Ska till att bygga garage och vill ha samma panel som jag har på Huset (sjödalshus) för att få samma stil på hus och garage. Frågan är dock hur svårt det är att komma över samma typ av lockpanel?

I vanliga fall brukar man ju spika lock av samma paneltyp som botten vilket ger en luftspalt under locken lika tjock som panelbrädorna.

På mitt sjödalshus (se profilskiss) ligger emellertid även locken an mot läkten genom att bottenpanelen är smalare än locken och locken är urfasade i kanterna med samma djup som bottenpanelens tjocklek. Luftningen sker sedan istället genom runda skåror i lockpanelen.

Någon som vet vad denna typ av lockpanel kallas?

Hur pass special är det?

Jag bygger i Knivsta (mellan Uppsala och Stockholm) och Sjödalshus lär ju anlita sågverk i Västergötland kan jag tänka.

Är dena typ av panel överkomlig här hos mig och i så fall kanske någon kan ge tipps varifrån?
 
  • panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problem löst. Offert har erhållits från lokal trähandlare

128kr/m^2 (+700kr ställkostnad om mindre än 300löpmeter)

Alternativet med 21x145+21x170 lock går på 104,40kr/m^2 från byggmax.

Så det låter ju helt klart överkomligt med specialpanelen, vi får se vad vad husleverantören kan erbjuda när deras sågfolk är åter från semestern.
 
tror älvsbyhus kör med samma panel
 
Hmm älvsbyn låter längre bort än Götene i västergötland, men kanske värt att kolla upp ändå. Tack för tippset.
 
Där ser man man lär sig något nytt varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.