Lyfter den här tråden och hoppas på fler synpunkter...
 
Håller med om det gaia har skrivit tidigare i denna tråd. Alternativet (om man har begränsad takhöjd) är att bila upp betonggolvet och isolera underifrån så att säga.
Eller ta en risk med ev fuktskador i framtiden.
 
sfinxen skrev:
Hejsan Golvvärmen måste ligga på ett isolerande material, har jag läst någonstans annars går större delen av den dyrbara värmen ner i betongen,,,,,,,, och ev. grunden. På betongen bör man lägga platon,sen  min 50 mm cellplast, och ska man ha golvvärme så ska cellplasten vara spårad för kabel eller rören. Sedan spånskiva och golvgipsskiva. avslutas med klinker eller matta...... ;D ::) :p
Det innebär alltså att man lägger klinkers på ett flytande golv. Funkar detta om det är ett våtutrymme?
 
Tveksamt
 
De golvläggare jag nyss pratat med avråder starkt från att lägga fuktspärr iform av platon eller plastfolie på oisolerad betongsula för att därefter lägga cellplast och golvvärme! Ett keramikgolv i form av klinkers andas ut den eventuella fukt som blir och minimerar därför fuktproblem i den konstruktionen om man inte fuktspärrar! Lägger man flytande övergolv i trä typ parkett, laminat etc lägger man bara cellplasten direkt mot plattan och sedan en plastfolie innan själva trägolvet. Annars skadar eventuell fukt träet och ni vet vad...
De brukade i 100% av fallen gjuta direkt på plattan ett "isolerande" skikt bestående av cement blandat med leca. Skulle visst vara isolerande i sig. De använde aldrig cellplast eller så. De påstod att elgolvvärmen kostar lika mycket att driva ändå när väl plattan är uppvärmd. Görs deras lösning blir konstruktionen trög och tar lång tid att höja och få en temp sänkning i golvet. Lägger man cellplast får man en snabbare reglering eftersom golvet då blir lite mindre trögt.

Plus att gjuta ett isolerande utfyllnadsskikt innan värmekabeln är billigare än cellplast!

Vad tror ni är rimligt?
 
JAg tror ialla fall att betongplattan funkar som en kylfläns = det drar mera ström om man ej issolerar. men set drar som mest ström ibörjan när man ska värma plattan, & den minskning som blir kanska uppfattas som att plattan inte drar nått extra, men det lär den göra!

fuktspärr på flytande golv tror jag kan bli problem, men en tvättstuga är väll inget våtutrymme i den meningen så den ska fuktspärras?

här kan ni få lite ideär
kolla under gilvvärma / flytande golv

http://www.rothscandinavia.se/
 
om man spärrar golvet med eps/frigolit så bör man aldrig stänga av golvärmen (inte ens på sommaren).

 
Grunt:
Så vilka alternativ finns?

1. Lägga klinker och golvvärme direkt på betongen och leva med värmeförlusterna.

2. Gjuta först med EPS cement och sedan lägga klinkers och golvvärme. Vad kostar förresten EPS cement? Jag har hört att det är ganska dyrt...

3. Lägga platonmatta och sedan reglar, isolering, spånskiva och till sist klinkers och golvvärme.
Har själv tänkt att gjuta upp med EPS cement i badrummet, har samma konstruktion i övriga huset med ovanliggande frigolite och spån. Ser inte så många andra alternativ.

/M
 
Gammal tråd - samma problem...

Ställer mig bland de som vill ha asbillig golvvärme på oisolerad betongplatta.....

Läser hela tiden om folk som bilar upp sina golv och lägger 150cm singel,70cm isolering och sen en hel rad med skikt som säkert är jättebra och energisnålt.
Frågan är ju bara hur många år det tar innan det betalar sig....

I mitt fall handlar det om ett hus från -67 med ett klassiskt garage under huset som ska bli del av en gillestuga.
Gjutet betongvalv och en takhöjd på 210cm.
Rummet framför garaget har under 15 års tid varit inrett med platonmatta direkt på plattan,asfaltboard och sen ett klickgolv på toppen. Har varit nervös för att se hur det ser ut under det där golvet....oisolerad platta har man ju hört om....

