Herregud,,,inte skulle det väl gå åt så här mycket tapetlim trodde jag! Men efter två våder av easy cover tapeten så har nästan halva burken lim gått åt. Vad är förlimning egentligen? Är det att limma på vävtapeten under och låta det torka innan man limmar igen? Eller? Suck...inte lätt att göra detta själv. Supersvårt att få tapeten att fästa, den vill gärna trilla ner direkt. Försökt ha mycket lim på men det kanske krävs mer? Tips någon innan jag ringer hantverkare? Skulle gärna fixa detta själv...
 
Köp Byggmax snorbilliga "vävlim extra", det är bra för detta ändamål. Rolla flödigt !
Easy cover har jag aldrig hanterat, däremot andra sorter liknande produkter.
 
Är det sant! Byggmax? Kan ju verkligen vara värt att prova för en burk kostar 275 kr....men det är våtrumslim "aqua"...fungerar det som vävlim extra?
 
undvik våtrumslim,det torkar snabbare än vävlim och i regel dyrare,själv anv.jag pvp extra för easy up tapet.Tapetserar du direkt på vävtapet?
kollat så den inte är spaltbar?
 
Oj, har du gett 275 kr för vävlim. Är det för 20 liters dunkar ? Byggmax tar nog 59 eller nåt för sin. Köp den som heter vävlim.

När du däger att du sätter easy cover över vävtapet, menar du då omålad typ sjögräs ? Eller är den målad ? Är den omålad så är den som att kasta pengar i sjön att försäka sätta något på den.

Man kan rolla den med lim dagen innan, då suger den mindre nästa dag.


mvh
 
Det där gick ju inte att läsa. Klistra inte in från word...
Prövar igen:

Tänkte bidra med mina erfarenheter gällande covertapeter. Vi ville renovera vardagsrummet, syftet var att få bort en glasfiberväv som suttit sen 70-talet. Eftersom underlaget är treetex kunde man inte slita ner den för då hade delar av väggen följt med. Alternativen var bredspackling eller covertapet/väv.

Vi valde en covertapet, EasyUp Recover, från Boråstapeter som försäljaren på Nordsjö sa skulle vara betydligt enklare att sätta upp en än coverväv.

Resultatet blev riktigt bra. Av vävens struktur ser man ingenting. Även en igensatt dörröppning som tidigare var väldigt synlig blev mindre synlig, men inte helt perfekt. Man kan fortfarande antyda att en dörr suttit där. Produkten fungerar alltså utmärkt, men...
  • Det gick åt massvis med lim. För att få tapeten att fastna limmade vi både vägg och tapet.
  • Längst upp och ner ville tapeten rulla ihop sig och släppa. Där fick man lägga på ett riktigt tjockt lager lim.
  • Tapeten var känslig för veck som var svåra att få bort.
  • Vi lyckades inte gå runt hörn, varken ytterhörn eller innerhörn så vi skarvade alla hörn.
  • Man kunde inte måla direkt på tapeten. Färgen ville flyta ut och täckte inte.
  • Strukturen på själva tapeten framträdde också när man målade. Den såg ut som hår eller trådar och var inte speciellt snygg.
När vi påtalade allt detta på Nordsjö fick vi två hinkar med våtrumslim som kompensation - hyggligt.

För att få det fint fick vi alltså köpa en vanlig, tunn väv och sätta utanpå covertapeten innan vi kunde måla. Ett moment och en kostnad vi hade hoppats slippa.

Vi är nöjda med resultatet, men det var betydligt jobbigare än vi trott. Skulle jag göra något liknande igen tror jag att jag lejar en målare som får bredspackla.

//Daniel
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
har använt easy cover i hela lägenheten och det blev riktigt snyggt. Överlappade 3-4 cm och skar sen genom båda med en vass brytbladskniv och en stållinjal. Resultatet blev helt osynliga skarvar. Sen drog vi på vit färg. Använd våtrumslim och ta till rejält. Du verkar dessutom behöva förlimma.
 
daal: jag raderade. Har själv gjort samma sak en gång :)
 
Vi har satt easucover i nästan hela huset. Jag övergick till byggmax vävlim extra efter ett rum och det fungerar utmärkt. Späd ut limmet med lite vatten och förlimma väggen sedan tar du ordentligt med lim (och så lite till) så kommer det att sitta. Ser ingen anledning att köra våtrumslim, men som sagt man får inte snäla med limmer för du får du blåsor och riskerar släpp.

/UoC
 
Några kommentarer till daal.
Det gick åt massvis med lim. För att få tapeten att fastna limmade vi både vägg och tapet.
Det räcker med rätt mängd på väggen (och rätt sort).

Längst upp och ner ville tapeten rulla ihop sig och släppa. Där fick man lägga på ett riktigt tjockt lager lim.
Satte du den åt rätt håll?

Tapeten var känslig för veck som var svåra att få bort.
Använd en mjuk spackel och dra ut bubblorna med, inga problem med veck.

Vi lyckades inte gå runt hörn, varken ytterhörn eller innerhörn så vi skarvade alla hörn.
Ska inte gå runt hörn, mjukfoga invändiga och skär utvändiga. Jag använder alltid hörnskydd på utvändiga.

Man kunde inte måla direkt på tapeten. Färgen ville flyta ut och täckte inte.
Inga problem med kvalitetsfärg. Alcro eller motsvarande.

Strukturen på själva tapeten framträdde också när man målade. Den såg ut som hår eller trådar och var inte speciellt snygg.
Du målar för tunt, grundmåla sen två strykningar, inte snåla på färgen.
 
Jag provade cover upp på landet - på gipsskiva - det gock åt så mkt lim att jag inte trodde det var sant - och ändå har jag blåsor och släpp kvar som jag på gnt sätt måste åtgärda !! :(

/K
 
Använder easycover anska mycket i huset. Fungerar utmärkt men tapeten är mer svårhanterlig än vanliga tapeter, men det bara att ha tålamod! När jag satte upp easy covern på nya gipsskivor förlimmade jag först med den billigaste limmet på skivorna och använde sedan våtrumslim för cvern. Fungerade alldeles utmärkt.

Jag har idag fått riva ned en glasfiberväv och sedan satt upp covern på väggen med våtrumslim. Lite svordomar på vägen men nu sitter tapeten där och det ser bra ut . Jag ska seda måla tapeten. Har köpt billgaste vit färgen på K-rauta som grund, 1 eller 2 strykningar. Därefter kommer jag att lägga på kvalitetsfärg.

Har haft mindre lyckade covertapetseringar med non-wowen lim.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.