Jag har kollat en hel del på frontklippare under sommaren och hittar allt mellan 8 till 45Hp. Om man har ett bord som är 140 cm brett så behövs naturligtvis en lite biffigare motor men ta som exempel Stiga Villa. Där finns 8, 8,5, 12 och 14 som jag sett, men alla har samma bredd på klippbordet. Finns det nån anledning till detta? Jag har inte som avsikt att köra nån plog framför- eller schaktmassor bakom klipparen utan bara klippa gräs.

Nån som har en bra teori?
 
Det är när det går tungt motorstyrkan märks tex när man inte klippt på några blöta veckor. Normalt sett går det då att antigen förklippa med klipparen satt på högsta eller så kör man långsammare/frikopplar när det går för tungt.

Någon slags minsta möjliga styrka måste ju finnas också och jag antar att Stiga inte säljer helt okörbara klippare.

Själva framdriften av traktorn klarar garanterat den klenaste motorn det är själva klippningen som kräver motorstyrka.
 
´Kuperingen spelar stor roll här, har själv en 13,5 hästars stiga traktor och den får jobba tungt i uppförsluten. Även var det knappt så han kom igång när vi sådde gräs och planade med EUR-pall efter traktorn först.
Hade jag vetat detta idag hade jag nog köpt en maskin med några hästar till. Klippningen däremot har aldrig fått motorn o sacka.
 
Milkshaken
Hej.... Ett inlägg till i detta ämne,,,
Styrka behövs även om det är Hydrostat.... Man rekommenderar minst 12,5-13 Hk om du har en klippare med hydrostat.

Min förra Villa, var på 8 Hk. jag hade ett klippbord med mulcherklipp... 85 cm...
Fuckade aldrig, utan det gick att köra i princip hur lågt som helst... (Gamla generationen av klippbord)

Balansen var dessutom mycket bra i maskinen, vilket gjorde att det inte var några som helst problem vid kuperad matta...
Att jag sålde den var att jag var i behov av en Hydrostatdriven klippare... Jag klipper ca 4000Kvm med mycket fram/back/fram/back... osv... Därför var valet givet...

Den nyare klipparen 2002-års modell... Den är på 12,5 hk, 107cm bredd i klippbordet, och hydrostat...
Nu kommer ,man till fenomenet... På denna klippare är det endast bioclip, dvs, gräset slås sönder till smådelar inne i aggregatet... Utblåset från aggregatet är således väldigt litet....
Detta gör att trots en större motor, så orkar inte motorn med om det är lite fuktigt och dessutom ca 10 cm högt gräs....

Sen är balansen i klipparen inte lika sofistikerad som i den gamla,,, minsta motlut och hjulen börjar spinna.... Märkväl att motorn orkar så mycket t.o.m att hjulen spinner....

Summan av kardemumman för min del, som jag ser det är..... Spelar inte så himskans stor roll om det är en stor och stark motor om inte resten av klipparen är finlirad....

Nej jag ångrar absolut inte mitt köp, det var ju hydrostat jag ville ha... Får bara köra på ett annat sätt, liksom anpassa förhållandet efter förmågan...

En parentes är att jag prövade grannens Villa, 8,5 Hk, med 85 cm klippbord, och bioclip av senaste modell, dock inte hydrostat...
resultatet var precis det samma med denne.... Motor orkar drivning jättebra.... Men klippbordet är skit, och samma jäkla hjulspinn när det går lite uppför...
 
Oftast är det andra saker som skiljer på de klipparna, t.ex. bioclip, hydrostat etc och inte bara motorstyrkan. När det gäller lite större maskiner så är det också andra saker som skiljer t.ex. två cylindrig motor som lever längre etc
 
Tackar för alla svar!

Det blev en Stiga Villa med en 8,5 Hk B&S-motor. Funkar kalasbra där den ska köras och känns mycket mer smidig än det gamla åbäket jag hade med mittmonterad klipp på. Det är den gamla sorten som ruskar och hoppar med manuell växel men det funkar bra.

En sak jag hade glömt att kolla på var om den gick in i redskapsboden med klippen. 10 (tio) mm tillgodo. :)

Slutet gott!

Tackar igen för input!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.