt sig nåt nytt idag också!
Lite korkat dock att anta att konsumenten vet detta, varför inte bara skriva hur fönstren öppnas?
Lite klantigt kan tyckas förstås, men då priser är utan moms verkar de vända sig såna som räknar ex moms och de förstår kanske symbolerna. Men jag kan tycka att det vore naturligt att skriva ut det ändå.

Tänk på att öppningen är där triangelns spets är.

Mvh
 
jag har nu fått veta från probc att det går utmärkt att använda udda mått vid beställning av fönster, utan extra kostnad. Det finns även fler fönstertyper (t.ex. delat fönster där ena fönstret är öppningsbart och andra inte, vilket jag var ute efter) att välja på än det som visas på hemsidan, det verkar mer vara ett urval.

Man kan även välja om fönstret ska vara höger eller vänsterhängt, så man behöver inte "haka upp" sig på hur dreh-kipp-symbolerna ser ut på skisserna.
 
Nej, man ska absolut inte haka upp sig på symbolerna.
Det viktiga är att man ritar rätt när man gör ordern och förstår vad man ser när man godkänner ordererkännandet.

Jag beställlde mina fönster i riktiga tokstolle-mått, typ 1515mm X 1425mm. Då blev det väldigt fin passform i lättbetongen. detta är utterligare en styrka hos PVC fönstren, valfria mått och valfria öppningsidor.
 
Jag fick idag mina PVC Probc/Drutex fönster/dörrar (6+2). Det tog 10 dagar (med brunn profil och färg) och jag fick 15% rabatt. Dem är, enligt min mening, identiska (äkta 3-glass) med mina "Frost" fönster köpta förra året från Kronfönster. Kronfönster ville ha dubbelt betalt än Probc för samma beställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.