Hej.

Jag har köpt ett riktigt gammalt hus som jag håller på att "sätta min personliga prägel på".
River ner tapeter, spacklar och målar primärt.
Ett rum verkar inte ha blivit åtgärdat på väldigt länge. tapet på tapet i åtminstone 5 lager. Intressant att följa modet, men ungefär där tog det roliga slut. En vägg var från utsidan extra knölig. Tapeten lossnade dock ganska lätt ner till botten där mina frågetecken dök upp. Bakom sista tapetlagret fanns en sandig, grovkornig yta som man har känt igenom alla lager av tapet och gjort ytan ojämn och gropig.

Det "sandiga lager" som jag stött på flexar något och på ett ställe har det gått hål.
När jag petar på det som är bakom det sandiga lagret känns det som en fast murstock vilket rimmar bra med tanke på hur huset är byggt (ungefär en kakelugn i varje rum, så de två murstockarna är med lite varstans).

Nu till mina frågor.

1. Vad är det för material som verkar ligga utanpå murstocken? Den är tjock som en gipsskiva, porös som... ja det är nog väldigt lätt att knacka bort alltihop. Är det gammal fix som lossnat? Är det murstocken som helt enkelt krackelerat? Fanns det andra byggmaterial för hundra år sedan vars bindmedel var sand? Jmfr dåtidens motsvarighet till dagens gipsskivor e.dyl.

2. Hur bör jag gå tillväga för att bygga igen hålet? Mitt mål är att slutligen kunna bredspackla och måla som vi tänkt göra i resten av rummet. Ska man knacka bort "sandlagret" och mura? Grovt spackel i hålet och sen snygga till med ett finare spackel längst ut?

All input är välkommen.

Tack på förhand.
Sören
 
nost skrev:
Hej.

Fanns det andra byggmaterial för hundra år sedan vars bindmedel var sand? Jmfr dåtidens motsvarighet till dagens gipsskivor e.dyl.

Sören
Troligtvis kalkbruk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Puts

Med tanke på att huset är gammalt kanske du borde läsa på lite om gamla byggnadstekniker? Det är lätt att göra fel så att huset kommer till skada. Välkommen till byggnadsvårdsforumet!;)

Det bästa är väl att knacka ner och putsa om den väggen med kalkputs.

(undvik moderna cementhaltiga putser. brukar inte funka så bra ihop med underlaget)
 
Redigerat:
@sommartorparn: tack för tipset om byggnadsvårdsforumet. Visste inte riktigt vad det var för något, men inser att jag har MYCKET att hämta där.
Skriver vidare här, så får en moderator flytta på tråden om den anses ligga fel.
Jag ska ta mig en närmare titt på putsen som lossnat. Det lustiga var att det är en luftspalt mellan själva murstocken och putsen. Min första tanke var att det var en dåtida skiva i något sandmaterial liknande dagens gipsskivor. Det är nog bara en större kaka av puts som lossnat.

Finns det något sätt att se exakt vilken puts det kan vara frågan om?
Så jag bygger upp på rätt sätt, men rätt sorts puts.
Vad är lämpligast ytbehandling på kalkputs? Både gamla tekniker och moderna är intressanta. Mest intresserad av färgval och hantering. Ska självklart göra några sökningar på detta i byggnadsvårdsforumet också.
 
Utan att ha sett det skulle jag tro att luftspalten beror på att putsen helt enkelt har släppt från underlaget, vilket i sin tur kan bero på att det har kommit in fukt. Inte helt ovanligt att anslutningen mellan skorsten och tak är otät och att det har kommit in fukt den vägen. Kan ju hända att putsen släppte för länge sedan och att man sedan har tätat vid skorstenen, men det kan hur som helst vara en god idé att kolla detta.

Vad det är för puts.... Om det liknar sand så är det troligtvis kalkputs, kan också vara någon slags gipsputs. Fördelen med kalkputs är att den fäster på hårdare putser medan hårdare putser inte fäster på kalkputs. Därför är det ett säkrare kort, förutom andra fördelar som att det klarar rörelser bättre, vilket är en fördel då det rör sig om en murstock som blir varm ibland.

Vad gäller ytbehandling på kalkputs inomhus så kan man ganska stora valmöjligheter (utomhus gäller annat). Går visst till och med att måla med plastfärg om man låter det torka ordentligt. Det finns en tråd som diskuterar detta:
http://www.byggahus.se/forum/byggna...-kan-mala-pa-det-andra-relaterade-fragor.html
 
ska kolla upp det där med läckage osv i skorstenen längre fram. Tak, skorstenar och hängrännor har varit negligerade en längre tid, så visst kan det bero på något sådant.
Dagen för tillträde kom förra ägaren dessutom med en huv till ena skorstenen, då detta saknas till bägge. Ska be en plåtslagare att fixa en till åt mig, men då skicket på pipan är så dålig, så måste det förmodligen ändå muras om. Blir nog några frågor när det blir dags för det.

Var där och knackade bort lite puts igår och det är nog med största sannolikhet kalkputs. Teglet är typiskt "andra-klass-som-vi-döljer-med-puts-i-en-murstock" fult. Har knackat bort allt lös puts, men jag kan givetvis hacka bort resten också. Finns det någon vits med att göra detta? Jag kan väl bara lappa igen hålet med ny kalkputs och det blir starkt och bra?

Vad är bästa lösningen om man vill ha väggen helt slät och fin? För färg eller tapet.
Jag lutar mer mot att göra väggen lite grövre i strukturen och låta den bli vit som murstockarna i övriga rum.
Går det inte fint att måla med vanlig vattenbaserad direkt på puts?
 
Hoppas någon annan svarar på dina putsningstekniska frågor!:) Brukar finnas många experter här på forumet.

Vad gäller läckage vid skorstenen så är bästa stället att kolla på vinden. Man brukar kunna om det har runnit. Hur ser skorstensputsen ut på vinden? Också lös? Bra att kolla upp så att det inte är världens vattenfall in den vägen, för då kanske inte din nya putsning håller så länge......

PS. Om det är ett gammalt hus med gammalt utseende, be plåtisen fixa en skorstenshuv som är lite i samma stil. Det finns moderna skorstenshuvar som ser klumpiga ut på gamla hus. OK, en estetisk grej, men om man ändå ska göra det så....
 
@sommartorparn: bara inspekterat vinden från luckan tillsammans med besiktningsmannen. får åla upp där vid tillfälle och återkommer ang skicket på puts och stock i övrigt. Tror inte på vattenfallsteorin, men ska försöka kolla hur det ser ut.

I huset har jag tänkt bevara det som är gammalt och som kan bevaras för att få lämplig komfort och standard. Tyvärr har mycket gammalt bytts ut mot nytt och taket idag är ett plåttak. Den huv jag har tror jag gör sig bra mot hur det ser ut idag. Dock är huven svart mot dagens solblekta grå-svarta tak. Ska inspektera taket närmare någon dag också, så får vi se om det finns några frågetecken kring det.
Tack för intressanta svar så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.