Hej!
Vi vill bygga en altan som är cirka 13 meter lång och fyra meter bred, dvs. totalt 52 kvm. Den kommer byggas på en sluttning. Vi vill ha staket på varje kortsida och en trappa ner till trädgården. Någon som har en uppfattning om vad det kan tänkas att kosta att bygga denna altan i materialkostnad, respektive arbetskostnad om man väljer att anlita snickare? Jag bifogar skiss.

MVH
Tussen
 
  • Altan i sluttning - bild.jpg
50k turnkey
 
Vi bygger ganska exakt sådär fast 13x6 meter. Vi bygger också i en sluttning. Än så länge har vi lagt 25k i materialkostnad och 3k i arbetskostnad (grävmaskin som gjorde plinthål. Det kommer förmodligen behövas virke för ytterligare 5-10k så du kanske kan räkna med 25-30k i materialkostnad. Vad gäller snickare så har jag ingen uppfattning om deras tidsåtgång tyvärr.
 
kan tänka mig att runt 17-20K för den!

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
kan tänka mig att runt 17-20K för den!

mvh
snickar estwing
Totalt? Det låter extremt billigt. Du har inte lust att komma hit och bygga för det priset? :D
 
arbetskostnad bara ja haha
 
estwing skrev:
arbetskostnad bara ja haha

Hehe, ja då förstod jag, En liten fråga. Säg att du skulle bygga denna altanen till ditt uppskattade pris. Är det inkl arbete för plintar och är det isf färdiga plintar eller gjuter du/snickaren oftast dem själva? Min erfarenhet efter veckans altanbygge är att jobbet med plintarna tar rätt mycket tid, speciellt om man ska gräva ~20 hål själv i tjock lera. Kan ju vara intressant för TS att veta om det är något som förväntas vara klart när snickaren kommer eller inte.
 
Med tanke på att Danne 12345 lagt ut 25 kkr (drygt 75 m² altan) på material och den presumtive snickaren kan tänkas ta ca. 20 kkr för jobbet, så hamnar man i runda slängar på 1000 kr/m² eller 50 kkr (som Nimajneb sa´) för Tussilagos kommande altan - inkl. plintar, trappa och staket vill jag hävda.

I tidigare altantrådar har vi lekmän delat med oss av våra materialkostnader och där har kostnaden legat mellan ungefär 350 och 550 kr/m² beroende på materialval/kvalité/priser/rabatter/staket/trappa etc. Här skall man väl vara glad över, att vi oftast inte nämnt hur lång tid det tagit att bygga altanen - den hade blivit dyr då :surprised: Vi bygger ju i och för sig på vår fritid och inte på ackord . . .

När proffs gör jobbet, skissar och planerar man på en kvart och bygger på 2-3 da´r ;)
 
Om du ska köpa virket själv vill jag lämna ett litet tips. Jag kom fram till att priserna skiljer sig ganska lite. Vissa som var billigast på trall tog mycket mer för bärlinor och stolpar, andra var tvärtom. Totalpriset blev dock ungefär detsamma. Jag valde då bygghandeln där jag fick bäst bemötande och tog även hänsyn till avståndet. Vissa handlare låter dig ha ett öppet konto där man kan betala när man är klar. För ofta behöver man komplettera, byta, eller lämna tillbaka. Då är det jättesmidigt att bara åka dit och korrigera och hämta nytt.Så be om hjälp att räkna ut mängderna sen ber du om offerter. Ofta kan man få lite rabatter.
Det går också att räkna ut ungefär i vilka mängder du behöver trall, spikreglar, bärlinor osv och då är det enklare att jämföra priserna. Tänk dock på att längderna på virket måste stämma med avstånden mellan plinar osv, för det blir rätt mycket spill annars. Det upptäckte jag, som bygger lite större altan, att det finns inte rätt längder så jag har fått köpa fler meter än vad som behövs på pappret. Detta kanske är saker som man slipper om man låter en snickare göra allt, men om du tänkt beställa själv kan det vara värt att tänka på.
Jag jämförde endast lokla byggmarknader och inte de större (byggmax, beijer..)

Likaså grus och liknande att täcka markduk med. Grus är i princip gratis, det som kostar är transporten. Du kan få ett helt släp för småpengar, men ska du låta någon annan köra kostar det en hel del.
 
Redigerat:
Bygger man en hel altan så ska man se till att få allt hemfraktat och ihopplockat av brädgården.(naturligtvis med bytesrätt)
Att se kranbilen lossa ett par pall plint, någon km trall och några hundra meter regelverk känns gott i ryggen
 
Danne12345 skrev:
Hehe, ja då förstod jag, En liten fråga. Säg att du skulle bygga denna altanen till ditt uppskattade pris. Är det inkl arbete för plintar och är det isf färdiga plintar eller gjuter du/snickaren oftast dem själva? Min erfarenhet efter veckans altanbygge är att jobbet med plintarna tar rätt mycket tid, speciellt om man ska gräva ~20 hål själv i tjock lera. Kan ju vara intressant för TS att veta om det är något som förväntas vara klart när snickaren kommer eller inte.
japp inkl plintar.
men oftast vill ägaren göra detta jobbet sj för det kostar lite att göra det.

som sagt uppskattade detta bara nu. man måste komma till plats, se hur marken är m.m.
men runt 20K ja.... vid sidan om.


sen angående å få det hemfraktat.....TÄNK PÅ: att be dom dela upp buntarna, trall för sig sen golvreglarna å överst bärlinan.
varför?
ja man börjar i denna ordningen....
mvh
snickar estwing
 
Byggde en väldigt snarlik uteplats i höstas, med en extra "knäck" på långsidan, rundat hörn och i lärkträ. Jag grävde och gjöt plintarna själv och hade en snickarkompis som gjorde det allra mesta jobbet (utöver sina normala arbetsuppgifter...). Då han är så extremt noggrann tog det lång tid, vilket ungefär skulle kunna motsvara kostnaden för moms på arbete, som jag alltså inte betalat.

Material gick på 25 k och arbetskostnad 25 k. Värt att tänka på är att om man har en snickare med kontakter hos brädgården, kan man få tillgång till det finaste virket brädgården lägger undan för sina bästa kunder...

Vår altan överträffade alla förväntningar och är husets centrum nu på sommaren :)

/P
 
Tack för era suveräna tips och prisuppskattningar!
Det finns så många duktiga fixare här så detta har snabbt blivit ett favoritforum för oss okunniga nyblivna villaägare!

Stort tack!

//Tussen
 
  • Gilla
Visua
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.