Har ett 1 och 1/2 plans hus byggt -76 som är helt omöjligt att stå ut med därför tänkte jag bygga om det till det här. Huset är värmt med direktverkande el i dagsläget och ska samtidigt konverteras till vattenburen veduppvärmning. Har inte bestämt mig för om jag ska köra golvvärme eller radiatorer än. Jag ska ändå bryta upp alla golv så det blir inte dyrare pga det iafl.

Plan 0 dvs markplan:
6792783.jpg

Plan 1 dvs övervåning:
6792785.jpg


Synpunkter motas tacksamt.

/Andreas
 
Ser bra ut tycker jag men jag skulle ta bort en av altandörrarna i köket. Känns bättre att ha dörren vid matplatsen och ha ett vanligt fönster i köksdelen
 
Jag däremot tycker dörren i köket är perfekt, under förutsättning att uteplatsen ligger där! Jag hade tom satt in fler dörrar vid matplatsen, allt för att öppna upp ut.
 
Nackdelen är att dörrar ger kallras och att de isolerar sämmre samt kostar mer än vanlig vägg
 
När det gäller dörrar så gillar jag lösningen därför att precis utanför så ligger altanen. Det ger även snabb tillgång till grill och kryddlandet vilket gör det roligare att laga mat. Sedan så har jag alla dörrar och fönster redan så det kostar inget extra.

Ett större fundering för min del är väggen mellan hallen och vardagsrummet. Som jag ser det så finns det tre alternativ.

1. Sätta dit en pardörr i glas för att kunna stänga till både för att stänga inne ljud så att resten av huset kan sova osv eller tvärtom för att kunna stänga och få lite lugn och ro från resten av huset. Problemet är att jag tycker lösningen känns så 80-tal.

2. Montera ett valv. Finns väl inga direkta fördelar eller nackdelar det är bara en utseeende grej helt enkelt.

3. Ha det så öppet som möjligt. Det enda som kommer synas då är limträbalken i taket som jag kommer gipsa in och måla/tapetsera.

Alla synpunkter på detta tas emot tacksamt.

/Andreas
 
Glömde säga det men jag har gjort en grov kalkyl över vad golvvärmen skulle kosta och den hamnar på ca 45-50 000 kr bara för mtrl så radiatorer känns plötsligt som en bra ide!

/Andreas
 
parkway skrev:
1. Sätta dit en pardörr i glas för att kunna stänga till både för att stänga inne ljud så att resten av huset kan sova osv eller tvärtom för att kunna stänga och få lite lugn och ro från resten av huset. Problemet är att jag tycker lösningen känns så 80-tal.

2. Montera ett valv. Finns väl inga direkta fördelar eller nackdelar det är bara en utseeende grej helt enkelt.

3. Ha det så öppet som möjligt. Det enda som kommer synas då är limträbalken i taket som jag kommer gipsa in och måla/tapetsera.

/Andreas
Du har skrivit mest förnuftiga argument för alt. 1, tycker jag. Dörrarna kommer oftast att stå öppna men känns nyttiga att ha. Snygga skjutdörrar kan inte vara fel på detta ställe - dom stör inte vid möbleringen och finns tillgängliga när dom behövs :).
gaia
 
Håller fullkomligt med dig Gaia. Det ÄR den förnuftiga lösningen. Suck. Svårt val. Form eller funktion. Skjutdörrar är dock inget jag tänker satsa på då det innebär för mycket jobb med att växla av väggen från taket mha en balk.

/Andreas
 
Jag tycker ett valv känns mer 80-tal än pardörrar. Även jag skulle gå på lösningen med pardörrar. Det finns kanonsnygga dörrar idag så det borde inte vara ngt problem att få det att kännas modernt.
 
Ny variant:

6876324.jpg

Brollan kontrade med följande variant på övervåning. Det ger ju födelen med en sk. walk in closet och det är ju trevligt. Dock så finns det två nackdelar som jag ser det.

1. Det finns inget fönster i badrummet, det går ju att sätta in ett takfönster men det blir ändå inte samma sak.

2. Allrummet blir väldigt fyrkantigt och sidorna blir nästan kopior av varandra. Känns som en tråkig lösning med bara funktion.

Vad tycker ni? Vilken skulle ni välja av dom två?

/Andreas

 
Vi har vattenburen golvvärme i vårt hus, många fördelar, dels får du komfortvärme vilket innebär att det upplevs varmare än det är i luften inne. Men, du kommer få kallras på fönsterna, speciellt nedtill, jag rekomenderar dig att ha luftcirkulation som tar ned uppvärmd luft på plan 2 till plan 1, då kommer luften röra sig en del och mindre kallras. Men det är skönt att gå på! :)
 
Vi har liknande planlösning som du och kommer att ha en öppning (fyrkantigt valv) utan dörrar till hallen. Hos oss står en mur mitt i alltihop som gör det lite svårt att få till något bra dörralternativ.

Vad gäller dörrarna till matplatsen, så har vi ingen i köket, men däremot en stor dubbeldörr vid matplatsen. Det känns jättebra och skulle kunna fungera hos dig också om du vill. Vi har ingen dörr på långsidan heller. Om du tar bort dörren i köket, kan du få ett U-format kök med fönster ovanför t.ex diskbänken. Det är också ganska trevligt :)

Ingen kamin?

På övervåningen tycker jag att den 2:a lösningen ser bättre ut förutsatt att man kan få till ett fönster på badrummet. Vill du inte ha takfönster kan ju någon sorts fönster i överkant på väggan antingen till garderoben eller allrummet också vara en lösning. Och vad är det för låda bredvid badkaret? Är det en garderob, så kan ju inte skrivbordet stå framför den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.