Har precis köpt nytt hus (tjohoo!! :)) och där finns det en Bentone Prio från 2004. när vi flyttade in så var oljetanken i princip helt tom så vi beställde olja direkt.
När vi sedan försökte starta brännaren så går den igång jättesnyggt och värmer upp vattnet precis som den skall.
Sedan efter ett tag när vattnet är varmt så stänger den av sig precis som den skall.

Dock går den sedan inte igång igen... vill inte gå igång fler gånger. justnu så löser vi detta genom att trycka på den röda knappen ovanpå brännare och stänga av den, för att sedan vänta ca 10 sekunder och därefter starta den igen. Då går det jättebra att gå igång som den skall. Dock när den väl stannar igen så går den inte igång automatiskt utan att vi trycker på knappen.

Det känns som att det är knas nånstanns..

Förslag/Tankar/idéer tas tacksamt emot... :)

//Börne
 
Det första man bör göra är att rengöra fotocellen. Det andra man bör göra är att rengöra flitren. Troligen har du ett filter vid utloppsröret på tanken samt ett filter som sitter på/i själva brännaren. Byte av munstycke är också en god idé.
 
Glöm inte att konvertera till billigare uppvärmning också olja är inget skoj när det är kallt ;)

Tillägg till ovanstående är att man inte behöver byta munstyckena om brännaren redan avger en fin dimma.
 
Inte ovanligt med problem efter fyllning, speciellt inte om tanken varit tom (eller nästan tom).
Vid fyllning, som sker med en hastighet om ca 500-800 liter/minuten rörs det om ordentligt i tanken. Skräp och partiklar,som annars vilat snällt på botten rör sej nu i vätskan och kan följa med i röret till pannan. Fasta partiklar bör dock hamna i filtret. Rengör filter och munstycke (eller byt). Rengör även fotocellen och ev glas.
Det är en god idé att stänga pannan vid påfyllning ... och låta den vara stängt några timmar.

Tankbilen levererar både eldningsolja och diesel. Det kan tänkas att du har fått en blandning där diesel andelen är så hög att din panna behöver justeras (luftmängden) för att inte sota igen fotocellen (mm).
Vissa pannor gillar dessutom inte rapsinblandningen i dieseln.

När pannan går ... går den jämt då? Inget "spottande"?

Jag är lekman på oljepannor men expert på oljeleveranser :)
 
Den verkar ju gå som den ska så det är väl ingen ide att fippla med filter och munstycken och grejer, det tror inte jag har med saken att göra alls.

Och som sagt, se till att konvertera (eller vara beredd på att göra det när tanken tryter), pellets som troligtvis hade passat bäst, är ungefär halva kostnaden jämfört med olja, och en investering på 10-30.000 beroende på vad man hittar, vill ha, och klarar av att göra själv.
 
Vid närmare eftertanke så kan det vara termostaten som det är fel på eftersom den inte startar själv när temperaturen sjunkit.
 
Eller att en lite läcka gör att den "tappar bränslet".
 
Får du nå'n ordning på pann-fan ?? (nyfiken) :)
 
Tack för alla svar!!
Har inte haft tid att ta isär pannan. Kan även säga att jag har ingen aning om vad cirka hälften av alla saker som nämns ovan är för nått... :)
Är en supernovis på oljepannor (har nog kanske sett en oljepanna tidigare i livet, men är väldigt säker på att jag aldrig tidigare har rört en...).

Pannan håller fortfarande på och stänger av sig så man får gå och trycka på den lysande röda knappen varje kväll innan läggdags så att det finns varmvatten till morgondushen.. :)

Håller för övigt på och tar in offerter på bergvärme så oljepannan går på sista refrängen och jag vette fåglarna om jag orkar lägga så mycket tid på detta...
Det enda jag reagerat på är att det sitter ett filter på röret från tanken. Det filtret är det bara ojla i botten på och ny olja sipprar fram långsamt, långsamt... jag trodde att filtretskulle vara flytt med olja men det kanske inte skall vara så?
För de som undra rhu pannan går, vad jag (med mina lekmannaöron) kan höra så är det inga spottande ljud eller liknande.

När jag vrider på reglaget där man ställer in hur varmt vatten man vill ha så "klickar" det till när jag går under typ 40 grader så jag gissar att termostaten är hel, men det behöver den ju inte vara... :)
 
Verkar som du har något skit i tanken eftersom filtret inte blir fullt med olja och att det bara sipprar fram olja. Filtret bör vara fyllt med olja.
 
tompas11 skrev:
Verkar som du har något skit i tanken eftersom filtret inte blir fullt med olja och att det bara sipprar fram olja. Filtret bör vara fyllt med olja.
Det sitter två filter (vad jag kan se).Ett på "slangen" från oljetanken och ett filter sitter monterat på själva pannan. Det filter där det "sipprar" är det första. Det som sitter på slangen.

Jag skall försöka ta lite bilder nån dag... :)
 
Liten uppföljning:
Problemet är nu löst. Vi hade sotaren här för att göra en generell genomgång av skorsten och kontrollera att det är OK att elda i eldstaden i vardagsrummet (det skall dit en kassett lite längre fram också).
när han var här så kollade han även på pannan och passade på att sota ur den (vilket verkligen behövdes, trots att jag gjort det själv för ca 3 veckor sedan)....
Därefter så kikade han lite på hur den brann och kommenterade att så mycket som den sotade så fanns det risk för skorstensbrand efter ca en månads användning.

Jag ringde rörfirma samma dag. (efter tips från sotaren)

Röris kom dagen efter och nu funkar pannan klockrent!!!
Åströms rör i grödinge rekommenderas VARMT!!!

Vad han gjorde var att göra rent pannan (igen!!), byta oljemunstycke och sedan kallibrera in oljetryck, lufttryck å nått mer tror jag. Helt otroligt hur bra pannan funkar nu. Vi har varmvatten hela tiden! :)
 
Hej alla
Som fortfarande eldar med Olja....

Lite tips som bör göras vid varje tankning av olja.....
Olja kan hålla olika viskosite = mindre eller större oljedroppar som ska gå igenom det lilla hålet i munstycket !

Sedan kan Eldnings oljan innehålla ( RME = biologisk olja ) denna olja har högre flampunkt
och behöver i många fall förvärmare som värmer oljan innan den når mynstycket....
Utan förvärmning av oljan kan brännaren få svårt att förgasa kall olja = drift störning

Kolla även att brännaren brinner rent så den inte sotar !

Enkelt att kolla oljebrännaren själv med skorstens röken
svart rök = förlite förbrännings luft --- förmycket förbränningsluft ger dålig verkningsgrad !

Nyare oljebrännare
OBS var noga med inställning och mått markera om möjligt gammla inställningar
innan ändring / isärtagning görs, då inställningar är mycket noggranna och svåra att göra utan instrument !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.