Hej,

Ska precis starta upp byggkreditivet och undrar vilken ränta ni ligger på som har byggkreditiv just nu?
 
1,85% Nordea
 
Vi har 1,50% på SEB.
 
C
0,5% på det outnyttjade och 4,5% på det nyttjade har vi hos en fristående sparbank i nordvästra skåne.
 
Danske bank erbjöd oss nyligen rörlig ränta + 1%-enhet, dvs i vårt fall 2,5%. Vi är helkund i den banken och ska snart bygga nytt. Undrar om de bli "sura" i fall vi tar byggkreditivet i en annan bank?
 
Tack för svaren Jag blev erbjuden 3.05 av Swedbank och sa till dem att det är rena rånet. Då gick de ner till 2.95. :eek: Knalla in idag hos Nordea och fick 1.67 utan att jag prutade. Då ska även tilläggas att det är 3:e huset vi bygger så vi har ju varit bra kunder hos Swedbank. Fattar inte vad de håller på med. Det blir Nordea i fortsättningen.
 
Vi är kunder hos Swedbank och har ett byggkredtiv där räntan ligger på 1,5 %. Dock så betalar vi hela 1500 kr i s.k kreditavgift, vilket motsvarar en tilläggsränta på ca 0,5 % per månad. Denna avgift var vi inte varse om när vi skrev på för Swedbank i vintras, som då lämnade bäst förutsättningar. Nu när byggkreditivet närmar sig 3 mkr blir dock denna lilla avgift tämligen påtaglig.

Vad har ni andra för erfarenheter om detta? Läste i en äldre tråd att andra blivit erbjudna 0,00 % i kreditavgift?
 
Jag kollade ett par olika banker. Den första ville inte ha någon kreditavgift, den andra ville. Så jag valde den första banken.
 
Vad jag inte förstår är hur Swedbank kan ha så påtagligt olika räntor över landet. Jag har 2.05% just nu, men det borde ju ligga 0,5-1% lägre kan man ju tycka.
 
1,69 oprutat hos Nordea! Kunde fått lägre men "vår" bankman har semester och hans kollega kunde inte gå lägre sa han.... men 1,65 eller 1,69 är ju ingen större skillnad!
 
2,05 på Swedbank, det gäller på 2.5 mkr för oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.