Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Fälla björk nära hus

--------------------------------------------------------------------------------

Vi har en björk som ska ner nära huset och ett staket. Den ska ner åt väghållet där det finns andra små träd och ett järnstaket. Vi kan inte spänna i dragkrok över vägen, kan man spänndra i något annat?

Proffs tar 4600 och klättrar upp istället. Jag funderar på egen klättring men det är högt, jag har köpt en elsåg plus hjälm med visir, ska man ha typ stolpskor och kan man ha dubbla bälten?
 
Mikael_L
Rent spontant tror jag att såga uppklättrad i trädet är en sysselsättning lämpad för just proffsen. :surprised:

Med skylift möjligen.
 
Har du möjlighet så hyr en skylift, betydligt säkrare och mycket bättre arbetsställning.
Stolpskor i en björk är ingen bra idé, de är tillräckligt besvärliga i en rak och fin stolpe. Jag har just i sommar tagit ner 5 st stora björkar nära hus med hjälp av skylift och kan verkligen rekommendera den metoden.
 
Säger som Nusnäs, hyr en skylift. Det gjorde jag också och det gick hur bra som helst. Jag började med att kvista av och sedan kapade jag stammen i lämpliga bitar för att få dem att ramla dit jag ville.
 
Skylift är en bra ide.
Ska du klättra i trädet så bör du verkligen lämna allt vad motdrivna verktyg nere på marken. Tag en vanlig bågsåg istället. Skaderisken är alldelles för hög för att det ska vara värt det.
 
Mikael_L
Även med skylift är det bra mycket farligare än vanlig på-marken-fällning.

Faller det inte som tänkt eller något annat oförutsett händer har man inga möjligheter att retirera nog långt / åt vilket håll som helst.
Men OK, förutsatt att man kapar ner "ofarligt korta" bitar, ska man väl komma oskadd ur det hela även om något händer.
 
Har precis kapat en 15 meter hög tall med hjälp av -klättra upp- såga ner. :cool:
Funkade bara bra men för min del med tallen så smäller de grova grenarna av med en skaplig smäll så stå på rätt sida!!!
Björken kommer att falla rakt ner men tänk dej för innan du börjar såga!!!
Tror inte att det kommer att bli några problem för din del bara du tänker dej för :)
Kvista uppifrån, så långt du når och kapa sedan stammen i "lagomma"bitar.
// Mixar´n
 
Sökarn
Vad klättrar proffsen med och kan man ha dubbla bälten?
 
Min granne skulle ge sig ut och klippa äppelträdet lite med hjälp av motorsåg och klättraregenskaper...kan bara säga att denna granne inte finns med oss länge :( Ingen rolig syn för hans fru att se....
 
jag har tagit ner många träd med hjälp av virespel och lång vire,
klättra upp på en 7,2 m lång stege såga ett jack genom ca halva trädet +lite till dock inte för mycket.
sen krokar du i viren klättrar ner och fäster spelet i ett träd långt ifrån, i fäll riktning.
sen spelar du ner trädet lugnt och försiktigt.
obs är du inte riktigt van med motorsåg så varken klättra eller såga utan skylift
lycka till.
 
Vi hade en stor tall, ca 15 m, som lutade aningen mot fritidshuset, det kändes otäckt i flera år. Jag köpte spännband, hade eget wirespel. Utan att ens ha försökt att fälla tallen så slutade det hela med att jag lejde en traktorgrävare. Han kom, reste upp skopan mot tallen, tog fram den medhavda motorsågen, 5 min senare var han på väg därifrån. Det kändes bra att överlåta till proffsen.
 
Jag tycker 4600:- låter som ett bra pris, det brukar vara dyrare, speciellt i Stockholmstrakten. Skylifthyra är inte jättebilligt heller och 2 månaders sjukskrivning för att du har varit korkad och sågat dig är också ganska dyrt. Anlitar du proffs har de ju även ansvarsförsäkring om något skulle gå åt helvete.
 
Sökarn
Javisst och en begär 3000 men vi har många träd.
Även med vajerspel kan det nog falla åt sidan istället, ska kolla mer.

Kedjesågar verkar farligt ja, även el-häcksax, men dom har väl säkerhetsgrepp?

Verkar knepigt att sektionssåga för hand.
Tar nog proffs på denna och de själv som inte kan falla på huset. Motorsåg verkar något livsfarligt annars men ska väl duga till att kapa.
 
Mikael_L
Motorsågen är inte farlig i jämförelse med träden. :cool:

Jag fällde träd i ca 4 månader, en gång i tiden.
Under den tiden hann jag lära mig att träden kan göra lite som dom vill, just när dom ska till och falla.
OK, för det mesta går det enligt plan, men trots korrekta fällskär och allt, blir det inte alltid som det är tänkt. Jag har givetvis också varit med om ganska kraftigt uppsprättande rotändar. Inga farliga kasande eller rullande rotändar än, dock.
Men jag retirerar alltid respektfullt, någon meter, när trädet börjar falla. Och håller noggrann uppsikt över hela förloppet så jag kan springa iväg ännu längre ifall det skulle behövas.
Så trädet, och rotänden har jag mycket stor respekt för, den kan slå ihjäl mig, eller dig på en bråkdels sekund. :(

Med tiden kom jag på ett eller annat orsakssamband, men jag lovar dig att de 4 månaderna inte gav mig erfarenhet nog för att jag vågar mig på något speciellt svåra fällningsuppdrag, tvärtom.

Motorsågen är som sagt inte speciellt farlig, särskilt för nybörjare som brukar ha en otroligt stor respekt för kedjan. Men just uppklättrad i ett träd, skulle jag nog börja att oroa mig för sågen också. :rolleyes:

Var jag tvungen att göra ett sånt här jobb, skulle jag välja skylift och väl där uppe kapa trädet i såpass små bitar att bitarna i princip är ofarliga. Men man måsta också beakta risken att en fallande bit hakar fast i skyliften och välter det hela.
 
köööör nu! och så berättar du hur det gick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.