Hej,

har ett uthus på tomten med en oinredd vind som jag tänkt göra om till ett gästloft, utan att det drar iväg allt för mycket i byggkostnader. Har tänkt göra allt själv, men vet inte riktigt hur jag ska isolera på bästa sätt när det gäller plåttak.
Räcker det med luftspalten som blir i den kurrugerade plåten, eller måste bygga på med lite till med tex läkt som jag sedan fäster massonite i?
Tanken är att ha ett ryggåstak, så jag vill ha så mycket utrymme för isolering som möjligt.


uthus002.jpg

uthus003.jpg
 
Tyvärr blir det nog ett ganska stort jobb att isolera det taket. Vid viss väderlek bildas det kondens under plåten och det kan börja droppa. Du måste alltså få till ett undertak av någon typ (finns många varianter: råspont+papp, plast, masonit). Enklaste är antagligen att lyfta bort plåten, sätta undertaket, och sen sätta tillbaka plåten.
Sen skall det vara en luftspalt mellan undertaket och isoleringen, brukar man fixa med masonit mellan takstolarna.
 
  • Gilla
Bkteam
  • Laddar…
Ajaj.. är det verkligen så illa? hade hoppats på att jag kunde skapat luftspalten mellan plåten och massonite:en direkt, på med isolering, plast och slätspont. Men det är inte att rekomendera?
 
Tänkte göra precis samma sak...alltså isolera plåttaket inifrån. Nån med erfarenheter med detta? Är tacksam för alla synpunkter...
 
Problemet ni har är att det kommer bildas kondensvatten under plåten, och detta vatten måste ledas bort på något sätt. när man väl löst det så är det bara en luftspalt och isolering som behövs.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att det inte finns några andra alternativ än att lyfta av plåten och montera ett undertak!
Hur du än gör annars så kommer dina takbjälkar att bli utsatta för kondensfukt annars vid en isolering.
Inget kul att slänga ut en massa pengar och tid på nått som inte håller i längden och som tillomed kan kollapsa till slut:(
MVH
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.