Har nu rivit ut golvet och blev förvånad över hur fint det var. Lite lite vitt ludd i ena kanten mot en innervägg, men ingen synlig fukt eller konstig lukt.

Har även rivit väggen mellan rummet och garaget och fått ett rum som är stort nog för en gillestuga.

Jag skulle vilja se en tabell på hur mycket olika tjocklekar med cellplast isolerar !
Ett vanligt liggunderlag är 10-12mm. Visst känner man kroppsvärmen under om man sticker in handen, men det gör ju trots att någon nytta.....eller ?
Tror inte jag skulle tveka på att hålla en kastrull kokande vatten i handen med en 20mm frigolit emellan.....

Jag vill ha ett golv med vattenburen golvvärme som bygger MAX 75mm.
Golvet ska andas och släppa igenom eventuell markfukt som kanske dyker upp.

Vad säger panelen om att lägga 20-25mm cellplast som man sedan gjuter en 50mm platta på ?
Är det rimligt att anta att markfukten letar sig upp mellan cellplastskivorna och upp i den uppvärmda plattan ?
Isåfall borde det inte kunna bli något fuktproblem ?
På golvet ska läggas en matta typ nålfilt utan klädd undersida, för att få så stort genomsläpp som möjligt. Golvet ska som sagt andas....

Visst kommer det att bli värmeförluster ner genom så tunn isolering, men det kan väl knappast vara sämre än att lägga 50mm betong rakt på befintlig platta ?

Finns massor av folk som har bra ideér och som provar det mesta de kommer på.....någon som testat en liknande lösning med framgång ?
 
Vi har i vår källare tagit bort alla plast och heltäckningsmattor och lagt in en åldersbeständig plast, 30 mm cellplast och slutligen ett vanligt parkettgolv.
Till saken hör att vi året innan detta dränerade och isolerade utvändiga källarväggarna.
Detta gjordes 2005 och jag har inget negativt att rapportera än.
Stor skillnad på klimatet i källaren känns det som i alla fall.
Jag har bara lagt in elvärmeslingor precis innanför ytterdörren där jag har klinkers.
 
Hejsan.
Min pappa byggde om sin källare för tre år sedan, som han först byggde 1972. Här hade man reglat direkt på betonggolvet med lösull mellan reglarna, det syntes ingen fukt förutom vid dörren till pannrummet som hade haft en vattenläcka någon gång. Ska man inte ha något vatten i rummet ser jag inte att det ska vara några problem.

Själv har jag ett förråd som sitter ihop med bostadshuset. Förrådet har ett betonggolv som ligger 33,5 cm under ovansidan av bostadshuset. Från bostadshuset in i förrådet byggde jag garderober för ca tre år sedan, då isolerade jag golvet såhär; 10 cm styrolit, vindpapp, styrolit. Rev detta utrymme för några dagar sedan, jag var helt säker på att det skulle finnas en platonmatta mot betongen men jag har aldrig lagt dit någon och det fanns inga tecken på fukt iallafall.

Nu till det pågående bygget. Ca 15,5 m2 av förrådet håller på att bli bostadsyta. Jag har isolerat alla väggarna men lämnat ca 30 cm där jag inte har något spontat virke från golv. Nu kommer jag lägga platonmatta mot betongen sedan två 10 cm styrolit och en 2cm. Sedan ytterligare en platonmatta, på platonmattan kommer jag först lägga golvpapp sedan vika ut den plast som sitter på den ospontade väggen. På det kommer sedan spånskivorna med golvvärme i. Och sist parkettgolv.

Eftersom jag inte har någon plast på väggarna där styroliten är kan golvet andas ut genom isoleringen och vindpappen på väggen, Och mellan förrådet och resten av huset är det inte helt tätt heller. Då tror jag inte det är några problem för golvet att kunna andas.

Är tacksam för åsikter då detta sker inom en snar framtid. /Lucas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.